معاون ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس:

گیلان جزو ۱۰ استان برتر کشور در حوزه کتاب‌های کیفی دفاع مقدس

معاون ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با بیان اینکه سال گذشته ۷۱۱ عنوان کتاب دفاع مقدس در سطح کشور مدیریت و تولید شده است، گفت: استان گیلان جزو ۱۰ استان برتر کشور در حوزه کتاب‌های کیفی دفاع مقدس است و آثار قابل قبولی دارد.

به گزارش پرسون از گیلان، «سید مهدی فاطمی» معاون ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس امروز (دوشنبه) در نشست تخصصی نویسندگان منتخب استان گیلان، با اشاره به وضعیت حوزه چاپ و نشر کتاب های حوزه دفاع مقدس، اظهار داشت: از نظر کمّی وضعیت خوبی داریم، اما از نظر کیفی باید به نقطه آیده آل برسیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۷۱۱ عنوان کتاب دفاع مقدس در سطح کشور مدیریت و تولید شده است، تصریح کرد: استان گیلان جزو ۱۰ استان برتر کشور در حوزه کتاب‌های کیفی دفاع مقدس است و آثار قابل قبولی دارد.

فاطمی با اشاره به اهمیت ثبت و ضبط تاریخ شفاهی یادگاران دوران دفاع مقدس، خاطرنشان کرد: پیشکسوتان دفاع مقدس در برهه‌ای درخشان از تاریخ کشور حضور داشتند و اکنون به سن کهنسالی رسیده اند، اما با گذشت زمان این سرمایه‌های ارزشمند را از دست می‌دهیم.

معاون ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با بیان اینکه نویسندگان حوزه دفاع مقدس باید رویداد‌ها و خاطرات نهفته در دل رزمندگان را استخراج و تبدیل به کتاب کنند، متذکر شد: باید از این گنجینه عظیم به موقع استفاده کنیم؛ زیرا تا ۱۰ سال دیگر بسیاری از این یادگاران را نخواهیم داشت.


بیشتر بخوانید؛

کرمان میزبان ۷ شهید گمنام دوران دفاع مقدس خواهد بود

شیراز میزبان اختتامیه چهارمین جشنواره ملی دفاع مقدس "فانوس" می‌شود


وی از افزوده شدن موضوعات مقاومت و شهدای مدافع حرم به حوزه ادبیات دفاع مقدس خبر داد و گفت: در سطح کشور ۱۵۴ ناشر دفاع مقدس داریم؛ شش نفر از ۱۲ منتخب جایزه ادبی «جلال آل احمد» نیز در حوزه دفاع مقدس بودند.

فاطمی با اشاره به اهمیت تقریظ کتب دفاع مقدس، تصریح کرد: از ۷۱۱ عنوان کتاب تولید شده در حوزه دفاع مقدس، ۴۴ اثر شاخص داریم که قابلیت چاپ دارند و هم اکنون ۱۶ اثر در بازار منتشر شده است.

معاون ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با تأکید بر لزوم تشکیل بانک جامع اطلاعات نویسندگان دفاع مقدس، اظهار داشت: حداقل هزار و ۲۵۰ نویسنده داریم که چندین اثر دفاع مقدسی دارند؛ لذا به دنبال برقراری تعامل و همکاری با این نویسندگان هستیم.

وی یکی از اهداف سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس را ایجاد بانک سوژه دانست و بیان کرد: قلم زنی به سبک روز نیز در دستور کار سازمان قرار دارد که در این راستا کارگاه آموزشی نویسندگی را با حضور ۵۰۰ نویسنده نوقلم و صاحب قلم به‌صورت مجازی و در سه رده برگزار خواهیم کرد؛ همچنین برای سال آینده شش کارگاه آموزشی پیش بینی شده است.

فاطمی با بیان اینکه نویسندگان حاضر در کارگاه‌های مذکور به‌عنوان معین انتخاب شده و حداقل ۲۰ نویسنده نوقلم را هدایت می‌کنند، افزود: آثار تولیدشده در حوزه دفاع مقدس نیازمند دریافت کارشناسی و تأییدیه وزارت ارشاد است.

معاون ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ۳۵ اثر از ۷۱۱ عنوان کتاب تولید شده را مربوط به پایان نامه‌ها دانست و تصریح کرد: با همکاری وزارت علوم از ۲۱ پایان نامه کیفی به‌عنوان محتوای درسی رشته ادبیات پایداری بهره برداری خواهد شد تا بتوانیم فقر منابع را در رشته ادبیات پایداری برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه رویکرد مطالعه در جامعه تغییر کرده و مردم به سمت مطالعه کپسولی گرایش دارند، افزود: رویکرد سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس توجه به فضای دیجیتال است و سال گذشته ۴۵۷ اثر دیجیتال را بارگذاری کردیم که فروش قابل قبولی هم داشت؛ همچنین کتاب‌های صوتی دفاع مقدس تولید شده است که از طریق رادیو ایران و رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

فاطمی مرکز مطالعاتی ثارالله را یک بانک جامع اطلاعاتی در حوزه دفاع مقدس دانست و خاطرنشان کرد: بیش از ۲۰۰ ترابایت اطلاعات از شهدا و خانواده‌های شهدا و پیشکسوتان و بازنشستگان دوران دفاع مقدس در این مرکز وجود دارد.

منبع: خبرگزاری دفاع مقدس

225286