مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان همدان مطرح کرد:

ساخت تصفیه خانه سد کلان ملایر با ظرفیت ۵۰۰ لیتر در ثانیه

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان همدان با بیان اینکه تصفیه خانه آب آشامیدنی در پایین دست سد کلان ملایر با ظرفیت ۵۰۰ لیتر در ثانیه ساخته شده است گفت: این تصفیه خانه به طور متوسط ۳۸۰ لیتر در ثانیه آب برای شهرستان ملایر تامین می کند.

به گزارش سایت خبری پرسون از همدان، منصور ستوده مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان ضمن تبریک ایام الله دهه فجر و ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: آب یکی از اساسی ترین عوامل توسعه هر کشور است که علاوه بر نیاز آشامیدن، رونق کشاورزی، صنعت و عمران وابسته به آن است. خوشبختانه با اجرای پروژه های بسیاری که از آغاز انقلاب اسلامی ایران انجام شد؛ هم آب شرب بخش اعظمی از مناطق کشور تامین شد و هم صنایع بزرگ و کوچک راه اندازی شد و آب مورد نیاز کشاورزی نیز با برنامه ریزی در اختیار کشاورزان قرار گرفت.


ستوده افزود: همانگونه که اطلاع دارید در سال‌های اخیر با تلاش و کوشش همکاران ما در شرکت آب منطقه ای و شرکت منابع آب ایران و وزارت نیرو، هر سه سال یک سد در همدان به بهره‌برداری رسیده است. روزهای پایانی شهریور سالجاری با حضور وزیر نیرو سد نعمت آباد اسدآباد افتتاح شد تا 450 هکتار از اراضی کشاورزی را سیراب کند و جلوه ای نوین از گردشگری آبی در استان ایجاد کند.


مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان افزود: موضوع دیگری که در سالجاری با جدیت پیگیری شد و به سرانجام رسید، بحث آبرسانی از سد کلان به شهر ملایر است که به اتمام رسیده و به زودی افتتاح خواهد شد. طبق پیش بینی انجام شده جمعیت ملایر در سال 1415 به 330 هزار نفر خواهد رسید و طبیعی است که 27 حلقه چاهی که اکنون آب شرب را تامین می کند پاسخگو نخواهد بود. بنابرین برای تامین نیاز آبی 30 میلیون متر مکعب خط آبرسانی از سد کلان به شهر ملایر احداث شد تا 12 میلیون متر مکعب از این نیاز آبی تامین شود. سد کلان ملایر با مساحت ۳۸۴ کیلومتر مربع و طول دریاچه ۴۹۰ متر با حجم مخزن ۴۵ میلیون متر مکعب ساخته شد است.


وی با بیان اینکه هم اینک بیش از ۴۱ میلیون متر مکعب آب پشت این سد قرار دارد اضافه کرد: ۷۵۸ میلیارد ریال برای ساخت این سد هزینه شده و قرار است ۲۲ میلیون متر مکعب آب را تنظیم کند.
ستوده ادامه داد: این ۲۲ میلیون متر مکعب شامل ۱۲ میلیون متر مکعب آب آشامیدنی مورد نیاز شهر ملایر و روستاهای مسیر، نیم میلیون متر مکعب آب مورد نیاز شهرک صنعتی سهند، چهار میلیون متر مکعب حق آبه کشاورزی پایین دست و ۵.۵ میلیون متر مکعب حقابه محیط زیست است.


وی گفت: تصفیه خانه آب آشامیدنی در پایین دست سد کلان ملایر با ظرفیت ۵۰۰ لیتر در ثانیه ساخته شده است که به طور متوسط ۳۸۰ لیتر در ثانیه را هم اینک می تواند برای شهر ملایر تصفیه و تامین کند.


مدیرعامل آب‌منطقه‌ای استان همدان ادامه داد: حدود ۲۶۵ لیتر از ۳۸۰ لیتر در ثانیه برای مخزن پیش بینی شده در مجاور سپاه است که ۸۰ درصد آب آشامیدنی مورد نیاز شهر ملایر را تامین می کند و ۱۱۵ لیتر آن نیز برای مخزن «پیر ویلان» است.


ستوده بیان کرد: ساخت تصفیه خانه آب ملایر با قیمت اولیه ۴۰ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفت اما این طرح با هزینه کرد ۲ هزار میلیارد ریال و با ۹۵ درصد پیشرفت اجرا شده است.


وی خاطر نشان کرد: شهریور امسال تیمی از دفتر نظارت و بهره برداری آب و فاضلاب کشور از تصفیه خانه ملایر بازدید کرد تا مقدمات بهره برداری تجاری از این طرح تهیه شد.

مدیرعامل آب‌منطقه‌ای استان همدان اضافه کرد: همچنین با همکاری شرکت آبفا و سرمایه گذار، آزمایش کیفی تصفیه خانه آب نیز انجام گردید و با توجه به مطلوب بودن کیفیت آب، تصفیه خانه درحال شروع بهره برداری تجاری است.


ستوده اظهار کرد: ۱۲ میلیون متر مکعب از آب مورد نیاز شهر با اجرای ۳۸ کیلومتر خط آبرسانی از سد کلان به شهر ملایر منتقل می شود که تاکنون با هزینه کرد ۵۷۳ میلیارد ریال ۳۷ کیلومتر از این طرح اجرا شده است.
وی افزود: تست بهره برداری، کنترل نشت و ضد عفونی با کُلر طرح خط آبرسانی آب به ملایر صورت گرفت و برای یک کیلومتر باقی مانده از این طرح در داخل شهر نیز پیمانکاران ساخت شیرآلات و اجرا از طریق مناقصه انتخاب شدند.


مدیرعامل آب‌منطقه‌ای استان همدان گفت: برق رسانی به طول ۲۶ کیلومتر با ۷۰ درصد پیشرفت در حال اجرا است و با توجه به ناپایداری برق در برخی نقاط مقرر شد شرکت برق نسبت به ۲ مداره کردن آنها به طول 8 کیلومتر اقدام کند.
ستوده مجموع اعتبارات هزینه شده سامانه آب شرب ملایر شامل سد کلان با ۱۰۰ درصد پیشرفت ۷۵۸ میلیارد ریال، خط آبرسانی با بیش از ۹۰ درصد ۵۷۳ میلیارد ریال و تصفیه خانه آب شرب با ۹۵ درصد پیشرفت حدود ۲ هزار میلیارد ریال عنوان کرد. سد کلان ملایر در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر ملایر احداث شده و ۴۵ میلیون متر مکعب حجم آب این سد است.


مدیرعامل آب ‌منطقه‌ای استان همدان ضمن اشاره به صدور مجوز تضمین نامه 337 میلیارد تومان سرمایه گذاری در سد گرین نهاوند گفت: در صورت اجرای طرح سابق سد گرین، چشمه گاماسیاب غرق می‌شد.
وی گفت: در گذشته قرار بود سد گرین با حجم مخزن 40 میلیون مترمکعب ساخته شود تا بتواند 118 میلیون مترمکعب آب را تنظیم کند، اما طرح مذکور چند مشکل داشت؛ یکی از نکات مهم این بود که اگر این سد با آن شرایط و حجم ساخته می‌شد، چشمه گاماسیاب غرق می‌شد. دیگر اینکه این امکان وجود داشت که آب از کارست‌های کوه‌های گرین فرار کند و خارج شود.


ستوده ادامه داد: بنابرین بررسی وضعیت و اجرای سد را مجدد در دستور کار قرار دادیم، مقرر شد مشاور در طرح سد گرین بازنگری کند و سد با حجم بدنه و حجم مخزن کوچکتری ساخته شود تا این مشکلات را نداشته باشد. خوشبختانه یکی از مشاوران خوب در این پروژه انتخاب شد. مطالعات بازنگری سد انجام شد و سد با مولفه‌های جدید تعریف شد.
وی افزود: مولفه های جدید که شامل حجم مخزن 10 میلیون متر مکعبی با حجم تنظیمی 22.1 میلیون مترمکعب آب شرب و صنعت است و همینطور سیستم انحراف که در طرح قبل تونلی به طول تقریبی یک کیلومتر بود اما در طرح جدید سیستم انحراف کالورت بتنی بطول تقریبی 350 متر می باشد.


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: پس از اتمام مطالعات؛ در پی سرمایه گذار و تضمین دولت برای پرداخت بودیم. به همین علت به موازات تلاش برای جذب سرمایه‌گذار جهت جلوگیری از متوقف شدن پروژه و همچنین کسب پیشرفت فیزیکی، پیمانکار انتخاب شد. در نهایت از طریق سه بانک عامل شرکت سازآب کیان پاد به عنوان پیمانکار و بانک های کشاورزی، صادرات و تجارت بعنوان سرمایه گذار این پروژه انتخاب شدند.

گفتنی است, سد سد کلان‌ملایرپیش از این تضمین نامه مجوز ماده 56 قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات دولت 1387 برای پروژه سدگرین با رقم 337 میلیارد تومان از طرف معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور صادر شد.


وی افزود: یکی از مهم ترین اقدامات این شرکت حفاظت از منابع آبی و به ویژه آب های زیرزمینی است که در این راستا 20 چاه نیروگاه شهید مفتح پلمپ شد و پساب تصفیه شده شهر همدان به آنجا منتقل شد، همینطور جهت تامین آب منطقه ویژه اقتصادی جهان آباد و پتروشیمی هگمتانه نیز پساب اختصاص یافت. با بکارگیری اقدامات مختلفی از این دست و مسدود کردن چاه های غیرمجاز و نصب کنتور و محدود کردن مصرف چاه های مجاز توانستیم از اُفت بیشتر هیدروگراف آب های زیرزمینی جلوگیری کنیم و حتی در برخی از دشت‌ها وضعیت این گراف‌ها را بهبود ببخشیم.


ستوده اعلام کرد: کبودراهنگ با 129 چاه بیشترین، و فامنین با 3 حلقه چاه، کمترین تعداد انسداد چاه‌های غیرمجاز را به خود اختصاص داده‌اند و شهرستان همدان نیز با انسداد 123چاه غیرمجاز در رتبه دوم قرار دارد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان بیان کرد: با اجرای طرح تعادل بخشی از ابتدا تاکنون در همدان تاکنون، نزدیک به 5868 حلقه چاه غیرمجاز پرو مسلوب المنفعه شده است و از برداشت 360 میلیون مترمکعب در مصرف آب‌های زیرزمینی جلوگیری به عمل آمده است.


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با اشاره به اینکه گروه های گشت و بازرسی به طور شبانه‌روزی دشت‌های استان را بازرسی می‌کنند عنوان کرد: 15 گروه گشت و بازرسی در راستای نظارت بر چاه‌های مجاز، جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز و برداشت شن و ماسه از رودخانه‌های استان به طور شبانه‌روز دشت‌ها را کنترل می‌کنند.ستوده بیان کرد: با چاه‌های مجاز استان که برداشت بیشتر از پروانه بهره‌برداری دارند نیز برخورد می‌شود تا در راستای حفاظت از منابع آبی استان همدان گام‌های اساسی و جدی برداشت.


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان در پایان گفت: از ابتدای امسال تاکنون 418 کنتور هوشمند بر روی چاه های مجاز نصب شده است و بر اساس پیش‌بینی برنامه اقتصاد مقاومتی تا پایان سال ۱۳۹۹ ، تعداد این کنتورها به ۵۰۰ عدد می‌رسد.

منیژه فرهانپور-استان همدان

231989

مطالب مرتبط