پرسون بررسی کرد؛

تاثیر یارانه های کمک معیشتی بر اقتصاد کشور

یک اقتصاددان گفت: بانک مرکزی توسط راه های مختلف قیمت دلار را دست کاری می کند تا کاهش پیدا نکند.

به گزارش سایت خبری پرسون، دولت برای عبور از بحران اقتصادی کرونا راه کارهای کوتاه مدت و غیرهدفمندی را پیش رو گرفته تا وضعیت معیشتی مردم بیش از این دچار تنگنا اقتصادی نشود. دولت دراین راستا در دوره شیوع کرونا چهار نوع حمایت، شامل وام یک میلیونی، بیمه بیکاری، پرداخت تسهیلات به بنگاه‌ها و کمک هزینه ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی را اجرا کرد.

با توجه به آن که دولت در تنگنای اقتصادی قراردارد سوال پیش می آید که آیا دولت می‌تواند هزینه یارانه‌های معیشتی رابرعهده بگیرد؟ تاثیر این عمل دولت بر اقتصاد چیست؟برای پاسخ به این سوال خبرنگار اقتصادی پرسون گفت و گویی با دو کارشناس اقتصادی داشته است.

ابتدا خبرنگار اقتصادی پرسون گفت و گویی با احسان سلطانی اقصاددان داشته که به شرح ذیل است.

این اقتصاددان در خصوص تاثیر یارانه های دولت برای اقشار ضعیف جامعه گفت: این یارانه ها هیچ دردی از مردم را دوا نمی کند. پرداخت این یارانه ها توسط دولت صرفا رفع تکلیف است.
یارانه کمک معیشتی دولت هیچ ارزشی ندارد

سلطانی بیان کرد: دولت به جای این کارها باید نرخ دلار را واقعی می کرد. یارانه ای که دولت می دهد هیچ ارزشی ندارد.

وی ادامه داد: در سه ماه اخیر صادرات غیرنفتی از واردات به مبالغ قابل توجهی پیشی گرفت یعنی عرضه از تقاضا بیشتر شد اما قیمت دلار پایین نیامد. به این دلیل که بانک مرکزی توسط راه های مختلف قیمت دلار را دست کاری می کند تا کاهش پیدا نکند.


بیشتر بخوانید؛

طرح کمک معیشتی نیازمندان جامعه در آینده ای نزدیک تصویب می شود

از اهتمام دولت به مسئله کمک معیشتی استقبال می‌کنیم/ تأخیر‌های چندماهه در حمایت معیشتی جبران شود


سلطانی تأکید کرد: بانک مرکزی برای این که منافع بنگاه های خصولتی حفظ شود قیمت دلار را افزایش می دهد. 75 درصد عرضه دلار در کشور توسط مردم نیست بلکه توسط بخش خصولتی دولتی است.بنابراین عرضه دلار با قیمت بالا منافع این دسته را تامین می کند.

وی افزود: بیش از این به دلیل تهدید‌های هر روزه ترامپ و اعمال تحریم‌ها و به راه انداختن پروژه ترامپ هراسی با افزایش نرخ دلار مواجه بودیم. هرچند تحریم‌های ترامپ در آخر کار دیگر به آن صورت تأثیری بر وضعیت ما نداشت، ولی وسیله عده‌ای شده بود که بخواهند با آن نرخ دلار را همین طور با سفته‌بازی و نوسان گیری بالا ببرند.

این اقتصاددان در پایان تأکید کرد: بانک مرکزی از دو سه سال پیش اعلام کرده است که همه‌چیز را به بازار سپردیم و فرایند طبیعی خودش نرخ را تعیین می‌کند. اما قطعاً تجربه این دو سه سال نشان داد که فرایند بازاری وجود ندارد.

دولت باید سبب تسهیل خلق کالا و تولید کالا شود

دکترعبدالمجید شیخی کارشناس اقتصادی واستاد دانشگاه علامه در گفت و گو با خبرنگاراقتصادی پرسون در خصوص تاثیر وام های کرونایی و بسته معیشتی ۱۰۰ هزار تومانی بر اقتصاد و آمار تورم کشور اظهار داشت: از دیدگاه اقتصاد اسلامی تورم یک پدیده مکانیکی نیست و سبب افزایش حجم نقدینگی مساوی با ایجاد تورم نمی شود.

شیخی بیان کرد: تورم یک پدیده رفتاری است. دولت باید محکم و با اراده بر سرکار باشد تا با عزم ملی از تغییر قیمت ها جلوگیری کند. در این صورت هیچ کالایی گران نمی شود. اگر اراده دولت تقویت شود قوه قضاییه فعلی باموشکافی که دارد به راحتی می تواند روزنه‌های تخلف را پیدا کند. در این صورت تورم در کشور به صفر می رسد.

در دولت فعلی حجم نقدینگی شش برابر شده است

وی مطرح کرد: در دولت فعلی حجم نقدینگی شش برابر شده است و این فرصت افزایش حجم نقدینگی می توانست به نفع دولت باشد. اما در حال حاضر حجم نقدینگی به جای اینکه دربخش حقیقی اقتصاد باشد و سبب تسهیل خلق کالا و تولید کالا و گردش کالا شود سبب ایجاد فساد و تورم گشته است. در واقع فلسفه وجودی نقدینگی فعلی درخدمت بخش مجازی که به فعالیت های دلالی و پول بازی و سفته بازی و خرید فروش ارز، خرید و فروش سکه، خودرو می شود.

این کارشناس اقتصادی در پایان تأکید کرد: دولت از نقدینگی موجودی که در اختیار دارد مقداری را برای کمک به اقشار ضعیف جامعه در نظر گرفته است.این امر هیچ گونه آسیبی به اقتصاد وارد نمی کند و به هیچ عنوان سبب ایجاد تورم نمی شود.

223876