پرسون از بازار میوه همدان گزارش می دهد؛

حذف میوه از سبد غذایی به دلیل گرانی

افزایش قیمت میوه در بازار این کالا را به کالایی لوکس و حذف شده از سبد خانواده های همدانی تبدیل کرده است.
تصویر حذف میوه از سبد غذایی  به دلیل گرانی

به گزارش سایت خبری پرسون از همدان، همه‌چیز گران است و چند وقتی می شود که میوه از سبد غذایی بسیاری از مردم و دهک های کم درآمد حذف شده است.

اکنون با شروع فصل تابستان قیمت میوه های این فصل سر به فلک می کشیده. با سر زدن به میوه فروشی ها از بطن بازار تا مغازه های میوه فروشی در محله های مختلف این امر به واضح عیان است که خرید میوه دیگر برای برخی از مردم به آرزو تبدیل شده است.

برای تهیه گزارش از بازار میوه سری به میوه فروشی های سرگذر همدان زدیم تا از نزدیک قیمت میوه های تابستانی را مشاهده کنیم. قیمت هر کیلو زردآلو ۵۰ هزار تومان، توت فرنگی به ۳۵ هزار تومان و قیمت گیلاس به کیلویی ۴۵ هزار تومان رسیده است.

یک خانم همشهری حدوداً ۴۵ ساله در گفتگو با سایت خبری پرسون در خصوص گرانی بازار میوه می گوید: نظارت و رسیدگی نباشد اوضاع بهتر از این نمی شود. وقتی همه کالاهای اساسی روز به روز گران می شود برای مردم تفاوتی ندارد که میوه در سبد غذایی آنها باشد یا نه. متاسفانه برخی از مردم برای خرید نان و گوشت در مضیقه هستند.

وی ادامه می دهد: مردم از این اوضاع نابسامان اقتصادی خسته شده اند فقط تنها امیدشان این است که دولت منتخب برای گذران زندگی مردم فکری چاره ساز کند. اگر این کار انجام شود مسلماً کمک بزرگی به مردم شده است.

یک فروشنده میوه هم با بیان اینکه مردم مثل گذشته توانایی خرید میوه ندارند خاطرنشان می کند: اکثر مردم اگر بخواهند میوه بخرند در ماه به یکبار خرید میوه به دلیل گرانی اکتفا می کنند.

وی ادامه می دهد: مردم بیشتر دانه ای و یک کیلویی میوه می خرند و توان خرید میوه کلی و بیشتر را ندارند.

این مغازه دار می گوید: هم اکنون دیگر برای شغل ما در اوج گرما که عمر میوه کمتر است و زودتر خراب می شود سود چندانی نیست. اما دیگر ناچاریم که برای امرار معاش خانواده به شغل خودمان ادامه دهیم.

سرمازدگی عامل گرانی میوه تابستان

رضا البرزی رئیس اتحادیه میوه و تره بار در گفتگو با سایت خبری پرسون گفت: به دلیل خشکسالی، سرمازدگی باغات و گران شدن نیروی کار قیمت تمام شده میوه و سبزیجات افزایش یافته و عرضه برخی میوه ها مانند زردآلو کمتر از سال گذشته است.

وی با بیان اینکه میزان خرید میوه نسبت به گذشته کاهش یافته است افزود: سود واحدهای خرده فروشی از ۱۵ تا ۳۵ درصد برای هر کالا مجاز است.

البرزی خاطرنشان کرد: قیمت سبزیجات علاوه بر میوه نیز نسبت به ماه گذشته افزایش یافته هر کیلو خیار و گوجه فرنگی در حال حاضر در بازار ۱۰ هزار تومان، کاهو ۷ هزار تومان و نخود فرنگی و فلفل دلمه ای به ۱۷ هزار تومان رسیده است.

309274