وقتی غلظت آلایندگی هوا افزایش می یابد

سردرگمی کارمندان و مردم در تعطیلی آآلودگی هوای اراک

شب گذشته در حالی خبر تعطیلی شهر اراک به علت الودگی هوا اعلام شد که بسیاری از کارمندان و مردم در حال استراحت بودند

به گزارش سایت خبری پرسون، روز گذشته ۱۵ دی ماه آلودگی هوای اراک درنهمین روز متوالی تداوم داشت و این آلودگی به تعطیلی دستگاه های اجرایی آن هم با اطلاع رسانی همراه با تاخیر در ساعات پایانی شب منجر شد.
به دنبال این اعلام دیر هنگام تعطیلی مشکلاتی برای مردم بخصوص کارمندان ایجاد شد، مهم ترین مشکل عدم امکان دریافت برگ تردد بین شهری و استانی از دستگاه اجرایی بود.
براساس اطلاعات دریافت شده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر اراک، متوسط شاخص کیفیت هوای اراک در ٢٤ساعت گذشته منتهی به ساعت ۹ صبح روز دوشنبه مورخ۹۹/۱۰/۱۵ در شرایط ناسالم برای گروههای حساس و بر روی عدد ۱۳۷ بوده و آلاینده اصلی ذرات معلق با قطر کمتر از ٢/٥میکرون است. بالاترین شاخص لحظه ای آلودگی هوا در ساعت ۹ صبح با عدد ۱۲۵(ناسالم برای گروههای حساس) مربوط به ایستگاه شریعتی واقع در بلوار میرزای شیرازی میباشد.
دبیرجمعیت پیشرفت وعدالت استان مرکزی نیز در گفت وگو با خبرنگار پرسون گفت: با توجه به اینکه طی روزهای گذشته برآورد میدانی از وضعیت هوا صورت گرفته بود وهشدارهای لازم درخصوص آلایندگیِ هوا صورت گرفت و لازم به محاسبات چندان سخت و پیچیدهای هم نبود لذا دولتمردان باید زودتر در این موارد تصمیم میگرفتند تا مردم در این شرایط دچار سردرگمی نشوند.
سید مسیح قائم مقامی در ادامه اظهار داشت: امروز شاهد بودیم برخی مردم در مراجعه به ادارات مثل دادگستری، شورای حل اختلاف و یا دانش آموزانی برای شرکت در امتحانات با درب های بسته مواجه می شدند.
وی ادامه داد: برای روزهای آینده هم به نظر می رسداگر محاسبات دقیق از سوی مسئولین ذیربط صورت میگیرد باید اطلاع رسانی به موقع انجام شود تا مردم دچار سردرگمی نشوند.
دبیرجمعیت پیشرفت و عدالت استان مرکزی خاطرنشان ساخت: در حال حاضر بحث سوخت مازوت به مجلس هم کشیده شده ولی مسئولین فقط می نشینند و حرف می زنند.
قائم مقامی تصریح کرد: متاسفانه در بحث استفاده نیروگاه ازسوخت مازوت، مسئولین شورای شهر و مسئولین دولتی گویا دراین شهر زندگی نمی کنند این در حالی است که طبق آمار دانشگاه علوم پزشکی اراک آمار مراجعه گروه های آسیب پذیر بدلیل آلایندگی ناشی از مازوت نیروگاه افزایش یافته است.
وی بیان کرد: متاسفانه فقط شاهد تشکیل جلساتی هستیم که طی آن فقط هزینه بیت المال به نوعی هدر می رود و عملا هیچ نتیجه های در بر ندارد.


سایه قهیه ای روزنامه نگار و کارشناس رسانه هم در گفت و گو با خبرنگار پرسون گفت: با توجه به اینکه چند روز متوالی است که هوای اراک دچار آلودگی شده است و مسئولان استان از این موضوع مطلع بودند به نظر میرسد باید برای جلوگیری از اختلال، جلسه مربوطه زودتر برگزار و اعلام تعطیلی در همان ساعات عصرگاه انجام میشد نه ساعات پایانی شب که بسیاری از مردم در حال استراحت بوده یا درسترسی به فضای مجازی ندارند.‌

وی گفت : امروز شاهد تردد مردمی بودیم از روستاها برای پیگیری برگه تردد بین شهری و پیگیری امورات کشاورزی به اراک امده بودند که با درب بسته ادارت مواجه شدند .
وی در ادامه خاطر نشان ساخت: از آن جا که تعدادی از کارمندان صبح زود به ادارات رفته بودند و سپس از تعطیلی مطلع شدند، لذا این اطلاع رسانی باید زودتر صورت میگرفت زیرا ادارات در ساعات پایانی شب دسترسی به سیستم های پیامکی و شبکه های اطلاع رسانی جهت اطلاع به کارمندان ندارند .
وی اظهار داشت: یکی دیگر از گلایه مندی هایی که در زمینه تعطیلی ادارات صورت گرفت، عدم تعطیلی دانشگاه آزاد همچنین گلایه مندی کارمندان بانک ها بود.
وی در ادامه توضیح داد: کارکنان دانشگاه آزاد و بانک ها معتقدند در روزهای آلوده باید مسئولان استانی نسبت به حفظ سلامت آنها هم حساس باشند و بدون تعطیلی حداقل با یک سوم نیرو به فعالیتشان ادامه دهند.
براساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی استان مرکزی مبنی بر تداوم سکون نسبی هوا ، انتظار می‌رود شرایط ناسالم تا آخر هفته جاری ادامه داشته باشد .

227318

مطالب مرتبط