گزارش اختصاصی پرسون؛

کرونا، ریش و موی مردان را بلند کرد!

از ابتدای همه‌گیری بیماری کرونا تا کنون میزان تمایل مردان به تراشیدن ریش و اصلاح مو کاهش یافته است. این أمر دلایل متعددی دارد از جمله کاهش ارتباطات اجتماعی و بی‌اعتمادی به آرایشگاه‌ها.

سایت خبری پرسون- چند هفته‌ای می‌شود که آقا ایمان دوباره قیچی و ماشین اصلاح به دست گرفته است. در روزهایی که وضعیت قرمز کرونایی نگذاشته بود کرکره آرایشگاهش بالا برود، هیچ درآمدی نداشت. خودش می‌گوید وضعیت قرمز و نارنجی تفاوت خیلی زیادی برایش نداشته چرا که از ابتدای همه‌گیری کرونا هراس مردم از ابتلا به این بیماری، باعث شده که کمتر به آرایشگاه مراجعه کنند.

دیگر هم‌صنفان ایمان نیز، همانند خود او در این روزها رونقی در کار نمی‌یابند. یکی از عمده‌ترین دلایل این أمر، به گفتهٔ برخی از آرایشگران پرهیز از نشستن روی صندلی آرایشگاه‌های مردانه به دلیل ترس از ابتلا به کرونا است.

موبلندها زیاد شده‌اند!

گفته‌های چندتن از آرایشگران مردانه شیراز، خبرنگار پرسون را بر آن داشت تا به سراغ « امید بردبار»، رییس اتحادیه صنف آرایشگران مردانه شیراز برود و بپرسد که آیا این بی‌رونقی آرایشگاه‌ها در همه جا یکسان است نه. بردبار در همین رابطه چنین می‌گوید: فعالیت آرایشگران از ۲۳ اسفند ۹۸ متوقف شده بود و این باعث شده فعالان این صنف از نظر مالی دچار مشکلات زیادی شوند. از سوی دیگر اما بر عادت‌ها و فرهنگ مردم نیز تأثیر گذاشته است.

او چنین می‌گوید که: شهروندان دچار مشکل بهداشتی شده‌اند و نمیتوانند بهداشت فردی خود را رعایت کنند. یا در خانه موهای خود را کوتاه می‌کنند که در این حالت معمولا از شکل و شمایل و ریخت می‌افتند، یا موهای آنان بلند می‌شود و احتمال بروز بیماری وجود دارد.

رئیس صنف آرایشگران مردانه شیراز: شهروندان دچار مشکل بهداشتی شده‌اند. آن‌ها یا در خانه موهای خود را کوتاه می‌کنند که در این حالت معمولا از شکل و شمایل و ریخت می‌افتند، یا موهای آنان بلند میشود و احتمال بروز بیماری وجود دارد.

فقط مو نیست! ریش‌ها هم بلند شده

پرس‌وجوهای پرسون از آرایشگران او را بدین نتیجه‌گیری متمایل کرده است که علاوه بر بلند نگه داشتن مو، میل گذاشتن ریش نیز در میان مردان بیشتر شده است. گفته‌های آرایشگرانی که با معدودشماری از مشتریانشان صحبت کرده‌اند نیز چنین بوده است.

یکی از کلیدی‌ترین عوامل تأثیرگذار در این پدیده، ماسک است.


بیشتر بخوانید؛

صبا و دیوانگی نت‌های سرگردان

یلدایی که آبستن هستی شد!


دکتر «پدرام شمسا»، متخصص زیبایی صورت در این رابطه به خبرنگار پرسون گفت: یکی از ویژگی‌هایی که هر انسانی کم و بیش در پی داشتن آن است، زیبایی چهره‌اش است. تناسب چهره نیز اصلی‌ترین عامل زیبایی است که این روزها زیر ماسک‌ها مخفی شده است.

دکتر شمسا معتقد است ماسک زدن در میان مردان، سبب شده که حساسیت آن‌ها بر روی متناسب بودن ریش و سیبیل آن‌ها با بینی و دهانشان کاسته شود.

البته مسأله به همین جا ختم نمی‌شود و برای رسیدن به یک شمای کلی از این موضوع می‌بایست جنبه‌های دیگری از این بحث را نیز در نظر داشت. انزواطلبی پیامد مستقیم خانه‌نشینی است که در ایام اخیر به شدت افزایش یافته است. طبیعت انسان ایجاب می‌کند که برای ظاهر شدن در اجتماع بر خود حساسیت بورزد. اما اگر حضور او در جامعه کاهش یافت میل و گرایش به متفاوت بودن خود به دست می‌آورد و این میل در ظاهر و شکل او نمود پیدا می‌کند.

دکتر محمودرضا پولادی، روانپزشک در این باره به خبرنگار سایت خبری پرسون گفت: خانه‌نشینی مفرط موجب افزایش استرس و در نتیجه پایین آمدن «آندروفین» بدن دارد. همین امر گرایش انسان را به خشونت زیاد می‌کند.

وی در ادامه بیان کرد: نمود ظاهری اشخاص عصبی، در اغلب موارد اکسپرسیو (برون‌تابی هر گونه احساسی چون خشم) است. گاهی این شمایل در قالب شکل ریش و موی بلند اما نامتعارف ظهور می‌کند، گاه نیز به شکل‌های دیگر.

با این وجود دکتر پولادی تأکید کرد که آنچه در مورد چهره بیان شد، لزوما به برهمکنش‌های روانی و عصبی محدود نمی‌شود و ممکن است یک فرد سالم نیز از آن برخوردار باشد. آنچه وی بیان کرد تنها یکی از نشانه‌های احتمالی آن بود.

کووید ۱۹، خریدار دکان بی‌رونق است

آنچه در این گزارش به آن اشاره شد، نه همه دلایل، بلکه شماری از مهمترین آن‌ها بود. آرایشگاه ایمان و خیلی از همکاران او دیگر رونق قبل را ندارد. ممکن است زیبایی‌شناسی چهره نیز پس از این دوران دگرگون شود؛ آنگاه آقا ایمان و دیگر هم‌صنفان او باید به دنبال یادگیری مهارت‌های جدید اصلاح برای ذائقه‌های پساکرونایی باشند.

سعید دهقانی - فارس

225448