به گزارش سایت خبری پرسون از اصفهان، حجت الاسلام حسین میرزایی، نماینده اصفهان با تاکید بر این موضوع که هر تنشی کوچک در مجموعه فولاد مبارکه می تواند عواقب سختی برای صنعت و تولید در کشور به همراه داشته باشد، اما از آن طرف اصرار بر کناره گیری شخص مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان را هم دارند! حالا باید دید آیا این تنش کوچک است و یا اینکه در وقت باقی مانده ، تغییر مدیریت به تولید لطمه نخواهد زد؟! مباحث مطرح شده در نشست خبری و پاسخ به رسانه ها به تفضیل امده است که درادامه می خوانید.
* ما چیزی از فولاد مبارکه نمی خواهیم و اگر تخلفی صورت گرفته، باید پاسخگو باشند
حجت الاسلام حسین میرزایی، نماینده اصفهان گفت: از اسفند سال گذشته، به عنوان نمایندگان منتخب مردم اصفهان در مجلس یازدهم، گزارش هایی درباره مسائلی که در مجموعه فولاد مبارکه اصفهان می گذرد، دریافت کردیم ولی بدون مستندات قابل اتکا در محاکم قضایی نمی توانستیم اقدامی یک طرفانه انجام دهیم. تا اینکه با گذشت زمان، دستیابی به این مستندات به ویژه در زمانی که بنده به عنوان نماینده کمیسیون فرهنگی وارد کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی شدم، فراهم گردید.
وی با بیان آنکه واسطه های مختلفی برای حل و فصل موضوع وارد گفت وگو شدند، اعلام کرد: ما چیزی از فولاد مبارکه نمی خواهیم و اگر تخلفی صورت گرفته، باید پاسخگو باشند. هرچند که در این مسیر، مستندات محکمه پسند و موارد نقض قانون برای ما آشکار گشت و در گفت وگو با قضات عالی رتبه، نظر مثبت آنها در مورد مصداق تخلف نیز مطرح گردید.
میرزایی، گفت: این روند بدون هیجان و در فضایی که مشکلات تشدید نشود، دنبال شد و به مدیرعامل فولاد مبارکه هشدار برای استعفا به دور از تنش برای مردم و کارکنان مجموعه فولاد را دادیم. زیرا فولاد مبارکه بعنوان مجموعه ای استراتژیک با چندین هزارنفر پرسنل، تعداد بالای کارگاه ها و شرکت های زیرمجموعه، هولدینگی با گردش مالی و سود سالیانه میلیاردی، اگر بخواهد تنش کوچکی را تجربه کند، عواقب سخت و احتمالا غیرقابل جبرانی نیز متوجه صنعت و تولید می شود.
تحقیق و تفحص مجلس از فولاد مبارکه با 198 رأی کلید خورد
وی گفت: مسائل مطروحه، ابتدا از سوی فولاد مبارکه در زمانی که ما مستندات قانونی را در دست داشتیم، عنوان و پیشنهاد فولاد مبارکه برای تحویل اسناد به مراجع قانونی مطرح گردید. تحقیق و تفحص مجلس از فولاد مبارکه با 198 رأی کلید خورد. با ورود سازمان بازرسی کل کشور به ماجرا و بنده از طرف کمیسیون اصل 90 در محضر رئیس قوه قضائیه اسناد را تحویل و دستور بازرسی ویژه صادر شد. در جلسات مشترک با وزیر صمت و تشریح مشکلات طبق مستندات، لزوم پیگیری وزیرصمت اعلام شد. ولی با تعلل در اقدام قانونی وزیر (قانونی که ایشان را مکلف به رسیدگی می کرد) مواجه شدیم و بنده طبق ماده234 (چنانچه طبق این ماده، 10 نماینده مجلس، نقض قانونی را تشخیص دهند، رسیدگی به کمیسیون مربوطه ارجاع می شود) موضوع را به کمیسیون اجتماعی مجلس ارجاع نمودیم.
میرزایی در ادامه توضیح داد: تصمیم کمیسیون اجتماعی مجلس برای تشکیل جلساتی با وزیرصمت اتخاذ شد ولی به دلیل آنکه وزیر برنامه ریزی قبلی برای حضور در جلسه نداشته و یا آن را به مصلحت خویش نمی داند، شکایت عدم حضور وزیرصمت در کمیسیون اصل 90 به عنوان مقتدرترین نهاد نظارتی مجلس که وظیفه رسیدگی به عملکرد مسئولان از رئیس جمهور تا قوه قضائیه و نهادهایی در رده پایین تر را دارد، مطرح گردید.
عضو کمیسیون اصل 90مجلس شورای اسلامی به گفت وگوی خود با مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان اشاره کرد وگفت: اگرچه برخی از عزل و نصب ها در مجموعه فولاد تحت فشار وزارتخانه بوده است، اما مدیرعامل می توانست پذیرای حرف اشتباه نباشد و اگر مدیر ناتوانی باشد و یا مدرکی حاکی از تخلف وی باشد، مجبور به باج دهی است.
وی در صحبت از تخلفات صورت گرفته در بخش های دیگر و ورود کمیسیون اصل 90 به موضوع، افزود: هرجا فساد و تخلفی وجود داشته باشد، ما قاطعانه وارد میدان می شویم.
حسین میرزایی، تعاملات رسانه ای فولاد مبارکه را نیز محکوم به جانبداری و همراهی در تخلفات این مجموعه کرد و در مقابل درخواست رسانه ها برای ارائه مستنداتی شفاف، گفت: لازم نیست که مدیرعامل فولاد مبارکه درمورد همه مستنداتی که ما داریم، مطلع گردد. اما مستنداتی داریم که در دادگاه ارائه خواهیم داد.
در این هنگام، پرسش خبرنگاران در مورد تخلفات آشکار و پنهانی که در لایه ها و شاخه های مختلف جامعه رخ می دهد، تخلفات نمایندگان مجلس و اختلاس ها، موارد نقض قانون مربوط به آگهی در روزنامه ها، ازجمله ثبت آگهی های قوه قضائیه در سامانه قضایی که تخلفی آشکار است و رئیس قوه قضائیه به این موارد اشاره داشته است، مطرح گردید.
*رسانه ها از مسکوت ماندن موضوعات قبل از فولاد پرسیدند
اعتراض رسانه ها به موارد فوق، اینگونه مطرح شد که اولویت تحقیق و تفحص مجلس، پلی اکریل بود، چه شد که در این برهه با توجه به مشکلات عدیده در عرصه تولید، زمانی که فولاد مبارکه بعنوان یک شرکت پیشرو در بومی سازی، بارسنگین تامین نیاز داخل و ارزآوری برای دولت، مسئولیت های سنگین اجتماعی و اشتغالزایی و... را باوجود تحریم های ظالمانه به دوش می کشد، متهم به تخلف می شود و اغماض نسبت به تخلفات در دیگر بخش ها صورت می گیرد؟ چرا این کار از طریق مجمع نمایندگان پیگیری نمی شود؟
خبرنگار دیگری در بازتاب به پیش داوری این نماینده مجلس نسبت به رسانه ها گفت: اینکه آیا رسانه ها تحت مدیریت مالی نهادی مثل فولاد مبارکه قرار گرفته اند، باید اثبات گردد. ضمن آنکه لازم است مجلس، مبانی قانونی حمایت از رسانه ها را درنظر بگیرد تا مانع از تخلف در این زمینه شود.
خبرنگار دیگری، ایجاد روال قانونی در فعالیت رسانه ها در زمان مدیریت عظیمیان را یادآور شد و گفت: نظام نامه ای مدون و ارزش آفرین بعنوان سازوکار رسانه ها توسط مدیریت فعلی فولاد مبارکه تعیین گردیده و اکنون بیش از 200رسانه در ارزیابی منصفانه این مجموعه قرار گرفته اند. ضمن آنکه حجم قرارداد با رسانه ها در این دوره بسیار کمتر از سالهای گذشته است.
عدم اجرای درست قوانین، باعث سقوط بسیاری از تولیدکنندگان شده است
در ادامه پرسش خبرنگاران از حجت الاسلام میرزایی، خصوصی شدن بیش از 51 درصدی مجموعه فولاد مبارکه مطرح شد و اینکه آیا حق تحقیق و تفحص در یک شرکت خصوصی در چارچوب وظایف نمایندگان مجلس شورای اسلامی می گنجد؟
نکته مهم در پرسش های خبرنگاران، درباره چالش ها و دغدغه هایی بود که به عنوان شعار تبلیغاتی نمایندگان در هنگام انتخابات مطرح می شد، ازجمله مسائل عدیده زیست محیطی، حقابه مردم اصفهان از رودخانه زاینده رود، کشاورزانی که در انتظار پیگیری این وعده ها هستند و اینکه حیات اصفهان درگرو جاری بودن آب در زاینده رود است. اما همه این موارد مسکوت مانده و به غیر از اقداماتی که فولاد مبارکه در برنامه ریزی خود برای استفاده از پساب، اجرای طرح های بازچرخانی آب و مبالغی که برای پروژه های آبرسانی اصفهان و سد تنظیمی کوهرنگ 3 پرداخت نموده است، آیا نمایندگان مجلس در مورد عملکرد ایالتی وزیر نیرو و موارد فوق، تحقیق و تفحص داشته اند؟
خبرنگار دیگری به تعهد و امضای نمایندگان مجلس به مواردی به غیر از مردم اشاره کرد و گفت: نمایندگان باید مدافع منافع ملی باشند. در طول سال های گذشته، عملکرد نمایندگان را دیده ایم، عدم اجرای درست قوانین، باعث سقوط بسیاری از تولیدکنندگان شده است. اکنون که بر عزل مدیرعامل فولاد مبارکه متمرکز شده اید، آیا به دنبال تغییر مدیریت، مشکلات حل می شود؟
تحقیق و تفحص از رئیس بانک مرکزی درباره نوسان نرخ ارز، میلیاردها یورویی که به بهانه خرید واکسن کرونا در بانک های خارجی بلوکه شد، اصفهان ستیزی در سطح مجلس و اینکه نماینده ای در لباس روحانیت از اصفهان در صحن علنی مجلس، به موضوعات خانوادگی اشخاص وارد شود و حیثیت مدیری را خدشه دار می سازد، آیا آسیبی برای منافع ملی نیست؟
چراموضوع مسکوت ماندن تحقیق و تفحص ازخودروسازان جنجالی نشد؟!
تخلفات آشکار و گسترده خودروسازان و قطعه سازان از سال 93 که همچنان مسکوت مانده بود در مجلس فعلی دوباره در لیست تحقیق و تفحص قرار گرفت، اما همانند موضوع فولاد مبارکه جنجالی نشده است؟! و طرح این موضوع از دیگر مسایل مطرح شده رسانه ها در جلسه بود.
حجت الاسلام میرزایی در پاسخ به موارد فوق، ورود به شرکت های خصوصی و حق تحقیق و تفحص را مندرج در آیین نامه های مجلس عنوان کرد و افزود: مجلس شورای اسلامی در هر موضوعی که صلاح بداند، می تواند ورود کند و تحقیق و تفحص نماید. وی گفت: شرکت فولاد مبارکه اصفهان، خصوصی محض نیست و دولت در آن سهام دارد و تحقیق در مورد اینکه فولاد مبارکه بیش از 50درصد از سهامش خصوصی است یا دولتی، لازم است.
دست مجلس در برخورد با مدیران متخلف باز است
میرزایی در مورد حق ورود مجلس در مقایسه با قوه قضائیه گفت: لازمه برخورد قوه قضائیه، داشتن قانون است ولی دست مجلس در برخورد با مدیران بازتر است. زیرا مجلس بصورت مدیریتی برخورد می کند. نمایندگان مجلس می توانند عملکرد یک مدیر را بررسی و براین اساس، حکم به ماندن یا عزل او نمایند. بدون آنکه عملکرد او در دادگاهی ثبت بشود یا نشود. وی با اظهار آنکه از امضا کنندگان تحقیق و تفحص درباره وضعیت خودروسازان، استانداری اصفهان و موارد دیگر بوده است، تاکید کرد: بحث بر سر مجموعه فولاد مبارکه نیست، بلکه درباره عملکرد مدیری است که به این مجموعه آسیب می زند.
وی با تایید اصفهان ستیزی در سطح حاکمیتی و موضع گیری علیه اصفهان، اظهار کرد: مسئله آب و زاینده رود را نباید کم اهمیت شمرد. زیرا اگر جریان آب در اصفهان قطع شود، دلیلی برای ماندن در این استان وجود ندارد.
انتساب مدیران غیراصفهانی برای اصفهان آسیب است
نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از حاکم شدن مدیران غیراصفهانی در نهادهای این استان، در حالی که توانایی اصفهان مربوط به مدیریت اصفهانی ها است، انتساب مدیران غیراصفهانی را آسیب به استان دانست. وی اخذ مالیات های سنگین و سختگیری در تخصیص بودجه به اصفهان را نگران کننده برای استان اصفهان اعلام کرد.
حجت الاسلام میرزایی به موضوع فولاد مبارکه اشاره کرد و از احداث کارخانه های با ظرفیت بالا در کنار معادن سنگ آهن کرمان توسط یک گروه فولادی خبرداد و گفت: در چندسال آینده، تمام سنگ معادن در کرمان مصرف می شود و فولاد مبارکه اصفهان و ذوب آهن با سر زمین می خورند. لذا، عزل مدیریت فعلی فولاد مبارکه بعنوان یک بازنشسته، تنها راه زنده ماندن این مجموعه در اصفهان است. همانگونه که سبحانی، عنوان مرد شماره یک فولاد کشور را در کارنامه خود دارد ولی باتوجه به قانون منع بکارگیری بازنشستگان، برکنار شد.
وی خاموش بودن تعدادی از کوره ها در فولاد مبارکه اصفهان که در هفته های گذشته به لحاظ مدیریت مصرف گاز بود را دلیل بر بی کفایتی مدیرعامل فولاد مبارکه دانست. این درحالی است که مدیرعامل فولاد مبارکه چندی پیش در جمع رسانه ها دغدغه خود را به نصف رساندن سهمیه گاز این مجموعه و موجب زیان به تولید عنوان کرد (باتوجه به اینکه در فولاد مبارکه بدلیل احیای مستقیم، صرفا از گاز طبیعی استفاده می شود و امکان سوخت جایگزین وجود ندارد). همچنین، مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان این موضوع را تایید کرد.
میرزایی، در مورد مدیریت مصرف گاز در کشور گفت: کمبود گاز در کشور وجود ندارد. بلکه براساس تولید گازهای گلخانه ای و تعهد به کنوانسیون پاریس، علی رغم وفور گاز و منابع، سوئ مدیریت در کشور باعث مشکلاتی در مصرف گاز می شود.
به رسانه ها درتحقیق و تفحص از فولاد مبارکه اسناد ارایه می شود
عضوکمیسیون اصل90در مجلس، در تایید اعتراض رسانه ها به نحوه بیان مسائل فولاد مبارکه در مجلس توسط یک نماینده، جلوگیری از ایجاد تنش در این موضوع را ضروری دانست. همچنین، تحقیق و تفحص در فولاد مبارکه را به نفع این مجموعه اعلام کرد و افزود: در زمان مناسب، اسنادی را ارائه می دهیم تا رسانه ها منتشر نمایند.