کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با پرسون:

کرونا نفس اتحادیه اروپا را به شماره انداخت/ تداوم انسجام اتحادیه در هاله‌ای از ابهام

یکی از مهم‌ترین مشکلات اتحادیه اروپا برای مقابله با بحران کرونا فشارهای اقتصادی ناشی از تعطیلی‌ها و محدودیت‌های مالی است چرا که بسیاری از کسب و کارها تعطیل شده‌اند و همین مسئله اعتراضات زیادی را برانگیخته است به خصوص که دولت‌های اتحادیه اروپا از توان مالی بالایی برای پرداخت بیمه بیکاری و یا تقسیم بسته‌های کمک‌های مالی برخوردار نیستند.
تصویر کرونا نفس اتحادیه اروپا را به شماره انداخت/ تداوم انسجام اتحادیه در هاله‌ای از ابهام

احسان کیانی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص موج تازه ناآرامی‌ها در اروپا بیان کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات اتحادیه اروپا برای مقابله با بحران کرونا فشارهای اقتصادی ناشی از تعطیلی‌ها و محدودیت‌های مالی است چرا که بسیاری از کسب و کارها تعطیل شده‌اند و همین مسئله اعتراضات زیادی را برانگیخته است به خصوص که دولت‌های اتحادیه اروپا از توان مالی بالایی برای پرداخت بیمه بیکاری و یا تقسیم بسته‌های کمک‌های مالی نظیر آنچه که دولت آمریکا تقسیم کرده، برخوردار نیستند.

کیانی افزود: مسئله دیگری که اتحادیه اروپا با آن مواجه است این است که امید بالایی به ارائه کمک‌هایی از طرف آمریکا چه از نظر کمک‌های مالی و چه از نظر ارائه واکسن وجود ندارد چرا که هنوز تولید واکسن به میزان بسیار زیادی در کشورهای غربی افزایش پیدا نکرده است.

وی با بیان این‌که یکی دیگر از معضلات اتحادیه اروپا شکل‌گیری موج جدیدی از اعتراضات است، عنوان کرد: کشورهای اروپای شرقی به خصوص کشورهایی که اخیراً با اعتراض مواجه شده‌اند نظیر اتریش، رومانی و لهستان با موجی از تقویت راست‌گرایی روبرو شده‌اند که در اعتراض به تصمیماتی است که در مرکز اتحادیه با محوریت آلمان اتخاذ می‌شود. این موج باعث شده است که اعتراض‌های اخیر افزایش پیدا کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه تصریح کرد: جرقه این اعتراضات آنجا زده شد که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد روند واکسیناسیون در اروپا بسیار کند است. علت این کندی تولید بسیار کم واکسن فایزر و مدرنا و توزیع اندک آن‌ در اتحادیه بود به طوری‌که حدود ۱۰ درصد اتحادیه فقط دوز اول را دریافت کرده‌اند. واکسن آسترازنکا نیز به دلیل تبعاتی که در لختگی خون دارد سبب بی‌اعتمادی مردم اروپا شده و نتوانسته عمومیت پیدا کند.

عوامل مؤثر در انسجام درونی اتحادیه اروپا

کیانی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: سرنوشت اتحاد و انسجام درونی اتحادیه اروپا به دو مسئله اصلی بستگی دارد. اول این‌که آیا دولت جدید آمریکا می‌تواند اتحاد دو سوی آتلانتیک را برگرداند و به نوعی فرمان سیاست خارجی آمریکا نسبت به اروپا را به قبل از دوره ترامپ ارجاع دهد؟ این مسئله‌ای است که تردیدهای بسیاری نسبت به آن وجود دارد.

سرنوشت اتحاد و انسجام درونی اتحادیه اروپا به دو مسئله اصلی بستگی دارد. اول این‌که آیا دولت جدید آمریکا می‌تواند اتحاد دو سوی آتلانتیک را برگرداند و به نوعی فرمان سیاست خارجی آمریکا نسبت به اروپا را به قبل از دوره ترامپ ارجاع دهد؟ مسئله دومی که اتحاد بین کشورهای اروپایی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد سرنوشت انگلستان بعد از برکسیت است

وی خاطر نشان کرد: علی‌رغم این‌که دولت بایدن اعلام کرده که دولت آمریکا رویکرد جدیدی نسبت به اروپا در پیش خواهد گرفت در نظرسنجی که اخیراً در خصوص روابط خارجی اروپایی در کشورهای اتحادیه اروپا برگزار شد، اکثریت مردم اروپا نظر مثبتی نسبت به احیای قدرت آمریکا ندارند و معتقدند که طی یک دهه آینده این چین است که به قدرت برتر جهان تبدیل می‌شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: این نظرسنجی نشان می‌دهد که مردم اروپا تمایلی ندارند که در دعوای بین چین و آمریکا به خصوص در رویکرد تنش‌آمیزی که دولت بایدن در پیش گرفته، هزینه‌ای بپردازند بلکه برعکس تمایل دارند که از فرصت‌هایی که چین برای‌شان مهیا می‌کند، بهره‌مند شوند.

احسان کیانی در پایان اظهار داشت: مسئله دومی که اتحاد بین کشورهای اروپایی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد سرنوشت انگلستان بعد از برکسیت است. اگر انگلستان بتواند بعد از جدایی از اتحادیه، رشد اقتصادی بیش‌تری را تجربه کند، ائتلاف‌های نظامی و امنیتی بهتری را کسب کند و روابط اقتصادی خود را با کشورهایی نظیر آمریکا، کانادا و استرالیا بهبود ببخشد به یک محیط آزمون مثبت تبدیل می‌شود و ناسیونالیست و راست‌گرایی را در شرق اروپا بیش‌تر از قبل تقویت می‌کند اما اگر نتواند رشد اقتصادی و اجتماعی بهتری را تجربه کند، این مسئله روند جدایی از اتحادیه در درون اتحادیه را کند می‌کند.

285798