انتقاد امام جمعه قروه از ضعف مدیریت در کردستان؛

میزان فروش در معدن طلای استان مشخص نیست/ کردستان همچنان در قله این عقب ماندگی

امام جمعه شهرستان قروه در سخنانی انتقاد آمیز گفت: ده استان از این کشور روز به روز قدرتمندتر می شوند و بقیه استان ها روز به روز عقب مانده تر و در این میان کردستان در قله این عقب ماندگی قرار گرفته است.

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، حجت الاسلام عابدین رستمی؛ امام جمعه شهرستان قروه امروز در سخنانی اظهار داشت: مشکلات بسیاری در استان کردستان به ویژه در بحث معادن داریم که متاسفانه نه حل شده اند و درباره آنها شفاف سازی شده است.

امام جمعه شهرستان قروه ادامه داد: متاسفانه در بحث معادن در کشور و استان کردستان هیچ گونه نظم و نظارت دیده نمی شود و رانت هایی که در این میان وجود دارد همه ما را آزار می دهد.

این استاد حوزه علمیه بیان کرد: در استانی زندگی می کنیم که در شاخص فقر و فلاکت خیلی بالاتر از نقاط دیگر است به طوری که اگر کمیته امداد امام (ره) یک سال و نیم قبل 8 میلیارد تومان مستمری در کردستان پرداخت می کرد امسال این رقم به 20 میلیارد تومان در ماه رسیده و این نشان می دهد که مردم فقیرتر شده اند.

حجت الاسلام رستمی ادامه داد: ده استان از این کشور روز به روز قدرتمندتر می شوند و بقیه استان ها روز به روز عقب مانده تر و در این میان کردستان در قله این عقب ماندگی قرار گرفته است.

رستمی با اشاره به اینکه در حال حاضر در استان 20 درصد بیکاری داریم بیان کرد که این در حالی است که هفته ای 7 ساعت اگر کسی اشتغال داشته باشد جزو شاغلین محسوب می شود.

امام جمعه شهرستان قروه با انتقاد از مشخص نبودن میزان فروش در معدن طلای شهرستان قروه، گفت: معدن طلای قروه 300 هکتار زمین کشاورزی را تغییر کاربری داده و 160 هکتار تصرف منابع طبیعی دارد و مردم نگران این هستند که بعداً اگر یک مخروبه ای را تحویل دهند چه کسی تضمین سلامتی آنها را می دهد؟ و وقتی معدن رفت این همه بیکار به جامعه تحویل شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟!

حجت الاسلام رستمی با انتقاد از روش استخراج طلا در معدن طلای قروه بیان کرد: استخراج طلا به روش «هیپ لیچینگ» در فضای باز امروز در دنیا منسوخ شده و 15 درصد استحصال دنیا به این شیوه صورت می گیرد و روش اصلی که بیشتر استفاده می شود «تانک لیچینگ» در فضای بسته است.

وی عنوان کرد: در روش تانک لیچینگ محدودیت بوده و ظرفیت آن پایین است، علت اینکه معدن طلای قروه از روش تانک لیچینگ استفاده نمی کنند و عجله دارند تا هرچه زودتر کوه طلا را برداشت کرده و به پایان برسانند را مشکوک دانست!.

امام جمعه قروه در ادامه به مشکلات مرتبط در حوزه کارگری معادن اشاره کرد و گفت: در شورای مشورتی معدن طلای قروه مشکلاتی مرتبط به استخدامی ها مطرح شده و انتظار داریم معدنی که ادعا می کند واحد قدرتمند اقتصادی است تعهدات خود را در همه حوزه ها عملی کند.

حجت الاسلام رستمی تصریح کرد: که ما مطالبه داریم از مسئولان استانی و کشوری به ویژه سازمان بازرسی، قوه قضاییه، نهادهای نظارتی و سازمان صمت و محیط زیست؛ همه باید بیایند توضیح دهند و مسایل مرتبط در حوزه معادن را شفاف کنند.

امام جمعه شهرستان قروه در پایان سخنان خود بیان کرد: 70 درصد طلای کشور در قروه تولید شود اما در فقر و فلاکت هستیم که این امر به هیچ وجه برای ما قابل قبول نیست.

شفیعی ـ استان کردستان

229469