معاون سازمان محیط زیست:

مالچ پاشی محصول خلاء قانونی است

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: انجام مالچ پاشی جهت مهار ریزگردها راه حل ایده‌آل ما برای حل این معضل نیست و این مساله محصول یک خلاء قانونی است.

مسعود تجریشی در گفتگو با سایت خبری پرسون، با اشاره به مشکلات زیست محیطی مالچ پاشی در کشور، اظهار کرد: این موضوع از سالهای گذشته در سازمان محیط زیست مورد بررسی قرار گرفته اما حل آن نیازمند یک فرآیند قانونی است.

وی با اشاره به اینکه سازمان محیط زیست نظر نهایی خود را در خصوص لزوم «محیط زیست دوست» بودن این ترکیبات برای استفاده در مالچ پاشی اشاره و تصریح کرد: در این خصوص تذکرات لازم برای استاندارد بودن مواد مورد استفاده در این فرایند به پتروشیمی‌ها داده شده که در آن شاخص آروماتیک و آرسنیک این ترکیبات نباید بیشتر از حد مجاز باشد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور ادامه داد: متاسفانه مراکز پتروشیمی که این محصولات را تولید می‌کنند یک مهلت زمانی ۵ ساله برای استانداردسازی مالچ‌ها ارایه کرده‌اند و این فرایند قبل از این زمان امکان پذیر نخواهد بود.

تجریشی با اشاره به اینکه متولی مالچ پاشی سازمان جنگل‌ها است، افزود: سال گذشته سازمان محیط زیست با تمام توان در مقابل این روند ایستاد اما فشارهایی از سوی سازمان جنگل‌ها و به ویژه مجلس برای صدور مجوز جهت انجام این کار وارد شد و ما ناگزیر از صدور مجوز بودیم.


بیشتر بخوانید:

اراک به ایستگاه دهم الودگی هوا رسید


وی بیان داشت: طبق قانون و با تاکید ستاد ملی مبارزه با ریزگردها باید این کار انجام گیرد اما سازمان محیط زیست امسال کانون ریزگردها را از ۶۵ هزار هکتار به ۳۵ هزار هکتار کاهش داد تا میزان تخریب محیط زیست در مناطقی که شن‌های روان در آن وجود دارند به حداقل برسد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: مشکل از آنجایی است که قانون می‌گوید این کار باید انجام شود و ما از نمایندگان مجلس به ویژه فراکسیون محیط زیست درخواست داریم تا سازوکاری برای بهبود این روند بیاندیشند.

وی اذعان کرد: دغدغه‌های کارشناسان و فعالان محیط زیست در این خصوص کاملا به جا و منطقی است اما عدم مالچ پاشی در این مناطق باعث بروز مشکل جدی در کیفیت هوا در استان‌های مرکزی و جنوب غربی کشور می‌شود.

گفتگو از مسعود لاهوت

223759