کارشناس مردم شناسی اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان:

هندوانه در شب چله نماد خورشید و انار نماد زایش و شادی است

کارشناس مردم شناسی اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: در نزد ایرانیان هندوانه نماد خورشید و انار نماد زایش و شادی بوده است.

به گزارش سایت خبری پرسون از همدان، این روزها پاییز نفس های آخر را می کشد و زمستانی دیگر با حال و هوای کرونایی قرار است از راه برسد.

شب یلدا یا شب چله یکی از کهن ترین جشن های ما ایرانی هاست که سابقه چند هزار ساله دارد.

ما ایرانی ها بنا بر اعتقادی دیرینه طی شدن بلندترین شب سال و به دنبال آن بلندتر شدن طول روزها را در نیمکره شمالی انقلاب زمستانی می نامیم و آیین و رسومات مختلفی را در این شب برپا می کنیم.

فریبا نعمتی کارشناس مردم شناسی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در خصوص آیین شب چله در گفتگو با سایت خبری پرسون گفت: در شهرهای مختلف کشور تهیه خوراکی هایی همچون هندوانه، انار و پشمک ، کدو و آجیل زمستانی در شب یلدا متداول بوده و هست.

وی در خصوص خوردن هندوانه در شب چله خاطرنشان کرد: هندوانه با رنگ سرخش یادآور حرارت و گرمای تابستان در نزد ایرانیان باستان نماد خورشید بوده است. آنها در این رسم کهن بر این باور بودند که با خوردن هندوانه سرما و بیماری به بدن غلبه نمی کند.

نعمتی ادامه داد: انار نیز در نزد ایرانیان نمادی از شادی و زایش بوده و خوردن کدو بنا بر سلیقه و ذائقه هر شهری پای ثابت شب یلدا در سفره ایرانیان بوده است.


بیشتر بخوانید؛

شور و حال بازار شب یلدا


این کارشناس مردم شناسی در خصوص آداب و رسوم شب یلدا در همدان نیز گفت: مردم همدان به دلیل داشتن هوای سرد از ابتدای آذرماه ناچار به گذاشتن کرسی بودند و در شب چله انواع میوه و خوراکی های زمستانی را به علاوه هندوانه و قوت(غذایی محلی همدان) روی کرسی می چیدند.

وی اضافه کرد: کوچیکترها چون می دانستند در این شب میهمان به خانه هایشان می آید قبل از آمدن میهمان شعرهای محلی مانند امشب شب چله است/ خاله جان سرپله است/ انار و هندوانه بیارید بلمانه و ... می خواندند.

نعمتی در مورد دیگر رسوم شب یلدا گفت: گرفتن فال سوزن، فال حافظ و انداختن مهره از دیگر رسوم این شب بلند زمستانی بوده است.

این کارشناس میراث فرهنگی افزود: در این شب برای تازه عروس در خانه پدر و دختری که تازه به خانه بخت رفته چله گانه یا نوبرانه چله شامل مقداری میوه و خوراکی بر طبق های مسی می بردند .

در پایان آنچه مهم است حفظ سلامتی در این روزهای کرونایی است پس بیاید امشب که شب یلداست این جشن دیرینه را متفاوت برگزار کنیم تا خدای ناکرده منجر به ناراحتی خود و خانواده مان نشویم.

منیژه فرهانپور - استان همدان

224994

مطالب مرتبط