مدیر مخابرات فارس:

دکل‌های مخابرات سرطانزا نیست

مدیر مخابرات منطقه فارس تاکید کرد که هیچ یافته علمی مبنی بر اینکه دکل‌های مخابراتی نصب شده در مناطق مختلف، منجر به بروز یا افزایش ریسک ابتلا به سرطان می‌شود، وجود ندارد.

به گزارش سایت خبری پرسون از فارس، فرشید ایزدی، شنبه ۱۸ بهمن در جمع خبرنگاران، ضمن تبریک سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: متاسفانه طرح این شایعه که امواج ساطع شده از دکلهای مخابراتی منجر به بروز یا زمینه‌سازی بروز سرطان می‌شود، و البته دامن زدن به آن، موجب بروز مشکلاتی در توسعه زیرساخت‌های ارتباطی تلفن همراه در فارس و شیراز شده است.

وی با قبول وجود مشکلاتی در آنتن‌دهی تلفن همراه در برخی نقاط شهر شیراز، یکی از دلایل آن را نیاز به توسعه زیرساخت‌ها دانست و گفت: به روز شدن تکنولوژی‌های ارتباطی، نیاز به ایجاد یا توسعه زیرساخت‌ها را برای امکان برقراری ارتباط مناسب و با کیفیت به همراه دارد اما در شیراز با یک دوگانگی در توسعه این زیرساخت‌ها مواجه هستیم.

دکل‌های مخابرات پارازیت منتشر نمی‌کند

ایزدی گفت: از طرفی عده زیادی از شهروندان نسبت به مشکلات زیرساخت ارتباطی، گلایه مند هستند و از طرف دیگر شمار زیادتری در برابر احداث یا توسعه دکل‌های مخابراتی در نقاط مختلف این کلانشهر، مقاومت کرده و با آن مخالفت می‌کنند.

وی با اشاره به همراهی شورا و شهرداری شیراز در تدوین آئین‌نامه تجمیع دکل‌های مخابراتی و احداث دکل‌های جدید، خاطرنشان کرد: برای رسیدن به مطلوبیت ارتباطات همراه، در این کلانشهر حداقل نیاز به احداث ۵۰ دکل مخابراتی جدید بود که تاکنون علیرغم تمام مشکلات با همراهی شهرداری، ۲۰ دکل نصب شده است.

ایزدی با رد شایعه استفاده از دکل‌های مخابراتی برای انتشار پارازیت، گفت: امکانات نصب شده روی دکل‌های مخابراتی به لحاظ فنی مشخص است و به هیچ عنوان نه پارازیت ایجاد می‌کند نه سرطانزا است؛ ما از رسانه‌ها و صاحب نظران و متخصصان برای ارتقاء آگاهی شهروندان، یاری می‌طلبیم.

مدیر مخابرات منطقه فارس خاطرنشان کرد که استفاده از دکل‌های مخابراتی در سراسر جهان، تنها راه برای ایجاد و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و ارتقاء کیفیت این ارتباطات محسوب می‌شود و منحصر به ایران نسیت.

وی در عین حال، استفاده از برخی ابزارهای تکنولوژیک در بعضی ساختمان‌ها را منجر به بروز مشکلی تحت عنوان "سکوت ارتباط" در تلفن‌های همراه در یک محدوده، دانست.

این مقام مسئول بااشاره به اینکه مخابرات و اینترنت، امروزه یکی از ضروری‌ترین نیازهای بشر محسوب می‌شود، گفت: اکثر قریب به اتفاق فعالیت‌ها اعم از جایگاه‌های سوخت، مرکز امداد پلیس، اورژانس، آتش‌نشانی و ارائه خدمات توسط صنوف مختلف، فعالیت‌های بانکی و .... همه و همه متکی به مخابرات و اینترنت است.

ایزدی با بیان اینکه، همه‌گیری کروناویروس، منجر به توسعه این احساس نیاز به مخابرات و اینترنت شده است، گفت: در برخی جوامع روستایی امروز اینترنت و مخابرات به دلیل قرار گرفتن فعالیت‌های آموزشی، اطلاع رسانی، ارتباطی و ... بر بستر فضای مجازی، نیاز به اینترنت حتی از آب شرب هم پیشی گرفته است.

وی در عین حال گفت: متاسفانه طی ۱۷ سال گذشته، تعرفه تلفن ثابت در ایران تغییری نکرده حال آنکه هزینه‌های ایجاد و نگهداری این نوع خدمات به شدت افزایش یافته و بیش از ۱۰ برابر شده است.

ایزدی هزینه ایجاد یک انشعاب ثابت را بین ۱.۵ تا ۳ میلیون تومان و حق اشتراک پرداختی توسط متقاضی را ۲۰۰ هزار تومان اعلام و اضافه کرد: اکنون میانگین هزینه نگهداری هر یک خط تلفن ماهیانه ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان و میانگین درآمد یک خط ثابت ماهیانه ۵۸۰۰ تومان است و این دو با هم هیچ انطباق و تناسبی ندارد.

وی با بیان اینکه حجم ارتباط با خطوط تلفن ثابت، بسیار کاهش و تعداد مطالبات وصول نشده و خطوط غیرفعال افزایش یافته است، گفت: ثابت ماندن تعرفه تلفن ثابت در بخش هزینه اشتراک و مکالمه، منجر به کاهش توان مالی شرکت‌ مخابرات و در نتیجه تحت تاثیر قرار گرفتن روند توسعه خدمات از یک سو و کم توان شدن شرکت‌های تولیدی تجهیزات مخابراتی، شده است.

ایزدی ضمن یادآوری اینکه کاهش درآمدهای شرکت مخابرات بر روند فعال یا غیرفعال شدن کارخانه‌های آی سی تی، تاثیرگذار است، گفت: درآمدهای شرکت مخابرات در کل کشور بر ۷۰ هزار کارمند و کارگر و ۱۵۰ هزار بازنشسته به شکل مستقیم و ۳۰۰ هزار شاغل در بخش‌های مختلف تولیدی و خدماتی به شکل غیرمستقیم تاثیرگذار است.

مدیر مخابرات منطقه فارس گفت: برای ارائه خدمات تلفن همراه، با احداث یک سایت امکان پوشش شمار زیادی از مشترکان فراهم می‌شود، اما برای ارائه یک سرویس تلفن ثابت، نیاز به انجام اقدامات عمرانی مختلف اعم از حفاری، تامین زیرساخت مخابراتی و ... هستیم؛ برآوردها نشان میدهی که اکنون هزینه یک متر حفاری در استان فارس با هدف کابل‌گذاری تلفن ثابت، حدود ۲۰۰ هزار تومان است.

وی با اشاره به اینکه هزینه‌های جاری و عمرانی شرکت‌های مخابرات طی ۱۷ سال گذشته به شدت افزایش یافته اما درآمدها به دلایل مختلف با کاهش قابل توجه همراه بوده است، لزوم توجه سیاستگزاران و تصمیم سازان کشور به بسترسازی عدالت در تعرفه‌های تلفن ثابت را مورد تاکید قرار داد.

مدیر مخابرات منطقه فارس همچنین گفت: این استان سال ۹۸ و براساس ارزیابی‌های انجام شده، رشد چشمگیری را نسبت به سال‌های قبل تجربه کرد و از رتبه ۲۸ به رتبه ۵ بین استان‌های مختلف ارتقاء یافت.

ایزدی با اشاره به شاخص‌های تاثیرگذار براین ارتقاء رتبه، گفت: ارزیابی استان‌ها با در نظر گرفتن میانگین وزنی، ارزیابی و محاسبه می‌شود، به این معنا که فاکتورهای وسعت و جمعیت، در انجام ارزیابی مد نظر قرار می‌گیرد.

این مقام مسئول گفت: از سال ۹۷ تاکنون در استان فارس ۱۳۵۸ کیلومتر انواع فیبر نوری احداث شده است و تعداد ۱۱۳ شهر فارس تحت پوشش این تکنولوژی قرار گرفته است.

ایزدی با اشاره به احداث زیرساخت فیبر نوری خانگی به عنوان بهترین و مطلوبترین تکنولوژی ارتباطی جهان، در استان فارس، گفت: از سال ۹۷ تاکنون ۶۳۹۸ مشترک خانگی به این تکنولوژی ارتباطی دسترسی پیدا کرده‌اند که ۱۹۰۰ مورد آن مربوط به امسال بوده است.

مدیر مخابرات منطقه فارس با یادآوری اینکه هنوز امکان ارائه خدمات فیبرنوری خانگی به کل مشترکان در شیراز و سراسر فارس فراهم نشده است، ابراز امیدواری کرد که با افزایش توان مالی این شرکت، امکان توسعه این نوع خدمت و ارتقاء قابل توجه، کیفیت خدمات ارتباطی مخابراتی و اینترنتی فراهم شود.

231532