کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با پرسون تاکید کرد:

توزیع ناعادلانه واکسن مهر تأییدی بر ناکارآمدی اتحادیه اروپا

انتقاد از روند حاکم بر اتحادیه اروپا و رفتارهای ناعادلانه در این اتحادیه به بالا‌ترین سطوح خود رسیده است به طوری‌که صدر اعظم اتریش به همراه همتایان خود در کشورهای چک اسلوانی، بلغارستان و لتونی در انتقاد از ناعادلانه بودن توزیع دوز واکسن در اروپا به کمیسیون اروپایی نامه ارسال کردند. اتهام وارده این است که در پشت صحنه و در پس کار با آزمایشگاه‌ها برای دریافت دوز واکسن زد و بندهایی صورت گرفته است.
تصویر توزیع ناعادلانه واکسن مهر تأییدی بر ناکارآمدی اتحادیه اروپا

جواد بخشی الموتی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص بحران کرونا و واکسن در اروپا گفت: با بررسی روند اتحادیه اروپا در مدیریت بحران کرونا می‌بینیم که اتحادیه اروپا برخلاف تصویر و هیمنه‌ای که از خود ساخته است آن همگرایی را که قرار بود داشته باشد، ندارد.

بخشی الموتی تصریح کرد: اتحادیه اروپا براساس اصل همگرایی شکل گرفت و قرار بود که اعضای آن با هم متحد باشند و در زمینه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، نظامی و ... اهداف کشورشان را در قالب یک اتحادیه دنبال کنند اما در اپیدمی کرونا این کشورها به شکل‌های مختلفی عمل کردند.

وی ادامه داد: در ابتدای شیوع کرونا شاهد ربایش‌هایی توسط کشورهای اول جهان اروپایی بودیم که اقلام کشورهای دیگر مانند ماسک، مواد ضدعفونی کننده و ... را از یکدیگر سرقت می‌کردند. این مسئله نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا در مسائلی که امروز مطرح است نظیر واکسن، نمی‌تواند به شکل متحد و بر اساس منافع جمعی عمل کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار داشت: انتقاد از روند حاکم بر اتحادیه اروپا و رفتارهای ناعادلانه در این اتحادیه به بالا‌ترین سطوح خود رسیده است به طوری‌که صدر اعظم اتریش به همراه همتایان خود در کشورهای چک اسلوانی، بلغارستان و لتونی در انتقاد از ناعادلانه بودن توزیع دوز واکسن در اروپا به کمیسیون اروپایی نامه ارسال کردند.

بخشی‌الموتی افزود: اتهام وارده این است که در پشت صحنه و در پس کار با آزمایشگاه‌ها برای دریافت دوز واکسن زد و بندهایی صورت گرفته است و این موضوع اتحادیه اروپا را به واکنش وا داشته است.

وی در ادامه بیان کرد: مقام ارشد اتحادیه اروپا علی‌رغم دریافت و تأیید این نامه در مطلبی که منتشر می‌کند این ادعا را تکذیب کرده و می‌گوید که توزیع را بر اساس درخواست‌های کشورها انجام داده‌ایم. مسئله‌ای که وزارت بهداشت اتریش نیز آن را تأیید و اعلام کرده است که توزیع واکسن براساس درخواست‌ها و رایزنی‌های کشورها بوده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطر نشان کرد: نکته قابل توجه این است که شکل گرفتن این مسئله بین کشورهای اروپایی نشان از یک شکاف ناهم‌گرایانه دارد.

عملکرد ناموفق کشورهای اروپایی در بحران کرونا

جواد بخشی الموتی در بخش دیگری از سخنان خود تشریح کرد: کشورهای اروپایی در مدیریت بحران کرونا عملکرد موفقی نداشتند و همانطور که شاهد بودیم در ابتدای امر ایتالیا یکی از کشورهایی بود که کرونا به سرعت در آن گسترش پیدا کرد و آن را با بحران جدی مواجه کرد. در ادامه انگلستان و کشورهای دیگر نیز دچار بحران جدی شدند.

علت ناکارآمدی اتحادیه اروپا را می‌توان شکاف بین مردم و دولت‌ها عنوان کرد چرا که مردم اروپا نسبت به دولت‌ها آن‌گونه که باید خوشبین و معتمد نیستند به همین دلیل در این کشورها رفتارهای فردگرایانه بیش‌تری را شاهد هستیم

وی ادامه داد: کشورهای اروپایی مدیریت کارآمدی برای مقابله با بحران‌ها ندارند و به نوعی در چالش‌ها و شرایط سخت نمی‌توانند کارآمد عمل کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به این‌که علت ناکارآمدی اتحادیه اروپا را می‌توان شکاف بین مردم و دولت‌ها عنوان کرد، گفت: مردم اروپا نسبت به دولت‌ها آن‌گونه که باید خوشبین و معتمد نیستند به همین دلیل در این کشورها رفتارهای فردگرایانه بیش‌تری را شاهد هستیم.

بخشی الموتی در ادامه عنوان کرد: هجوم به فروشگاه‌ها یا بحث کرونای انگلیسی و هجوم برای خروج از مرزها و یورش و هجمه‌ای که برای حمله به فروشگاه‌ها و تهیه اقلام مصرفی صورت گرفت نشان می‌دهد که یک شکاف بین ملت و دولت وجود دارد و این مهم‌ترین عامل ناکارآمدی اتحادیه اروپا است.

وی همچنین اظهار کرد: یکی دیگر از عوامل مؤثر در ناکارآمدی اتحادیه اروپا این است که تصمیمات دولت‌ها بر اساس بحران‌های حاکم نیست و به نوعی تصمیمات‌شان دقیق نیست و همین مسئله سبب شده است که مردم نسبت به این تصمیمات خوشبین نباشند و از دولت تبعیت نکنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان بین داشت: به نظر می‌رسد که کشورهای اروپایی نتوانند به یک تفاهم برسند و مدیریت جامعی را در قالب اتحادیه برای مقابله با کرونا داشته باشند چرا که هر کشوری به نفع خود و براساس اصول خود رفتار کرده و سعی می‌کند که منافع هیئت حاکمه آن کشور و در ادامه منافع ملت را به شکل فردی در قالب اتحادیه اروپا تضمین کند.

278708