مشاور وزیر خارجه در گفتگو با پرسون تاکید کرد:

دست و پا زدن اروپا در باتلاق کرونا

تعداد کشته‌های اروپا در حد بالای جهان قرار گرفته است و این برای پرستیژ اروپا شکننده بود. اروپا برای رفع این بحران اجتماعی مجبور شد دست به اقداماتی بزند که آن‌ها را با یک بحران اقتصادی مواجه کرد. از طرفی هرگاه بحران اقتصادی ایجاد شود به دنبال آن بحران سیاسی ایجاد می‌شود لذا کرونا به یک بحران تو در تو در اروپا تبدیل شده است.

مصطفی مصلح زاده مشاور وزیر خارجه در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص بحران کرونا در اروپا گفت: موضوع کرونا را می‌توان به یک معادله چند مجهولی برای اروپا تشبیه کرد و اولین مجهول این معادله این است که کرونا یک بحران اجتماعی برای اروپا ایجاد کرد و نشان داد اروپایی که همیشه خود را در بهداشت و قدرت پزشکی شماره یک جهان می‌دانست در مقابل یک ویروس به شدت ضعیف است.

مصلح زاده با اشاره به این‌که تعداد کشته‌های اروپا در حد بالای جهان قرار گرفته است و این برای پرستیژ اروپا شکننده بود، بیان کرد: اروپا برای رفع این بحران اجتماعی مجبور شد دست به اقداماتی بزند که آن‌ها را با بحران اقتصادی مواجه کرد چرا که هر محدودیتی برای مبارزه با کرونا اعمال می‌کردند یک بحران اقتصادی نظیر حذف درآمد توریستی، تعطیلی بسیاری از مراکز اقتصادی، تعطیلی بسیاری از مراکز مربوط به روابط اجتماعی مثل ورزشگاه‌ها و ... ایجاد می‌کرد.

وی ادامه داد: در کنار بحران اقتصادی که مجهول دوم است یک مجهول سوم ایجاد شد چرا که هرگاه بحران اقتصادی ایجاد شود به دنبال آن بحران سیاسی ایجاد می‌شود که در انتخابات، دولتی که نتوانسته این فرآیند را مدیریت کند، شکست می‌خورد کما این‌که دیدیم در برخی از انتخاباتی که در اروپا برگزار شد دولت‌ها شکست خوردند، لذا این یک بحران تو در تو شده است.

مشاور وزیر خارجه به رقابت درون اروپایی به عنوان عامل چهارم اشاره کرد و در ادامه تشرح کرد: زمانی که موضوع واکسن انگلیسی مطرح شد بنا بر این شد که این واکسن انگلیسی به اروپا فروخته شود اما در حال حاضر اروپا به شدت از انگلیس انتقاد می‌کند چرا که انگلیس به وعده خود عمل نکرده و به تعداد توافق شده، واکسن در اختیار کشورهای اروپایی قرار نمی‌دهد و ادعا می‌کند که ابتدا باید نیاز داخلی خود را تأمین کند که این ناشی از همان رقابت درون اروپایی است.

مصطفی مصلح زاده در پایان بیان داشت: در این رقابت هر کشور تلاش می‌کند که ابتدا خود را از این بحران نجات دهد و بتواند در رتبه برتر اروپا قرار بگیرد و با توجه به برگزیت، انگلیسی‌ها در تلاشند که در اروپا برترین شوند، به همین دلیل اروپایی‌ها معتقدند که انگلیس آن میزان کمکی که می‌توانست در اختیار سایر کشورهایی اروپایی قرار دهد، انجام نداد.

231449

مطالب مرتبط