واکسن کرونا در راه است، شفافیت در همه چیز

در ایران کار خرید واکسن علیه ویروس کرونا اجرایی شده است.

به گزارش سایت خبری پرسون، رئوف پیشدار کارشناس رسانه و استاد دانشگاه در یادداشتی به پرسون نوشت: کم‌ سابقه است که همه ی شهروندان از دولت های خود مطالبه‌ای واحد داشته باشند. هم منافع اقتصادی کشور و شهروندان و هم صیانت از سلامت و جان شهروندان ، در اولویت‌ترین هدف دولت ملی مدرن، مستلزم تسریع در واکسیناسیون کرونا و اجرای عادلانه و کارآمدتر آن است.

آنچه امروزه در ایران هم به یک خواسته ملی تبدیل شده است،

#واکسن_بخرید است که همچنان مهمترین ترند توئیتر فارسی است.

خبرها از اقدام به خرید واکسن به این معنا نیست که واکسن از فردا در دسترس عموم خواهد بود و همه واکسینه می شوند و در هر داروخانه ای و یا گذری واکسن در دسترس خواهد بود. این کار پروسه ای به نسبت طولانی دارد و در خوشبینانه ترین حالت ماهها طول خواهد کشید تا واکسن برسد و اولین قدم یعنی واکسینه کردن طبقات پر ریسک جامعه صورت بگیرد. این یعنی سبک زندگی کرونایی ادامه دارد.

با وصف این که هنوز نه واکسنی قطعی خریده شده و نه وارد کشور شده است، شایعات گسترده ای در افوه و رسانه ها به خصوص فضای مجازی حول کیفیت واکسن ، طبقاتی از جامعه که باید واکسینه شوند و قیمت و وجود آن در بازار آزاد ! و خلاصه هر محوری که ذهن ها را درگیر کند و برای عده ای هم شاید پول ! شود ، شکل گرفته است .

دروغ و شایعه از آن دست اطلاعاتی است که باید نسبت به آنها در هر شرایطی حساسیت بسیار داشت و اگر شرایط بحرانی باشد ، این حساسیت باید هر چه بیشتر باشد چرا که شرایط بحرانی یکی از مهمترین بسترها برای بروز شایعات است و در این فضا، اخبار کذب و شایعات به ‌صورت سیل‎آسایی در شبکه‌های اجتماعی و انواع پلتفرم‌های آن سرازیر می‎شود .

این از ویژگیهای شرایط بحرانی است و مردم خواه‎ناخواه به بازنشر و بازتولید این جنس از اطلاعات و شایعه‎ها چه به صورت دهان به دهان و چه فضای بدون دروازه بان مجازی و چه بسا اگر دقت نشود در رسانه های رسمی ، کمک می کنند. اینجا باز سواد رسانه ای است که باید به کمک بیاید که متاسفانه ما خیلی از آن دوریم.

در چنین فضایی به علاوه شرایطی که در آن عده ای آماده نشسته اند که از هر فرصت برای آشفته سازی افکار عمومی استفاده کنند و عده ای نیز به فکر پول درآوردن از کرونا هستند ،آنچه که می تواند به بهبود وضعیت و امکان مدیریت درست امور کمک کند ،شفافیت است.

اختصاص یک سایت به واکسن و درج همه ی اطلاعات و اخبار در آن و تمرکز امور در یک نهاد بهداشتی پرقدرت، دارای عملکرد شفاف و در کنار آن نظام اطلاع رسانی حرفه ای و به روز، می تواند قدم آغازینی برای بستر سازی طرح ملی واکسیناسیون و مدیریت افکار عمومی در این خصوص باشد.


بیشتر بخوانید؛

دسترسی همه به واکسن کرونا به طور یکسان + فیلم

انجام موفقیت آمیز اولین تزریق واکسن ایرانی کرونا


این سایت باید قابلیت آنرا داشته باشد که همه ی اطلاعات مورد نیاز و نظر کاربران را به ساده ترین شکل در اختیار قرار دهد.

در سایت توصیه شده می بایست مشخصات همه ی کسانی که واکسن دریافت کرده اند ، درج و در معرض باشد و مراقبت و نظارت دقیق صورت گیرد که واکسن به هیچ روی وارد شبکه غیر رسمی نشود. اطمینان بخشی به سلامت واکسن لازمه دیگری است که انتظار می رود مقامات و طبقات مرجع پیش قدم آن باشند و در میان مردم اعتماد زایی کنند.

در برخی کشورهای اروپایی نظر به اهمیت واکسیناسیون علیه کرونا،در مجموعه دولت ها وزیری انتخاب و یا منصوب شده است که با تمرکز امور، بر نحوه انجام آن طبق پروتکل ها نظارت می کند . لازم است چنین اقدامی در ایران هم صورت بگیرد.

شرایط ایجاب می کند که همچنین در کار اطلاع رسانی ، باید بسیار مراقبت داشته باشیم که نه تنها اسیر جو نشویم بلکه راستی ‏آزمایی کنیم و بدون در نظرگرفتن جوانب و ابعاد مختلف یک مسأله، به انتشار اخبار اقدام نکنیم.اهالی رسانه در شرایط بحرانی خود نباید به کاراکترهای شایعه‎ساز و عصبی بدل شوند؛ بلکه باید پیوسته اخبار را با مستندات چک کرده و راستی‌آزمایی کنند و پس از اطمینان از صحت، خبر و اطلاعات خود را نشر دهند.

به نظر دکتر "حسن نمک‌دوست تهرانی" در روزنامه‌نگاری بحران یا بطور کلی‎تر در روزنامه‌نگاری، اساساً اهل رسانه نباید دنبال "خبر خوب" یا "خبر بد" باشند. اصل و اساس در روزنامه‎ نگاری بحران این است که اخبار براساس ارزش‎های خبری انتخاب و تلاش شود در حد امکان این گزینش "دقیق"، "درست"، "جامع"، "منصفانه"، "بی‎طرفانه" و "متوزان" باشد.

رئوف پیشدار

226405