مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل:

راه های مواصلاتی روستاهای اردبیل بسته شد

کلیم‌الله وثوقی گفت: برفروبی جاده های اردبیل شروع شده و هم اکنون همه جاده های اردبیل باز است و راهداران در حال تلاش برای باز کردن راه‌های ارتباطی روستاها هستند

به گزارش سایت خبری پرسون، کلیم‌الله وثوقی روز شنبه در بازدید از عملیات برفروبی جاده‌های استان با بیان اینکه همه راه‌های اصلی و فرعی استان باز است و تردد در آنها جریان دارد، گفت: راهداران تلاش می‌کنند تا راه‌های ارتباطی روستاهای مسدود شده را امروز بازگشایی کنند و از فردا راه‌های ارتباطی تمامی روستاهای استان باز خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اکثر راه ارتباطی روستاهای استان باز بوده و رفت و آمد در آنها جریان دارد، افزود: راه روستایی مسدود شده در نقاط کوهستانی و صعب‌العبور شهرستان‌های اردبیل، مشگین‌شهر، خلخال، گرمی، کوثر و نیر واقع هستند.

وی با بیان اینکه بدنبال بارش برف ماموران راهداری نمک‌پاشی و برفروبی در جاده‌های استان را آغاز کرده‌اند، اظهارکرد: امسال برای بازگشایی جاده‌های استان ۲۸ هزار تن شن و نمک خریداری و در انبارها و راهدارخانه‌ها ذخیره شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل بیان کرد: ۲۳۰ دستگاه ماشین‌آلات سبک و سنگین با ۴۲۰ نیروی انسانی در قالب ۸۰ گروه راهداری جهت انجام عملیات برفروبی و بازگشایی در محورها و گردنه‌های استان اردبیل مستقر هستند.

وثوقی با تقدیر از همکاری و تلاش های پلیس راه، هلال احمر، اورژانس جاده‌ای و سایر نیروهای امدادی از استقرار گروه‌های راهداری در تمام جاده‌های استان خبر داد و گفت: با تلاش همکاران این اداره کل تاکنون هیچ مورد خاصی از گرفتار شدن مسافران در مناطق کوهستانی و سخت‌گذر گزارش نشده است.


بیشتر بخوانید؛

جاده ترانزیتی شهر را مسدود می کنیم


او با بیان اینکه ۱۳۹ سامانه هوشمند نظارت و کنترل در جاده‌های استان نصب شده است، از رانندگان خواست از سفرهای غیرضروری پرهیز کرده و در صورت ضرورت وسایط نقلیه خود را مجهز به تجهیزات ایمنی از جمله زنجیرچرخ کنند تا سفر راحت و ایمنی داشته باشند.

وی از مردم و مسافران خواست با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی استان قبل از سفر با سامانه ۱۴۱ مرکز مدیریت اطلاعات راه‌های اداره کل راهداری حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل تماس گرفته و از آخرین وضعیت راه‌ها مطلع شوند.

به گزارش ایرنا، از مجموع ۶ هزار و ۳۷۴ کیلومتر راه ارتباطی استان اردبیل ۱۸۰ کیلومتر بزرگراه، ۷۱۶ کیلومتر راه اصلی، ۷۰۲ کیلومتر راه فرعی و چهار هزار و ۷۳۸ کیلومتر راه روستایی است ، از چهار هزار و ۷۳۸ کیلومتر راه روستایی استان اردبیل ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر آسفالت و مابقی شنی و خاکی است.

اردبیل به لحاظ موقعیت جغرافیایی و طبیعی خود و قرار گرفتن در سرزمینی فلاتی شکل با شیب‌های بسیار تندی به زمین‌های کم‌ارتفاع اطراف خود شامل کرانه‌های دریای خزر ، جلگه پست مغان و نیز دشت‌های کم‌ارتفاع استان‌های آذربایجان‌شرقی و زنجان منتهی می‌شود و به همین لحاظ جاده‌های این استان اغلب دارای پیچ‌ها و شیب‌های بسیار تند هستند.

هشت گردنه سخت‌گذر و برف‌گیر به نام‌های حیران ، صایین ، کجل، نقدوز ، الماس ، لنگان ، قره‌آغاج و اسالم در راه‌های ارتباطی این استان قرار دارند.

بر اساس آمارهای موجود از مجموع یک میلیون و ۲۴۸ هزار و ۶۱۰ نفر جمعیت استان اردبیل ۴۴۸ هزار و ۵۵۴ نفر در هزار و ۶۹۶ روستا سکونت دارند که از این تعداد هزار و ۲۴ روستا بالای ۲۰ خانوار هستند.

استان اردبیل ۱۱ شهرستان، ۳۰ بخش، ۷۳ دهستان، ۲۹ شهر و در مجموع هزار و ۸۶۳ روستا و آبادی دارد.

منبع: ایرنا

224860

مطالب مرتبط