به بهانه پخش فیلم در شبکه نمایش خانگی؛

برگزاری سی و نهمین دوره جشنواره فجر زیر سایه کرونا / نظر هنرمندان در خصوص برگزاری این مراسم

سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به دبیری محمد مهدی طباطبائی نژاد از 12 بهمن الی 22 بهمن برگزار خواهد شد.

به گزارش سایت خبری پرسون، مدیران و مسئولین سینمایی در حالی به برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در بهمن ماه اصرار دارند که شیوع ویروس کرونا، نوع برگزاری این دوره از جشنواره را با تغییرات فراوانی همراه کرده است و با توجه به زمان یکماهه تا برگزاری این رویداد مهم سینمایی کشور، خبر دقیقی از نحوه برگزاری این دور از جشنواره در دسترس نیست.

در هفته ای که گذشت اسامی داوران و نام 62 فیلم احتمالی حاضر در این دوره از جشنواره رسانه ای شد، اما با توجه به شیوع ویروس کرونا و دستور ستاد ملی مقابله با کرونا، هم اکنون نمی توان به طور قاطع اعلام کرد که آیا این دوره از جشنواره برگزار خواهد شد یا خیر؟

محمد مهدی طباطبائی نژاد دبیر سی و نهمین دوره از جشنواره فیلم فجر در اولین اظهار نظرهای خود، شکل برگزاری این دوره از جشنواره را متفاوت با سالهای قبل اعلام کرد و اظهار داشت که این دوره از جشنواره صرفاً فیلم ها برای داورین به نمایش در خواهد آمد و اکران عمومی نخواهند داشت، اما با توجه به کاهش آمار مبتلایان و فوتی های کرونا در هفته های اخیر مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر از برگزاری و اکران محدود مردمی فیلم ها در بعضی از سالن ها خبر داد.


بیشتر بخوانید؛
سرنوشت برگزاری حضوری جشنواره فیلم فجر این هفته مشخص می‌شود
اکران فیلم‌ها در «برج میلاد» قطعی نیست


برگزاری سی و نهمین دوره جشنواره ملی فجر پس از لغو برگزاری سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر و بسیاری از رویدادهای فرهنگی و هنری کشور، با موافقین و مخالفینی همراه بوده است و بسیاری از هنرمندان برگزاری این دوره از جشنواره را سودمند ندانسته و اعتقاد دارند باید هزینه این دوره از جشنواره به هنرمندانی که یکسال در منزل هایشان زیر سایه ویروس کرونا خانه نشین شده اند، پرداخت شود و در نقطه مقابل نیز، تعدادی از هنرمندان موافق صد در صدی برگزاری این رویداد سینمایی هستند، باید منتظر ماند و دید که در این یکماه باقی مانده تا زمان برگزاری جشنواره چه اتفاقاتی رقم خواهم خورد و آیا ستاد ملی مقابله با کرونا اجازه برگزاری جشنواره با اکران مردمی را صادر خواهد کرد یا خیر؟

به همین مناسبت خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر سایت خبری پرسون، درگفتگو با تعدادی از هنرمندان از قبیل: فلور نظری، محمود پاک نیت، خشایار راد، رامین ناصر نصیر، امیر غفارمنش، عزت الله مهرآوران، پرویز فلاحی پور، پوریا رحیمی سام، قربان نجفی و ... را در خصوص برگزاری این دوره از جشنواره جویا شده است که در ادامه خواهید خواند.

فلور نظری:
به نظر من اگر برگزار نمی شد هم اتفاقی نمی افتاد در دنیا هم خیلی مواقع بنا به دلایلی خیلی از جشنواره ها برگزار نمی شود، برگزاری جشنواره حتماً هزینه ای دارد کاش به جای برگزاری، آن هزینه را خرج همکاران ناتوان، پیر، بیمار و خانه نشین می کردند تا حمایتی از هنرمندان می شد.

جشنواره های ما خیلی تاثیر گذار نیست و به عقیده بنده همیشه چند نفر در سینما مشغول کار هستند و هر ساله جایزه جشنواره فجر بین این چندین نفر تقسیم می شود، به عقیده بنده کاش امسال با توجه به مشکلات پیش آمده برای هنرمندان و وضعیت کرونا، برای این چند نفر جشنواره برگزار نمیشد و به سایر هنرمندان کمک می شد.

محمود پاک نیت:
برگزاری جشنواره طبیعتاً هزینه زیادی دارد و در این اوضاع کنونی سودمند نیست، با این وضعیت کرونا اعتقاد من بر این است که مخارج برگزاری جشنواره را صرف آدم های نیازمند همین صنف کنند، چرا باید این هزینه دور ریخته شود، می توان فیلم ها را با هزینه خیلی پایین داوری کرد و از بهترین ها تقدیر کرد.

خشایار راد:
به عقیده من جشنواره را می توان به تعویق انداخت و به زمانی که اوضاع کرونا کمی بهتر شود و یا به اصطلاح وضعیت سفید شود، موکول کرد، هیچ ایرادی ندارد، یا در بدبینانه ترین حالت ممکن حتی امسال هم برگزار نشود، اتفاق خاصی رخ نمی دهد.

رامین ناصر نصیر:
خیر، به عنوان مثال جشنواره کودک برگزار شد ولی فیلم ها برای عموم نمایش داده نمی شد و تنها برای داوران نمایش داده شد و این با اهداف جشنواره ها سازگار نیست و تمامی اهداف جشنواره محقق نخواهد شد، هرچند که شاید برگزار کردنش از برگزار نکردنش بهتر باشد.

این قضیه باید کاملاً کارشناسی شود، اما به عقیده بنده بهتر بود به جای برگزاری جشنواره با چند میلیارد هزینه در این اوضاع که دولت امکان و توان کمک به هنرمندان را ندارد، با عدم برگزاری یک دوره از جشنواره، هزینه های آن را به قشر آسیب پذیر هنر و هنرمندانی که در ایام خانه نشین شده اند، پرداخت می کردیم.

امیرغفارمنش:
بله من موافق صد درصدی برگزاری جشنواره هستم، چه اشکالی دارد، به عقیده بنده زندگی جریان دارد و ما باید با این ویروس زندگی کنیم و به جای عدم برگزاری جشنواره ها و توقف فیلمبرداری ها به فکر رعایت هرچه بیشتر پروتکل های بهداشتی باشیم.

عزت الله مهرآوران:
این اسمش دیگر جشنواره نیست، جشنواره یک ضیافت است و مردم می آیند که فیلم ها را ببیند، پول این جشنواره را خرج همین هنرمندان گرفتار کنند، جشنواره و جایزه به چه دردی می خورد، وقتی توان زنده نگهداشتن سینما و تئاتر را نداریم چه نیازی به برگزاری جشنواره است.

بچه های تئاتر دچار افسردگی شدند، زندگی و معاش آنها دچار مشکل شده است، جشنواره زمانی ارزش دارد، که همه چیز در حالت ایده آل باشد، زمانی که ما بر روی صحنه بودیم، قضاوت آنها نادرست بود، حالا چگونه می خواهند فقط از روی فیلم قضاوت کنند، طبیعتاً برگزاری جشنواره در شرایط کنونی بی فایده است.

پرویز فلاحی پور:
به نظر من جشنواره چون موجودیتش با اجتماع و تجمع مخاطبین شکل می گیرد و در غیر اینصورت آنطور که باید و شاید بازخورد نخواهد داشت، برگزاری اش صلاح نیست، یا حداقل به شیوه سابق برگزار کردنش به صلاح نیست، مگر اینکه شکل جدیدی از جشنواره به صورت مجازی برگزار شود.

پوریا رحیمی سام :
آن قشری که دیگران را به کار نکردن و یا برگزار نکردن جشنواره دعوت می کنند، طبیعتاً انسان های شکم سیری هستند، آیا واقعاً سلامت جامعه به برگزاری جشنواره ارتباطی دارد؟ اما از آن سمت برگزار شدن جشنواره حتی به این صورت نحیف و دست و پا شکسته با این هجمه از انتقادات میزان نفعی که برایش وجود دارد از نگرانی های پزشکی و ... بیشتر است.

سال قبل یک طیفی به دلایلی تلاش می کردند که این جشنواره تحریم شود و قشر دیگری هم تلاش می کرد که این جشنواره با قدرت اجرا شود، امسال هم همینطور است و به عقیده من جشنواره فجر بیشتر شبیه یک گوشت قربانی است تا یک محل تلاقی منطقی گفتار و گفتگو و آدم ها بر اساس تلقی های سیاسی شان فشار می آورند بر برگزار شدن یا نشدن جشنواره ها و پس از یکسال به عقیده من با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی من جزء طرفدارای ویژه برگزار شدن ها و اکران شدن ها هستم و باید تکاپو در سینما و تئاتر مجدد احیا شود و جامعه ما و جهان نیاز به امید و حرکت دارد و به عقیده من این بیش از هرچیز دیگری نیاز است.

قربان نجفی:
به نظر بنده برگزاری جشنواره در این ایام و به این شیوه عجیب هیچ ارزشی ندارد، زیرا جشنواره یک مفهومی دارد و فیلم ها باید توسط مخاطبین دیده شود و صرفاً دیدن فیلم ها توسط داورها آن هم در خانه هایشان هیچ ارزشی ندارد.

228673

مطالب مرتبط