کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت وگو با پرسون مطرح کرد؛

دلایل تبعیض اتحادیه اروپا در توزیع واکسن کرونا

مسئله توزیع ناعادلانه واکسن را باید در ساختار داخلی و ماهیت اتحادیه اروپا ببینیم نه صرفاً مسئله کرونا چرا که در نوع نگاه و هنجارهایی ریشه دارد که به ادعای اتحادیه اروپا بسیار کارآمد هستند و باید جهانی شوند در حالی‌که این هنجارها نتوانستند از هویت اروپایی درسطح اتحادیه اروپا صیانت کنند و در مردم اعتماد و امنیت ایجاد کنند.
تصویر دلایل تبعیض اتحادیه اروپا در توزیع واکسن کرونا

ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس مسائل بین‌الملل و دیپلمات سابق کشور در گفت وگو با سایت خبری پرسون، در خصوص علل تبعیض در توزیع واکسن در اروپا عنوان کرد: بحث نابرابری در توزیع واکسن و تبعیضی که اتفاق افتاده و منجر به اعتراض برخی از سران کشورهای اروپایی شده است، به ماهیت هنجاری اتحادیه اروپا و به عبارتی مسئله هویت مرتبط است.

ظهره‌وند ادامه داد: نگاه برخی کشورها نسبت به برخی کشورهای دیگر از موضع فرادست و فرودست می‌باشد. به عنوان مثال نگاه کشورهای غرب اروپا به کشورهای شرق اروپا و اروپای مرکزی متفاوت است چرا که آن‌ها به کشورهای گذشته در حوزه اتحادیه جماهیر شوروی سابق مربوط می‌شوند.

وی تصریح کرد: کشورهای دارا ابتدا در قبال شهروندان خود احساس مسئولیت می‌کنند سپس نسبت به اتحادیه اروپا. این موضوع را در ابتدای ظهور و بروز کرونا نیز شاهد بودیم که بین کشورهای اروپایی حتی ربایش ماسک و مواد بهداشتی اتفاق افتاد که برای اتحادیه اروپا ضربه حیثیتی بود.

این کارشناس مسائل بین‎الملل در ادامه تشریح کرد: پیامدهای این نوع از برخورد در توزیع ناعادلانه واکسن همانند توزیع ناعادلانه ثروت در اتحادیه اروپا است. امروز شاهد اعتراض جلیقه زردها و مردم برخی از کشورهای اروپایی حتی ایتالیا هستیم چرا که آن‌ها معتقد هستند که اتحادیه اروپا ناعادلانه تصمیم گرفته است و این توزیع ثروت موجب شده که شرایط متفاوتی در اتحادیه دیده شود.

ابوالفضل ظهره‌وند در پایان خاطر نشان کرد: مسئله توزیع ناعادلانه واکسن را باید در ساختار داخلی و ماهیت اتحادیه اروپا ببینیم نه صرفاً مسئله کرونا چرا که در نوع نگاه و هنجارهایی ریشه دارد که به ادعای اتحادیه اروپا بسیار کارآمد هستند و باید جهانی شوند در حالی‌که این هنجارها نتوانستند از هویت اروپایی درسطح اتحادیه اروپا صیانت کنند و در مردم اعتماد و امنیت ایجاد کنند.

279042