شهلا باورصاد در گفتگو با پرسون؛

انجمن‌های محیط‌زیست کشور فاقد ایده هستند/ موافق شکایت از عاملان قطع درخت در کرخه هستیم

فعال محیط زیست کشور گفت: متاسفانه اغلب انجمن‌های مردم نهاد فعال در حوزه محیط زیست در سطح کشور فاقد اینده مناسب برای حفاظت از محیط زیست هستند.

شهلا باورصاد در گفتگو با سایت خبری پرسون، با اشاره به اینکه انجمن‌های زیست‌محیطی کشور فاقد ایده‌های خلاقانه در این حوزه هستند، بیان کرد: ایده مناسب برای حفاظت از محیط زیست نیازمند ارتباط مستمر با نهادهای علمی و جوامع محلی است.

وی گفت: برخی از انجمن‌های مردم نهاد فعالیت‌های خوبی در حوزه مهار آتش‌سوزی در جنگل، کاشت درخت و فرهنگسازی در این حوزه انجام داده‌اند اما این فعالیت‌ها انگشت شمار است.

این فعال محیط زیست استان خوزستان در خصوص اقدامات اخیر دولت محلی در استان خوزستان و تصمیماتی مبنی بر قطع هزاران درخت برای احداث سیل بند، افزود: این مساله بسیار تاسف برانگیز است زیرا شما در هیچ نمونه مشابهی در کشورهای خارجی نمی‌توانید چنین راه‌حلی را مشاهده کنید.

باورصاد با اشاره به لزوم ریشه یابی این موضوع و چرایی احداث سیل بند در استان خوزستان، تصریح کرد: برخی از فعالین محیط زیست در روزهای گذشته حرف از طرح شکایت از عاملان این قطع گسترده درختان به میان آوردند که ما از این حرکت استقبال می‌کنیم.

وی بیان داشت: طبیعت ایران در مقایسه با بسیاری از کشورهای اروپایی و حتی میتوان گفت در مقایسه با کل اروپا همچنان بکر و دست نخورده باقی مانده است و علی رغم تخریب‌های صورت گرفته در یک دهه اخیر همچنان باید بر امر حفاظت تاکید کرد.


بیشتر بخوانید؛

«ابرویی که درست نشد و چشمی که کور شد»


فعال محیط زیست کشور با اشاره به تجربیات خود در کشورهای اروپایی و رصد فعالیت‌های انجمن‌های زیست محیطی کشورهای غربی یادآور شد: متاسفانه سیستم سرمایه داری چیزی به نام محیط زیست برای قاره اروپا باقی نگذاشته است و این موضوع واقعا تامل برانگیز است.

باورصاد ادامه داد: به باور بسیاری از کارشناسان بسیاری از بیماری‌های روحی و روانی از جمله بیماری شایع آلزایمر از نبود طبیعت بکر و محیط زیست مناسب در کشورهای غربی در حال شیوع و گسترش است.

وی با اشاره به نادرست بودن مالچ پاشی برای جلوگیری از ریزگردها و مدیریت اشتباه در خصوص منابع آب در این استان، اضافه کرد: مساله ریزگردهای خوزستان مربوط به ۱۵ سال اخیر است و افشاگری در این خصوص باعث شد تا یکی از نیروهای توانمند اداره محیط زیست مورد تهمت‌ها و تهدیدهای بسیاری قرار گیرد.

فعال محیط زیست کشور گفت: متاسفانه روند ثبت یک سازمان مردم نهاد در کشور ما بسیار فرسایشی است در حالیکه این موضوع در بسیاری از کشورها کمتر از چند ساعت به طول می‌انجامد.

گفتگو از مسعود لاهوت

227061