بیش از یک میلیارد تن ذخایر معدنی (طلا و نقره) در کردستان

استاندار کردستان گفت: ذخایر معدنی طلا و نقره در استان به بیش از یک میلیارد تن رسید.
تصویر بیش از یک میلیارد تن ذخایر معدنی (طلا و نقره) در کردستان

به گزارش سایت خبری پرسون، اسماعیل زارعی‌کوشا پیش‌ازظهر امروز در مراسم گرامیداشت و تجلیل از واحدهای صنعتی و معدنی نمونه استان که در سالن پیامبر اعظم(ص) استانداری کردستان برگزار شد، با اشاره به اینکه در یک دهه اخیر عناوین شعار سال از سوی رهبر معظم انقلاب پیرامون حوزه اقتصادی بوده است، اظهار داشت: امسال نیز کنترل تورم و افزایش تولید نام‌گذاری شده و تکلیف را بر همه ما روشن کرده است.

وی با بیان اینکه دشمن دنبال ضربه به اقتصاد کشور است، افزود: هر چقدر اقتصادمان را قوی، وابستگی‌مان به بیگانگان کمتر و شکوفایی بیشتر شود، به امنیت و امیدآفرینی در کشور کمک کرده‌‌ایم.

استاندار کردستان با ذکر اینکه نگاهمان در حوزه تولید تسهیل‌گری است، تصریح کرد: تولیدکنندگان وقتی به این حوزه روی آورده از شش طرف از جمله تحریم، نرخ ارز، مالیات، تامین اجتماعی، سود تسهیلات، رقابت نابرابر با تولیدات خارجی مواجه خواهد شد، بنابراین می‌طلبد که هر کس وجدان کاری داشته باشد، باید به این قشر زحمت‌کش کمک کنند.

وی راه‌اندازی تولید را بالاترین کار خیر خواند و افزود: وقتی سفره‌ای پهن و عده زیادی از این سفر نان می‌خورند، این خودش کار خیرخواهانه است.

دلسرد کردن سرمایه‌گذاران خیانت به کردستان است

زارعی‌کوشا عنوان کرد: اگرچه نگاه به حوزه تولید تسهیل‌گری است اما در بدنه کارشناسی مشکلات زیادی داریم، بنده مطلعم نفراتی را به صورت سرزده و ناشناس به ادارات سپرده که به‌عنوان سرمایه‌گذار وقتی با کارشناس مربوطه صحبت می‌کنند، می‌گویند بیکاری می‌خواهید در این استان سرمایه‌‌گذاری کنید، به استان دیگر بروید!

وی اظهار کرد: دلسرد کردن سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در کردستان، مصداقی بالاتر از خیانت به استان نیست‌. مدیران نیروهای زیرمجموعه خود را توجیه کنند که مرتکب چنین اشتباهی نشوند.

استاندار کردستان با ادعای اینکه مجنوعه بانک‌ها در استان همکاری خوبی با سرمایه‌گذاران دارند، اما باید تعامل ادارات بیشتر شود، خاطر نشان کرد: رشد پایه پولی و خلق نقدینگی مشکلات زیادی برای کشور به‌وجود آورده است. منابع بانکی ما محدود و نیاز سرمایه برای گردش بالاست.

وی بازگشت حقوق معادن دولتی به استان را امیدبخش دانست و اذعان کرد: تسهیلات 16 و 18 هنوز ابلاغ نشده و این یکی از مشکلات این حوزه بوده که در حال پیگیری موضوع هستیم.

استاندار کردستان در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اینکه در فصل تابستان و پاییز در حوزه ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری جایگاه مناسبی داشته‌ایم؛ مدعی شد: بر همین اساس کردستان در پاییز سال 1402 رتبه اول بیشترین کاهش بیکاری کشور را داشته است.

وی با بیان اینکه این نرخ در پاییز گذشته 13.8 درصد بوده که امسال به 9.7 درصد رسیده است، افزود: معدل کاهش نرخ بیکاری در کشور 0.6 درصد بوده, اما در کردستان 4.1 یعنی هفت برابر میانگین کشوری است.

زارعی‌کوشا بیشترین کاهش نرخ تورم در شهریور و آذرماه و کسب رتبه سوم در پرداخت تسهیلات را از دیگر توفیقات استان عنوان کرد و گفت: سال آینده شاهد سرمایه‌گذاری هلدینگ‌ها در حوزه‌های مختلف استان خواهیم بود، شستا پای کار آمده است.

ذخایر معدنی کردستان از یک میلیارد تن عبور کرد

وی با ذکر اینکه در بخش معادن نیز اقدامات خوبی در ژئوفیزیکی هوایی انجام و 80 میلیارد تومان در این راستا در استان هزینه شد، اعلام کرد: اکنون ذخایر معدنی طلا و نقره افزایش یافته و از یک میلیارد تن عبور کرده است.

استاندار کردستان از برگزاری جشن احیا 70 واحد تولیدی در استان به‌زودی خبر داد و عنوان کرد: بهارسال آینده نیز جشن سرمایه‌گذاری در کردستان برگزار خواهیم کرد.

زارعی‌کوشا درباره اقدامات عمرانی نیز ابراز داشت: در یک سال گذشته 7 همت اعتبار وارد استان شده و در حوزه عمرانی تبدیل به کار شده است.

منبع: تسنیم

575241