مشهد نشان " شهر دوستدار آب" یونسکو را دریافت کرد

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران طی مراسمی نشان " شهر دوستدار آب" یونسکو را به شهردار مشهد اعطا کرد.

به گزارش سایت خبری پرسون، شهردار مشهد روز چهارشنبه در مراسم دریافت این نشان گفت: سازمانها و گروه‌های مردم نهاد نقش مهمی در تامین زیرساخت‌ها و اقداماتی که برای حفظ منابع آبی مشهد انجام شده دارند.

محمد رضا کلایی افزود: تکمیل کننده این توفیقها، همکاری دستگاه‌های مرتبط از جمله شرکت آبفای مشهد، آب منطقه ای و دانشگاه فردوسی است که اگر همراهی نمی کردند، هم صدایی برای حفظ منابع آبی اتفاق نمی‌افتاد.
وی اضافه کرد: امیدواریم مدیریت شهری نیز بتواند نقش هماهنگ کننده‌ای را که برعهده دارد ادامه دهد و بستری را برای خدمت‌رسانی بهتر این بخش‌ها در حوزه آب ایجاد کند.
شهردار مشهد گفت: در موضوع آب به عینیت‌ها توجه شده و اگر سرمایه زیست محیطی در این شهر افول پیدا کند حتی اگر منابع اقتصادی، سرمایه و زیرساخت‌های اقتصادی حاضر باشد هیچ اثری در توسعه پایدار و بلندمدت ندارد و آب سرمایه اصلی توسعه پایدار و بلند مدت شهر است.
کلایی افزود: از کمیسیون ملی یونسکو می‌خواهیم با توجه به نقش رابط با حوزه‌های بین‌المللی زمینه کمک‌های فنی و زیرساختی را در بحث آب فراهم کند.
وی با تاکید بر حفظ استانداردها و منابع آبی شهر مشهد ادامه داد: در حوزه بازچرخانی آب، معافیت‌ها و تسهیلاتی را مشخص کرده‌ایم ولی این که با چه ابزاری این موضوع تحقق پیدا کند مهم است لذا از کمیسیون ملی یونسکو می‌خواهیم در توسعه فعالیت‌های فنی و فرهنگی در این حوزه‌ها به شهر مشهد کمک کند.


بیشتر بخوانید؛

آثار دو هنرمند مازندرانی در نمایشگاه مجازی یونسکو انتخاب شد


شهردار مشهد در ادامه به افتتاح پروژه کارخانه نوآوری اشاره و اظهار کرد: این کارخانه محل فعالیت استارتاپ‌ها و شرکت‌های زیست بوم و کسب و کار خواهد شد و در این کارخانه، بخشی برای فعالیت‌های خلاقانه در حوزه آب به ویژه بازچرخانی آب‌های خاکستری ایجاد می شود زیرا بازچرخانی آب‌های خاکستری یک موضوع جدی در بحث کنترل و صرفه جویی در مصرف منابع آبی است.
معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد نیز در این نشست از آغاز فعالیت مجموعه‌ای تحت عنوان"پروژه دوستدار آب" در شهرداری مشهد خبر داد و افزود: شهر دوستدار آب شهری است که قدر آب را می‌داند و تلاش می‌کند کیفیت‌های ویژه‌ای برای حفظ آب و دسترسی راحت آب جهت استفاده شهروندان ایجاد کند.

آیدا مهربان افزود: جلسات متعددی برای تحقق شهر دوستدار آب برگزار شده و شاخصهایی در چهار محور از جمله زیرساخت، اقتصاد آب، حقوق شهروندی و بحث های فرهنگی و هنری مد نظر قرار داده شده است.
وی ادامه داد: نتیجه این موفقیتها باعث شد تا مشهد برای دریافت عنوان "شهر دوستدار آب" از طریق یونسکو اعلام آمادگی کند و خوشبختانه با اهتمام به اقدامات انجام شده در حفظ منابع آبی مشهد توانسته این شاخص ها را پاس داشته و به عنوان "مشهد؛ شهر دوستدار آب" از سوی یونسکو دست پیدا کند.
او اضافه کرد: این نشان امروز از سوی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران به شهردار مشهد اهدا شد اما معتقدیم مهم تر از دریافت این نشان تثبیت آن است لذا برای این کار مجموعه ای تحت نظر معاونت خدمات شهری به عنوان پروژه دوستدار آب تشکیل و در ۲ حوزه تخصصی و نرم افزاری در این مسیر فعالیت خواهد کرد.

منبع: ایرنا

226627

مطالب مرتبط