یادداشت:

ماری جوانا دومین ماده مخدر که نوجوانان و جوانان را نشانه می گیرد

یادداشت/ ماری جوانا بر اساس آمار ستاد مبارزه با مخدر کشور، بعد از حشیش دومین ماده مخدر شایع با فراوانی 4.4 درصد در ایران است که مصرف کنندگان آن بیشتر جوانان هستند. که متاسفانه 51.9 درصد مصرف کنندگان این ماده مخدر خطرناک در گروه سنی 15 تا 29 سال قرار دارند.

سایت خبری پرسون- اگر هر روز به گوشه گوشه کشورمان و شهرها بنگرید نوجوانان و جوانان معتادی را مشاهده می کنید که گوشه ای جولان داده یا در حال کشیدن مواد یا خمار هستند. در ایران اعتیاد یکی از معضلات و مشکلات اجتماعی می باشد که این روزها بسیاری از قشر نوجوان و جوان را درگیر خود کرده است.

جوانانی که خواه یا ناخواه به این بیماری مبتلا شده اند و مختص به شغل خاص یا سطح تحصیلی خاصی نیست و نیاز به ریشه یابی مشکلاتی دارد که موجب مبتلا شدن به این درد می شود.

با توجه به رواج اعتیاد در بین جوانان به عنوان آینده سازان و آگاهی بخشی به این گروه آسیب پذیر امری ضروری است که می تواند در زمینه برنامه ریزی های فرهنگی، بهداشتی، اجتماعی و برآورد نیازها و اولویت ها مفید واقع شود.

حتما تاکنون همه از اعتیاد شنیده اید و می دانید و افراد مبتلا به این بیماری را که امروزه بسیار می بینیم را دیده اید. در اینجا بر خود واجب دانستم که مختصری در خصوص آگاه کردن هم وطنانم حتی اگر اندک باشد درباره ی یکی از مواد مخدر خطرناک که این روزها جوانان را نشانه گرفته است مطالبی را ارائه دهم.

گل یا ماری جوانا

گل نوعی گیاه است که به آن نیز ماری جوانا گفته می شود. مقادیر قابل توجهی از ماده شیمیایی کانابینوئید در این گیاه وجود دارد که بر سیستم مرکزی اعصاب تاثیر می گذارد. بیشترین مقدار این ماده شیمیایی در گل و برگ این گیاه قرار دارد که در داروسازی و مصارف پزشکی به کار برده می شود.

تعدادی از افراد این گیاه را برای ایجاد احساس شادی و سرخوشی بصورت تفریحی مانند سیگار استفاده می کنند.

در آمریکا و برخی نقاط جهان، مصرف این گیاه تحت نسخه پزشک و در مواردی مانند رفع مشکل حالت تهوع و استفراغ در بیماران شیمی درمانی شده مبتلا به سرطان، درمان برای کاهش وزن و اشتها در بیماران مبتلا به ایدز، در برخی بیماران پیوند کلیه و گاهی ممکن است تاثیرات داروهای ضد درد مانند کدئین، در ماده مخدر ماری جوانا نیز وجود داشته باشد.را مجاز دانسته شده و به تایید FDA نیز رسیده است. با این حال خواب آلودگی شدید و تاثیرات مخرب بر سیستم عصبی باعث می شود تا این ماده شیمیایی در زمره داروهای مسکن قرار نگیرد.

به عنوان یک ماده مخدر دسته بندی شده در ایالات متحده، داشتن گل جرم محسوب می شود. بعضی از ایالت ها مانند کالیفرنیا، واشنگتن، اورگان، آریزونا و برخی دیگر، علیرغم اعتراضات دولت فدرال، استفاده از ماری جوانا را قانونی کرده اند.

برخی از کشورها مانند کانادا برای مقاصد پزشکی استفاده از ماری جوانا را صادر کرده اند.

ماده مخدر گل یا ماری جوانا چه عوارض کوتاه مدت و بلند مدتی بر سلامتی دارد؟

اضطراب شدید، ایجاد اشکال در حافظه کوتاه مدت، هذیان گویی، رفتار عجیب و غریب مانند دیدن، شنیدن یا بوییدن چیزهایی که اساسا وجود خارجی ندارند، وحشت از دست دادن احساس نسبت به هویت شخصی، افزایش ضربان قلب و خطر سکته مغزی، افزایش زمان واکنش به پدیده ها و اتفاقات پیرامون، افزایش خطر سکته مغزی،مشکلات جنسی در مردان، مشکلاتی در هماهنگی عصب و عضله (که بیشتر در رانندگی و ورزش مشخص خواهد شد)، افزایش ۷ برابری احتمال ابتلا به عفونت های انتقال یافته از فعالیت های جنسی در خانم ها از جمله عوارض کوتا مدت ماده مخدر خطرناک گل می باشد.

مواردی مانند افت نمره IQ، اختلال در یادگیری و تفکر، احساس نارضایتی از زندگی، امکان تشدید اعتیاد و سو مصرف مواد، مشکل در انجام کارهایی که نیاز به تمرکز و تفکر دارند، افزایش احتمال ترک تحصیل یا افت تحصیلی، اعتیاد به مصرف، بروز مشکلات در روابط مانند خشونت، رفتار غیر انسانی مانند دروغگویی یا دزدی از عوارض بلند مدت ماری جوانا می باشد.

ماری جوانا بر اساس آمار ستاد مبارزه با مخدر کشور، بعد از حشیش دومین ماده مخدر شایع با فراوانی 4.4 درصد در ایران است که مصرف کنندگان آن بیشتر جوانان هستند. که متاسفانه 51.9 درصد مصرف کنندگان این ماده مخدر خطرناک در گروه سنی 15 تا 29 سال قرار دارند.

بر خلاف باور های غلط ماده مخدر گل اعتیاد بالایی دارد احتمال مبتلا شدن هر فرد بعد از اولین مصرف نیز بسیار زیاد است.

حال این سوال پیش می اید چرا جوانان به ماده مخدر گل تمایل دارند؟ جوانان بر این باور هستند که مصرف گل تسکینی برای اضطراب و ناراحتی و استرس آنها می باشد.

براساس تحقیقات 33.8 درصد مصرف کنندگان، انگیزه مصرف مواد خود را نداشتن تفریح، 19 درصد به علت جلب توجه و 17 درصد به علت مواجهه با مشکلات زندگی، عنوان کرده اند که جای بسی تاسف است که سن مبتلایان به ماده مخدر ماری جوانا روز به روز روندی روبه کاهش دارد.

آیا تا چه اندازه توانسته ایم در راستای پیشگیری از مبتلا شدن نوجوانان و جوانان در گرفتار شدن به این ماده خانمان سوز با آگاهی بخشیدن و اطلاع رسانی درست تاثیر گذار باشیم؟

مگر غیر از این است جوانان آینده سازان این سرزمین هستند؟

خانواده ها و جامعه تا چه اندازه توانسته اند مشکلات پیشروی این قشر حساس را برطرف کنند تا در آرامش سپری کنند که به سمت وسوی این ماده خطرناک نروند. برای جلوگیری از گرفتار شدن فرزندان با آنها دوستانه رفتار کرده و با تشریح عواقب اعتیاد تلاش کنید ذهن آنان را به اینکه اعتیاد بلایی خانمان سوز است واکسینه کنید و درصدد برطرف کردن مشکلاتشان قدم بردارید قبل از اینکه دیگر کار از کار بگذرد...

دولت تا چه اندازه توانسته است مشکلات اشتغال جوانان را برطرف یا فرصت شغلی ایجاد کند تا جوانی به دلیل بیکاری به سوی مواد ویران کننده گرایش پیدا نکند؟

خطاب به مسئولین قبل از اینکه شاهد ویران شدن قشرنوجوان وجوانمان باشیم آن ها را دریابید و چاره اندیشی کنید...

نویسنده: آسیه کرمی- کرمانشاه

228683