کلانتری:

پلیس راهور در انجام وظایف خود در قبال قانون هوای پاک موفق نبوده است

رئیس سازمان محیط زیست کشور گفت: پلیس راهور آنطور که باید در انجام وظایف خود موفق نبوده، شاید اجرای برخی اقدامات به پول نیاز داشته باشد اما پلیس راهور می تواند بدون پول هم کار کند مثلا می تواند با جدیت تمام خودروها و موتورسیکلت های فرسوده و دودزا را متوقف و از تردد آنها در سطح شهر جلوگیری کنند.

به گزارش سایت خبری پرسون، عیسی کلانتری معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست روز پنجشنبه به خبرنگار محیط زیست ایرنا گفت: سازمان محیط زیست در راستای وظیفه ذاتی خود عملکرد دستگاه ها را در زمینه اجرای قانون هوای پاک بررسی کرد اما نتایج چندان رضایت بخش نبود چون به رغم داشتن چنین قانونی مترقی نباید همچنان هوای آلوده شرایط غالب کلانشهرها به ویژه تهران باشد.

وی افزود: از میان دستگاه های متولی عملکرد وزارت نفت خوب بود و از نتایج آن راضی هستم چون تا حد زیادی سوخت های استاندارد تولید می کند چون اگر وضعیت سوخت مانند ۵ تا ۶ سال گذشته بود دیگر شهری مانند تهران جای زندگی نبود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: عملکرد وزات نیرو هم قابل قبول است البته این وزارتخانه نقش چندانی در هوای پاک ندارد و بستگی به سوختی دارد که مصرف می کند. خوشبختانه بنزین و گازوییل ما برای مصرف شهری مناسب است.

وی ادامه داد: اما در این میان شهرداری ها به وظایف خود خوب عمل نکردند چون توانش را ندارند، مشکل مالی دارند، بر اساس قانون هوای پاک باید ناوگان حمل و نقل نوسازی می شد که نشد، همچنین خودروسازان به تعهداتشان خیلی عمل نمی کنند

کلانتری اظهار داشت: بر اساس قانون هوای پاک باید خودروهای دیزلی مانند کامیون ها، اتوبوس و مینی بوس نوسازی شوند اما این کار انجام نشد البته مشکل خودروهای دیزلی سوخت نیست بلکه مستهلک بودن آنها است که سهم زیادی از آلودگی را به خود اختصاص داده اند.

وی تاکید کرد: خودروسازان هم به وظایف خود خوب عمل نکردند، ۵۵ سال است در کشور صنعت خودرو داریم اما در این مدت هیچ پیشرفتی نداشتیم، کره صنعت خودروسازی خود را ۱۰ سال بعد از ایران آغاز کرد اما امروز روی دست ژاپنی ها و آلمانی ها بلند شده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: همچنین موتورسیکلت ها آلاینده اند حدود ۹۰ درصد آنها کاربراتوری است که از این میزان بیش از ۹۵ درصد مستهلک هستند در حالی که یک موتورسیکلت به اندازه ۵ تا ۶ خودرو آلایندگی دارد، در واقع فناوری های صنعتی ما عقب مانده و به روز نشده اند.

وی در پاسخ به اینکه آیا تحریم مقصر این عقب ماندگی است؟ توضیح داد: ۴ سال پیش در زمینه تحریم مشکل چندانی نداشتیم و قرار بود سالانه ۷۰ هزار کامیون نوسازی شود اما نشد، این نشان می دهد که بخش هایی از محیط زیست برای مسوولان اولویت نیست و برخی هم نمی تواند باشد، مثلا شهرداری ها می توانند روی اتوبوس ها فیلتر دوده نصب کنند اما این کار را نمی کنند بخشی از این اقدامات به نداشتن پول بر نمی گردد به اهمیت دادن به آن مساله مربوط می شود، بخشی از مسائل محیط زیستی سخت افزاری است که پول می خواهد اما برخی مسائل نرم افزاری است که پول نیازی ندارد که ما در هد دو مورد درست عمل نکرده ایم، شاید چون هوای پاک زیاد در اولویت نیست.

کلانتری گفت: برخی صنایع ذاتا آلاینده اند مثلا در اروپا وسط شهر کارخانه سیمان فعالیت می کند اما هیچ آلاینده ای ندارد اما در کشور ما کارخانه ای که در ۲۰ کیلومتری شهر وجود دارد هوای شهر مجاور خود را آلوده می کند چون فناوری ها قدیمی است، مثلا از فیلتر استفاده نمی کنند یا ممکن است سوخت مازوت یا گازوییل آنها با سولفور بالا باشد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست درباره برخورد این سازمان با صنایع آلاینده و متخلفان افزود: سازمان محیط زیست به عنوان یک دستگاه نظارتی عملکردها را بررسی و پایش می کند و گزارش های تخلفات را تهیه و به رییس جمهوری و بازرسی کل کشور اعلام می کند، یعنی کار ما در همین حد است.

منبع: ایرنا

229328