کارشناس هواشناسی استان مرکزی خبر داد؛

گرد و خاک غلیظ بر اثر وزش باد در اراک

کارشناس هواشناسی استان مرکزی گفت: گرد و خاک غلیظ که بر اثر وزش باد شدید در ۲ روز اخیر بر فراز کلانشهر اراک قرار گرفته ، دید افقی در این شهر را روز پنجشنبه به یک‌هزار و ۵۰۰ متر رساند در حالی که استاندارد دید افقی ۱۰ کیلومتر است.

تصویر گرد و خاک غلیظ بر اثر وزش باد در اراک

به گزارش سایت خبری پرسون از مرکزی، امیر حسین کریمی افزود: بررسی نقشه های پیش یابی هوا حاکی از تداوم ناپایداری در تراز میانی جو ناشی از عبور یک موج کم ارتفاع از کشور است که با توجه به منابع رطوبتی ضعیف و پیش بینی می شود که گرد و خاک انتقالی از کشور عراق و نواحی جنوب غرب کشور موانع از بارش گسترده در استان شود.

وی بیان کرد: با این حال بارش‌های رگباری خفیف در برخی از نقاط استان مرکزی روز پنجشنبه دور از انتظار نیست و بیشتر ناپایداری‌ها امروز به‌صورت وزش باد بسیار شدید اتفاق می‌افتند که در برخی مناطق ممکن است وزش تندباد لحظه‌ای تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت رخ دهد.
کارشناس هواشناسی استان مرکزی ادامه داد: همچنین به دلیل تداوم فعالیت سامانه و نبود تزریق رطوبت، تداوم وزش باد شدید تا روز یکشنبه پیش بینی شده است که می‌تواند موجب تداوم پدیده گردوخاک، کاهش کیفیت هوا و دید افقی در استان مرکزی شود.
کریمی عنوان کرد: به‌دلیل تغییر الگوی جریانات دمای شبانه هوا که در روزهای گذشته براثر جنوبی شدن جریانات، افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته بود، روند کاهشی می‌گیرد.

وی اظهار داشت: دلیجان با بیشینه دمای ۳۰ درجه سانتیگراد بالای صفر گرمترین و خنداب با کمینه دمای ۹ و یک دهم درجه سانتیگراد بالای صفر، خنک‌ترین شهر استان مرکزی در ۲۴ ساعت گذشته بوده است.

۱۷۰ و هفت دهم میلیمتر بارندگی در سال زراعی جاری ( اول مهرماه امسال) تاکنون در استان مرکزی به ثبت رسیده است.

278870

مطالب مرتبط