پرسون بررسی کرد؛

افزایش ۲۳ درصدی آمار خودکشی نوجوانان در ایران

یک روان شناس بالینی گفت: علت اصلی خودکشی نوجوانان بیشتر مرتبط به افسردگی است. کودکان و نوجوانان به علت شرایط سنی و تغییرات هورمونی و فیزیولوژیکی تغییر و تحولاتی در بدن آنها ایجاد می شود که معمولا پرخاشگر و زودرنج می شوند.

به گزارش سایت خبری پرسون، مدیر برنامه پیشگیری از خودکشی دفتر سلامت روان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در شهریور ۱۳۹۸ موضوع افزایش خودکشی در ایران را مطرح کرده است و به گفته وی، هر سال بیش از پنج درصد به آمار خودکشی در کشور افزوده خواهد شد و در این بین استان‌های غربی بیشترین آمار خودکشی را دارند.

مریم عباسی‌نژاد همچنین بیان کرده است: 100 هزار مورد اقدام به خودکشی در سال ۱۳۹۷ ثبت شده است. این در حالی است که بیشتر کارشناسان عنوان می‌کنند این آمار رسمی و دولتی بخش کمی از واقعیت خودکشی است و تنها نوک کوه یخ را نشان می‌دهد.

براساس جدیدترین تحقیقات پژوهشگران رشته علوم اجتماعی آمار خودکشی در ایران طی مدت چهارساله ۱۳۹۸-۱۳۹۴ به میزان ۶۰ درصد افزایش نشان داده و هر سال ۱۵ درصد به آمار خودکشی در کشور افزوده شده است و خودکشی‌ها نیز متعلق به استان‌های مرزی و غرب کشور نبوده و دامنه خودکشی‌ها اکنون به سراسر کشور کشیده شده است.

نکته قابل توجه اینکه آمار خودکشی‌ها در مدت سه ماهه نخست سال ۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش معنی‌داری در تعداد پیدا کرده و حتی ماهیت و کیفیت آن متفاوت شده است.

آمار خودکشی‌ها در ایران اکنون نسبت به سال ۱۳۹۸ با افزایش ۲۳ درصدی همراه بوده و ماهیت و کیفیت آن هولناک‌تر و وحشتناک‌تر بوده و در مدت کوتاه ۱۰روزه استمرار داشته و به صورت زنجیره‌ای و سریالی در نقاط مختلف کشور مشاهده شده است.

میزان خودکشی نوجوانان، حدود ۲۰ درصد آمار کل خودکشی‌ها در ایران است. ۷۵ درصد از موارد اقدام به خودکشی نیز مربوط به سنین بین ۱۵ تا ۳۴ سال است.

با توجه به افزایش آمار خودکشی نوجوانان در کشور خبرنگار اجتماعی پرسون گفت و گویی با دکتر امیرمهدی مراد حاصل روان شناس بالینی و نویسنده کتاب کودک و نوجوان داشته که به شرح ذیل است.

پرسون: علت اصلی خوکشی در نوجوانان و کودکان چیست و چه عواملی تأثیرگذار بر این امر است؟

علت اصلی خودکشی نوجوانان بیشترمرتبط به افسردگی است. کودکان و نوجوانان به علت شرایط سنی و تغییرات هورمونی و فیزیولوژیکی تغییر و تحولاتی در بدن آنها ایجاد می شود که معمولا پرخاشگر و زودرنج می شوند. در این شرایط کودکان و نوجوانان نیاز به درک از سمت والدین دارند.

متأسفانه بسیاری از والدین که با این پدیده دوره نوجوانی از لحاظ روانشناسی آشنا نیستند، سعی می کنند که با آنها مقابله کنند واین مقابله ها سبب افسردگی در نوجوان می شود. افسردگی هم چون با تغییرات هورمونی و فیزیولوژیکی همراه است معمولا منجر به تصمیمات جدی و خطرناک می شود.

پرسون: آیا موضوع های عشقی و عاطفی از عوامل خودکشی نوجوانان است؟

یکی دیگراز علت‌های خودکشی نوجوانان بحث عاطفی وعشقی است. در سن نوجوانی افراد زمانی که علاقه مند به جنس مخالف می‌شوند به دلیل مخالفت‌های خانواده ها و یا فرهنگ‌های گوناگون تصمیم به اقدام‌های واکنشی خطرناک همانند خودکشی می گیرند.


بیشتر بخوانید؛

جزئیات تازه از ماجرای خودکشی دختر ۱۵ساله در بهزیستی

علت فاجعه خودکشی در میان نوجوانان چیست و چرا به اینجا رسیدیم؟


پرسون: به نظر فضای مجازی هم به گسترش تصمیم های خطرناک نوجوانان عمق می بخشد.

بله صحیح است. استفاده زیاد از فضای مجازی و تماشای فیلم های فانتزی و تخیلی و بازی‌های خشونت آمیز و دستوری تاثیرگذار در اقدام به خودکشی نوجوانان است.

پرسون: برای جلوگیری از اقدام به خودکشی نوجوانان چه کاری می توان کرد؟

برای اینکه این اتفاقات رخ ندهد نقش خانواده خیلی مهم و مؤثراست. خانواده‌هایی که ازکودکی ارتباط عاطفی کلامی خوبی دارند و رفتارهای دوران نوجوانی هم آشنا هستند در این دوره با نوجوان مدارا می کنند. مدارا کردن به عنوان این نیست که مطابق به میل نوجوان، پدر و مادر رفتار کنند بلکه به معنا درک متقابل توأم با صمیمیت و تحلیل های منطقی است. در این شرایط ذهن نوجوان را از معرض آسیب های اخلاقی و اجتماعی و ازجمله بحث افسردگی و خودکشی دور می کنند.

پرسون: برخی معتقد هستند که انتشار خبرهای خودکشی تأثیر نامطلوبی در جامعه می‌گذارد. نظر شما در این خصوص چیست؟

از پخش اخبار ناگزیر هستیم و نمی توان هم تأثیر پخش این اخبار را کتمان کرد. در این زمینه تنها راه پیشگیری است. باید ذهن نوجوان را واکسینه کرد. باید به نوجوان القا و تفهیم شود که خودکشی عمل ناشایست و مختص افراد بزدل و بی اراده است.

227984