رئیس شورای استانی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کردستان در گفت وگو با پرسون:

روان درمانی و مشاوره یک روش درمانی تخصصی است نه یک گپ دوستانه

رئیس شورای استانی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کردستان، با اشاره به اینکه روان‌درمانی و مشاوره، صرفاً یک روش درمانی تخصصی است نه یک گفت‌وگوی معمولی یا گپ دوستانه، گفت: در دوستی، یک تمرکز متقابل دوطرفه با جنبه‌های مختلف بسیار وجود دارد، در حالیکه در مشاوره تمرکز یک‌طرفه بوده و تنها بر سلامت  مراجع متمرکز می‌شود، دوستان با یکدیگر به گردش و تعطیلات می‌روند اما مشاور و مراجع قطعاً این کار را انجام نمی‌دهند.

کردستان ـ فریبا طیری در گفت‌وگو با خبرنگار سایت خبری پرسون، در خصوص قرار گرفتن مراکز خدمات روانشناسی و مشاوره در "گروه یک" طبقه‌بندی مشاغل دوران کرونا، فرصت یا تهدید، اظهار کرد: با توجه به‌قرار گرفتن دفاتر و مراکز خدمات روانشناسی و مشاوره در "گروه یک" طبقه‌بندی مشاغل همانند مراکز بهداشتی درمانی، فرصتی شد تا مسئولان و سایر افراد جامعه را بیشتر با وظایف روانشناسان و مشاوران به‌عنوان درمانگر و ارائه‌دهندگان خدمات روانشناسی و مشاوره‌ای آشنا کنیم و از نگرش منفی به این خدمات و انگی که به مراجعین این مراکز وجود دارد کاسته شود.

وی افزود: مواردی وجود دارد که هم روانشناسان و مشاوران به‌عنوان درمانگران و هم مردم نیازمند به این خدمات به‌عنوان مراجعین و هم مسئولین ذی‌ربط به‌عنوان حامی و پشتیبان درمانگران و مراجعین باید در نظر بگیرند و به آن عمل کنند.

رئیس شورای استانی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کردستان، ادامه داد: روانشناسان و مشاوران به‌عنوان درمانگر در وهله اول مراقبت از خود را در اولویت کاری قرار داده و از تحمیل کار اضافه با نیت خیرخواهانه و یا درآمدزایی بیشتر خودداری کنند.

طیری به‌ضرورت خود مراقبتی مشاوران و روان‌درمانگران اشاره و ذکر کرد: مشاوره و روان‌درمانی حرفه‌هایی جذاب و درعین‌حال بسیار دشوارند به‌طوری‌که بعضی از متخصصان آن‌ها را در زمره حرفه‌ها و مشاغل سخت و زیان‌آور قلمداد می‌کنند.

وی بیان کرد: علت دشواری آنان هم به پیچیدگی‌های بعد روان‌شناختی و تنوع مسائل مراجع و درگیری خواه‌وناخواه مشاوران و روان‌درمانگران با دردها، رنج‌های عاطفی، هیجانی و اجتماعی آنان و نیز اختصاص انرژی روانی و جسمانی زیادی از طرف مشاور و درمانگر برای انجام درمان و مشاوره اثربخش مربوط می‌شود.

به گفته طیری، دشواری حرفه مشاوره و روان‌درمانی نشانگر ضرورت خود مراقبتی مشاوران و روان‌درمانگران است.


بیشتر بخوانید؛

صنایع بزرگ جهان مدیون علم «روانشناسی صنعتی» هستند/ روانشناسی صنعتی در ایران مهجور است

با این تست روانشناسی خودتان را بیشتر بشناسید


رئیس شورای استانی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کردستان، با اشاره به اینکه غفلت از خود مراقبتی می‌تواند موجب آسیب‌رسانی به خود و مراجعان شود، عنوان کرد: عدم خود مراقبتی، موجبات کاهش اشتیاق و انعطاف‌پذیری و افزایش درماندگی و فرسودگی را فراهم می‌آورد.

طیری گفت: خود مراقبتی برای مشاوران و درمانگران، فقط حفاظت و مراقبت از خود نیست بلکه حفاظت و مراقبت از مراجعان و گام برداشتن در مسیر درست ارتقای رفاه و آسایش مراجعان و تعهد به آن‌ها و نیز رعایت اخلاق حرفه‌ای است. متأسفانه بعضی از همکاران روانشناس یا مشاور به دلیل در اولویت اول قرار دادن کسب درآمد، خود را درگیر گرانباری کاری و فرسودگی کرده و از مسیر مراقبت از خود که زمینه‌ساز مراقبت از مراجعان است دور می‌سازند.

وی ذکر کرد: یادمان باشد در بهترین حالت و در صورت آمادگی روان‌شناختی و جسمانی بهینه و نیز با توجه به تفاوت‌های فردی، تعداد جلسات مشاوره، ۳ تا ۶ جلسه در روز است و افزودن بر این تعداد شاید عایدات مادی بیشتری برای درمانگران فراهم سازد ولی آنان را از توجه کامل به رفاه، رشد و ترمیم مراجعان که همانا هدف اصلی ما و حرفه ماست، بازمی‌دارد.

این روانشناس کردستانی، افزود: مراجعین مراکز مشاوره به جهت دریافت خدمات روان‌شناختی و مشاوره لازم است آگاهی کافی در خصوص وظایف درمانگران مراکز مشاوره داشته باشند و این حق مسلم آنان است که با آگاهی و شناخت روانشناس و مشاور خود را انتخاب کنند و برای دریافت خدمات مشاوره‌ای به مراکزی که پروانه تخصصی و مجوز فعالیت از سازمان نظام روانشناسی یا سازمان بهزیستی را دارند مراجعه نمایند.

وی به ویژگی یک مشاور خوب که مراجع باید بداند اشاره کرد و گفت: یک مشاور خوب با مراجع اش به گرمی و صمیمت رفتار می‌کند(با مراجع همدلی کند)، هیچ‌وقت مراجع را برای طرح مشکلاتش تحت‌فشار نمی‌گذارد، رازدار است و هیچ‌گاه نباید حرف‌های مراجع را بدون اجازه گرفتن از او حتی با نزدیک‌ترین افراد خانواده‌اش هم در جریان بگذارد، مشاور نباید زیاد صحبت کند و با سؤالات زیاد مراجع را گیج کند و یک مشاور حرفه‌ای گوش شنوا دارد و به تمام صحبت‌های مراجع گوش می‌کند.

طیری در ادامه سخنانش تصریح کرد: مشاور هیچ‌وقت برای مراجع تصمیم نمی‌گیرد و تصمیم‌گیری را بر عهده خودش می‌گذارد؛ او فقط موظف است چالش‌ها و مزیت‌های تصمیمات را برای مراجع روشن کند.

وی با اشاره به اینکه روان‌درمانی و مشاوره، صرفاً یک روش درمانی تخصصی است نه یک گفت‌وگوی معمولی یا گپ دوستانه، عنوان کرد: در دوستی، یک تمرکز متقابل دوطرفه با جنبه‌های مختلف بسیار وجود دارد، در حالیکه در مشاوره تمرکز یک‌طرفه بوده و تنها بر سلامت مراجع متمرکز می‌شود، دوستان با یکدیگر به گردش و تعطیلات می‌روند اما مشاور و مراجع قطعاً این کار را انجام نمی‌دهند.

طیری همچنین گفت: درمان کردن یا شفا دادن به شیوه یک پزشک نیست، درمان کردن یا شفا دادن پزشک، مستلزم اجرای یک‌روند شفابخشی به‌وسیله یک فرد متخصص در مورد شخصی است که به‌طور منفعلانه آن را دریافت می‌کند. در حالیکه مشاوره شامل درگیری فعالانه مراجع است در عین اینکه مشاور یک فرد متخصص است.

وی با اشاره به اینکه مشاوره نصیحت کردن نیست، بیان کرد: در نصیحت کردن فرد نصیحت کننده اساسا از مغز خود استفاده می‌کند اما در مشاوره، مشاور مراجع را ترغیب می‌کند تا مغز خودش را به کار گیرد بنابراین مشاوره خودمختاری مراجع را به شیوه‌هایی ترغیب کرده که نصیحت کردن چنین کارکردی ندارد و همچنین قرار گرفتن مراکز خدمات مشاوره‌ای در گروه یک طبقه‌بندی مشاغل، فرصتی است تا مسئولین ضرورت استفاده از خدمات مشاوره و روانشناسی در جهت داشتن خانواده سالم و جامعه‌ای سالم و رسیدن به توسعه پایدار را درک کنند و چون ۸۰ درصد از مردم توانایی مالی استفاده از این خدمات روانشناسی و مشاوره را ندارند باید هرچه سریع‌تر تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات مشاوره و روانشناسی را در مجلس مصوب کنند. چراکه ازجمله عوامل مؤثر در توسعه پایدار کشور بهره‌گیری از خدمات روانشناسی و مشاوره است.

وی خاطرنشان کرد: مسئولین ما که در پی توسعه پایدار کشور هستند باید این را بدانند تمام افراد جامعه در هر موقعیت و مقطعی نیازمند دریافت خدمات مشاوره و روانشناسی بوده و هرکسی که بخواهد در حوزه‌ای تصمیم بگیرد نیازمند دریافت خدمات مشاوره و روانشناسی است.

طیری در پایان یادآور شد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و همه‌گیری در کشور و ایجاد آسیب‌های جسمانی روانی اقتصادی بر همه اقشار، نیاز به خدمات روانشناسی و مشاوره‌ای به جهت فراهم کردن شیوه‌های آرامش سازی و سازگاری در فرد و خانواده و جامعه در این ایام کرونایی و پسا کرونایی، وظایف خطیر مراکز مشاوره و روان‌درمانگران بر همگان به‌ویژه مسئولین را محرز کرده و امید و انتظار پشتیبانی و حمایت‌های چندجانبه برای مراجعین و مشاورین بیشتر می‌شود.

نشمین نوشادی ـ استان کردستان

226848