پرسون در پی تکرار نژادپرستی در ورزش گزارش می دهد؛

تفاوت رنگ ها مهم نیست؛ همه ما با یکدیگر برابریم

نژادپرستی پدیده ای است که در طی سالیان اخیر در ورزش جهان افزایش یافته است و اتفاقی عجیب در لیگ قهرمانان اروپا باعث دامن زدن به این امر در روزهای اخیر گردید.

به گزارش سایت خبری پرسون، هفته پایانی لیگ قهرمانان اروپا در مرحله گروهی این مسابقات شاهد اتفاقی عجیب و نادر در دنیای فوتبال بود که بازتاب گسترده ای در فضای مجازی و رسانه ای در سراسر جهان داشت. جاییکه قرار بود دو تیم پاری سن ژرمن فرانسه و باشاک شهیر ترکیه در در پاریس و در استادیوم پارک دو پرنس به مصاف یکدیگر بروند و تا قبل از شروع این دیدار هیچکس حتی فکرش را هم نمی کرد که قرار است یکی از جنجالی ترین شب های فوتبالی جهان در آن رقم بخورد.

تیم پرستاره و قدرتمند پاری سن ژرمن در حالی پای به این دیدار می گذاشت که به سه امتیاز کامل این دیدار نیاز داشت و باشاک شهیر تیم از قبل حذف شده این گروه بود. با گذشت حدود ده دقیقه از این دیدار ناگهان پی‌یر وبو، دستیار سرمربی باشاک‌شهیر مدعی شد داور چهارم بازی که اهل رومانی بود خطاب به او از کلمات نژادپرستانه استفاده کرده است. همین مساله باعث شد جو کنار زمین بهم بخورد و نیمکت تیم ترکیه ای به سمت داور چهارم این دیدار حمله ور شوند. با بالاگرفتن درگیری ها کار به میانه میدان کشیده شد و داور بازی ناچار به توقف مسابقه گردید. در ادامه بازیکنان تیم باشاک شهیر زمین را ترک کردند و سپس بازیکنان تیم پاریسی هم که متوجه این موضوع شده بودند، به حمایت از تیم حریف از زمین مسابقه خارج شدند و با رخ دادن تمام این اتفاقات، دیدار این دو تیم نیمه تمام ماند و یوفا به عنوان مسئول برگزاری این مسابقات اعلام کرد بازی را فردای ان روز با تیم داوری جدیدی برگزار می‌کند. دیداری که دوباره برگزار شد و نهایتا با پیروزی 5-1 پاریسی ها به پایان رسید.

پس از این اتفاق عجیب در دل اروپا و در معتبرترین مسابقات فوتبالی سطح جهان، بحث ها پیرامون نژادپرستی مجددا بالاگرفت و بسیاری به حمایت از پی‌یر وبو توئیت های ضدنژادپرستی منتشر کردند و خواهان رسیدگی هرچه سریعتر به این معضل در جهان شدند. متاسقانه این اولین بار نیست که چنین اتفاقی در فوتبال جهان رخ می دهد و پیش از این بارها و بارها شاهد نژادپرستی در مسابقات مختلف بوده ایم. جان تری، کاپیتان سابق و با تجربه چلسی در دیدار تیمش مقابل کوئینز پارک رنجرز در سال 2012 که با برتری یک بر صفر تیم حریف همراه شد، در دقایق پایانی بر سر آنتوان فردیناند برادر کوچکتر ریو فردیناند فریاد کشید و با بخش شدن این فیلم در فضای مجازی، برخی ها معتقد بودند تری به فردیناند توهین نژادپرستانه کرده است و به همین دلیل کاپیتان آبی های لندن دادگاهی شد. هر چند وی اعتقاد داشت توهینی نکرده و از مجازات تبرئه شد. اما خیلی ها اعتقاد دارند وی می بایست با جریمه سنگینی رو در رو می گردید.


بیشتر بخوانید؛

VAR ؛ واژه ای نامتعارف در این روزهای فوتبال جهان

از تساوی کسل کننده دربی لندن تا تقدیم گل مسی به روح مارادونا


در اتفاقی دیگر و در سال 2010 در دیدار حساس تیم های منچستریونایتد و لیورپول از سری مسابقات لیگ برتر انگلیس، لوییس سوارز مهاجم وقت قرمزهای آنفیلد به پاتریس اورا مدافع تیم حریف توهین نژادپرستانه کرد و وی را "کاکا سیاه" خواند. پس از آن مسابقه سوارز به خاطر این موضوع ، هشت جلسه از همراهی تیمش محروم گردید و ناچار به پرداخت 40000 پوند جریمه شد که البته او این رای را نپذیرفت و نسبت به آن اعتراض کرد. سوارز در آن زمان در صفحه فیس بوک و توئیتر خود ضمن ابراز ناراحتی اتهام وارده را رد کرد و در تاریخ 16 نوامبر همان سال فدراسیون فوتبال انگلستان اعلام کرد که سوارز را به دلیل به کار بردن الفاظ نژادپرستانه و نشان دادن رفتارهای زشت محکوم می کند.

نمونه ای دیگری از پدیده نژادپرستی در سال 2013 رخ داد. جاییکه ماریو بالوتلی پس از حضور در تیم های آ. ث. لومتزانه، اینتر میلان و منچسترسیتی به میلان پیوست. این بازیکن شرایط خوبی را در این تیم نداشت و همیشه با توهین های نژادپرستانه مواجه می شد. برای نخستین بار در دیدار اینتر مقابل کیه وو بود که هواداران اینتر شعارهایی علیه بالوتلی سر دادند و وی را "کاکا سیاه" می خواندند که سبب شد ماسیمو موراتی رییس باشگاه میلان از وی عذرخواهی کند. اما حواشی سوپر ماریو کماکان ادامه داشت و در دربی شهر میلان، هواداران اینتر با در دست داشتن موزهای مصنوعی و بنرهایی توهین های زیادی به بالوتلی کردند.

این مسائل تنها بخش کوچکی از اتفاقات رخ داده پیرامون نژادپرستی در دنیای فوتبال است و حالا فیفا قوانین سخت گیرانه ای را پیرامون این مساله درنطر گرفته است. با رای ۹۹ درصدی اعضای فدراسیون بین المللی فوتبال، تیم‌‌ها در صورت بروز حادثه‌های نژاد پرستانه با محرومیت از حضور در رقابت‌‌ها و حتی اخراج روبرو می شوند. طبق قانون جدید، اگر تخلف‌های نژاد پرستانه برای بار اول و یا جزیی باشد، هشدار، جریمه و بازی در ورزشگاه خالی از تماشاگر مجازات‌های آن خواهد بود. بر اساس قانون جدید فیفا حوادث نژاد پرستانه جدی و یا تکرار آنها منجر به کسر امتیاز، محرومیت و در نهایت سقوط تیم‌ها به دسته پایین‌تر می‌شود. با این تفاسیر امید است شاهد عدم رخ دادن این پدیده در ورزشگاه های جهان باشیم و بدانیم که همه ما برابریم و تفاوت رنگ ها مهم نیست و انسانیت در باطن بشر تعریف شده است و نژادپرستی تنها یک واژه است که به دلایل واهی بر سر زبان ها افتاده است.

نویسنده: محمدرضا طارمی

224043