بررسی استفاده مازوت در نیروگاه شازند؛

باز هم مازوت به نیروگاه آمد

چند سالی است که نیرگاه تولید برق شازند در فصل پاییز و زمستان به مصرف مازوت روی می اورد که در هفته اخیر بازهم شاهد این اتفاق بودیم

به گزارش سایت خبری پرسون از اراک، مدتی است که خبر مازوت سوزی نیروگاه ها در کشور به گوش می رسد و نیروگاه شازند هم از این قضیه مستثنی نیست. دو هفته است که کار درخصوص این نیروگاه حرارتی به شکایت تشکل‌های زیست محیطی و مطالبه از دادستان اراک و استاندار برای رسیدگی به موضوع کشیده است. آلودگی هوای اراک اخیرا به سطح اضطرار رسید و با توجه به برخی اظهارنظرها در خصوص تاثیر منفی آلودگی هوا بر مبتلایان به کرونا به عنوان یک بیماری تنفسی حساسیت ها نسبت به آلودگی هوای این شهر و تاثیر مازوت سوزی نیروگاه بر این آلودگی بیش از گذشته شده است.


به همین منظور، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی به خبرنگار پرسون گفت: نیروگاه درصورتی مجاز به استفاده از سوخت مازوت می باشد که دارای سیستم فیلتراسیون کامل باشد.
رضامیرزایی تصریح کرد: طی چندروز اخیر موضوع استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه شازند مطرح شده است، درحال حاضر تمام نیروگاه های کشور از مازوت استفاده می کنند و فقط مسئله نیروگاه شازند نیست، نیروگاه حرارتی شازند در واقع برای استفاده از مازوت درکنار پالایشگاه احداث شده است ولی متاسفانه در زمان احداث سیستم فیلتراسیون آن کامل نشد.


وی گفت: صبح چهارم دی ماه، میزان دی اکسیدگوگرد واحد یک نیروگاه ۲۸۱۵، واحد دو ۲۸۷۶، واحد سه ۲۸۹۴ و واحد چهار ۲۴۹۲ است درحالی که استاندارد دی اکسید گوگرد ۷۰۰ است و محیط زیست به عنوان ضابط قضایی موظف است که اندازه گیری گوگرد را انجام و به مرجع قضایی اعلام کند و در حال حاضر نیروگاه حرارتی شازند به میزان سه برابر استاندارد دی اکسید گوگرد وارد محیط می کند.
میرزایی افزود: درخصوص ناکس نیز، استاندارد ۲۰۰ است، اما واحد یک ۴۴۹، واحد دو ۲۸۳، واحد سه ۴۰۵ و واحد چهار ۳۹۰ ناکس وارد محیط می کند.
وی با تاکید بر اینکه محیط زیست مخالف استفاده از مازوت نیست بلکه معتقد است اگر نیاز به مصرف مازوت است باید سیستم فیلتراسیون مناسب در نیروگاه نصب و فعال باشد، بیان کرد: متاسفانه مازوت مصرفی در نیروگاه شازند، مازوت کم کیفیتی است و مازوت با کیفیت به استان های دیگر فرستاده می شود. به همین دلیل باید نیروگاه به سمتی حرکت کند که سیستم فیلتراسیون مناسبی داشته باشد یا مازوت دارای کیفیت به آن اختصاص یابد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اضافه کرد: در حال حاضر طبق تصمیم کشور تمام نیروگاه ها در حال استفاده از مازوت هستند، اما وظیفه محیط زیست اعلام این مسئله است، هرچند که تمام تلاش استان به این سمت بود که به هیچ عنوان از مازوت استفاده نشود اما به هرحال تصمیم کشوری است.

بیشتر بخوانید :

چراغ سبز محیط زیست به استفاده از مازوت

مدیرعامل موسسه زیست محیطی کیمیای سبز نیز با بیان اینکه ریه شهروندان اراکی جای ذخیره مازاد مازوت نیست، به خبرنگار پرسون گفت: چرا نیروگاه شازند باید جزو اولین نیروگاه های کشور باشد که به سرعت درمدار استفاده از مازوت قرار گیرد؟

سیاوش آقاخانی با اشاره به وضعیت سوخت نیروگاه حرارتی شازند، تصریح کرد: شرایط کشور خاص است، بیماری کرونا را شاهد هستیم و به طور جدی آلودگی هوا بر تشدید این بیماری تاثیر گذار است و اراک هم به عنوان یک کلانشهر که فقط به دلیل آلودگی هوا در بین هفت کلانشهر دیگر جای گرفت، نیز آلوده است.

آقاخانی تاکید کرد: امروز فعالان محیط زیست به چند نکته نقد دارند، به شبکه پایش نقد وارد است چراکه گاهی آمار این شبکه معنی دشفاهی بوده است، رییس جمهوری مقابل مردم اراک اعلام کرد که ۱۰۰ درصد گاز نیروگاه شازند را تامین می کنیم و انتظار داشتیم که حداقل این قول محقق شود.

وی با اشاره به مصاحبه رییس سازمان محیط زیست کشور مبنی بر اینکه با مازاد مازوت مواجه هستیم، گفت: اگر مازاد مازوت داریم، جای ذخیره این مازوت در ریه شهروندان اراک نیست و این عدم صداقت و صحبت های متناقض آزاردهنده است. ایران دومین کشور صادرکننده گاز در جهان است و در همین لحظه کشور در حال صادرات گاز است پس چرا نیروگاه با کمبود گاز مواجه است و باید مازوت بسوزاند؟

مدیرعامل موسسه زیست محیطی کیمیای سبز بیان کرد: اینکه اعلام شود گاز نیست و نیروگاه شازند به عنوان یکی از اولین نیروگاه های کشور در تاریخ ۲۱ آذرماه نوع سوخت خود را تغییر دهد و مازوت بسوزاند دردناک است، چرا این نیروگاه باید در این خصوص جزو اولین ها باشد؟ حداقل با توجه به اینکه رییس جمهور در مقابل مردم قول داده است، جزو آخرین نیروگاه ها باشیم که مازوت بسوزاند. از نمایندگان استان در مجلس هم گلایه داریم و توقع می رود که مجمع نمایندگان استان مرکزی محکم بر موضوع جلوگیری از مازوت سوزی نیروگاه شازند بایستند.

وی با بیان اینکه نیروگاه اصفهان به بهانه نداشتن آب مازوت نمی سوزاند، افزود: چرا ما نباید از ظرفیت های خود استفاده کنیم؟ خواهش می کنم تمام ارکان و مسئولان استان و رسانه ها در ارتباط با هم این مسئله را حل کنیم. احتمال اعتراض مردم وجود دارد و اگر همه با هم اقدام نکنیم، استان مرکزی و شهر اراک دچار بحران می شود و لازم است که نیروهای امنیتی این موارد را به تهران ارجاع دهند.
دبیر جمعیت پیشرفت و عدالت استان مرکزی نیز در گفت و گو با خبرنگار پرسون اظهار داست: طی نامه ای خطاب به مدیر عامل شرکت تولید نیروی برق شازند(نیروگاه حرارتی)در خصوص مشکلاتی که اخیرا شاهد هستیم صحبت شده است.
سید مسیح قایم مقامی تصریح کرد: با توجه به بررسی های به عمل آمده مدتی است که نیروگاه حرارتی شازند به دلیل استفاده از سوخت مازوت تاثیرات منفی بسزایی در شرایط وخیم آلودگی هوای شهر اراک و شازند ایجاد نموده که این موضوع خلاف تعهدات آن نیروگاه و توافقات صورت گرفته با سازمان محیط زیست می باشد . همچنین طبق استعلامات صورت گرفته هیچگونه محدودیتی جهت تامین سهمیه گاز مصرفی آن مجموعه وجود ندارد .
وی تاکید کرد: لذا با توجه به مصاحبه اخیر مدیرعامل نیروگاه مبنی بر عدم استفاده از سوخت مازوت و گزارشات واصله و مشاهدات عینی دودکش های نیروگاه که خلاف این ادعا را اثبات می نماید از نیروگاه درخواست شده با قید فوریت نسبت به خارج کردن این سوخت از مسیر تولید اقدام نموده و بیش از این سلامت مردم را به خطر نیاندازید .
وی خاطرنشان ساخت: بدیهی است چنانچه مصرف سوخت مازوت در آن نیروگاه ادامه یابد عواقب ناشی از صدمات آلایندگی به عهده شخص مدیرعامل نیروگاه بوده و این جمعیت موضوع تضییع حقوق مردم را از مراجع قضایی و مجلس شورای اسلامی پیگیری خواهد نمود و جریان های انقلابی نیز در دفاع از حقوق ملت کوتاه نخواهند آمد و اجازه نخواهند داد خسارات ناشی از انباشت مازوت پالایشگاه با لطمه به سلامت مردم جبران شود.
سال ۹۵ رییس جمهوری در سفر به استان مرکزی قطع دائمی سوخت مایع و استفاده از گاز برای نیروگاه شازند را به مردم اراک وعده داد و ۱۲ مرداد امسال نیز با درخواست استاندار مرکزی در خصوص ممنوعیت استفاده از مازوت در نیروگاه حرارتی شازند موافقت کرد، اما از ۲۱ آذرماه نیروگاه حرارتی شازند روزانه ۶ و نیم میلیون لیتر مازوت سوزاند. به گفته محیط زیست استان مرکزی مازوت مصرفی نیروگاه شازند از بی کیفیت ترین مازوت‌های مصرفی در کشور و تولید دی اکسید گوگرد آن به میزان سه برابر استاندارد است. براساس مصوبه جلسه اضطراری کارگروه آلودگی هوا مقرر شد نیروگاه شازند روزانه بیش از ۲ میلیون لیتر مازوت مصرف نکند.

گزارش از فائزه قدیمی

226388

مطالب مرتبط