فعالیت « بایا» شفاف نیست

یادداشت/ بایا هنوز شروع به کارنکرده و هیچ توضیحی برای فرایند لجستیکی آن نداده است، اما از کسب و کارهایی که قرار است در آن نام نویسی کنند،  مبلغی را می گیرد و هنوز معلوم نیست که سیاست این پلتفرم از تولید به دست مشتری رساندن محصولات چیست. گویا صدا و سیما می خواهد تجربه روبیکا را تکرار کند!

سایت خبری پرسون- سیامک انصاری در تلویزیون ظاهر می شود. ‌با ریش های انبوه و شیک پوش « بایا» را تبلیغ می کند.

کسب کار جدید صدا و سیما که این روزها با تبلیغات گسترده مردم را دعوت به پلتفرم خود می کند. بایا، یک شبکه فروش کالا و خدمات است.که مشابه آن درکشور کم نیستند. این مجموعه وابسطه به « هلدینگ کنسرسیوم توسکا » است که زیر مجموعه صندوق بازنشستگی صدا و سیما است.

« بایا» با سیامک انصاری که این سالها در برنامه و سریال های خانگی درآمد میلیاردی داشته تبلیغ می شود. نکته جالب توجه انتخاب این بازیگر اینجاست که این روزها سریالی که بازی می کند از شبکه سوم سیما پخش می شود.

اگر قدری « سواد رسانه» بدانیم ارتباط این انتخاب برای این تبلیغ را براحتی می توان دریافت. فنون اقناع، زبان و لحن روایت، نوع رنگ ها در بگراند تبلیغات تمامی نشانه هستند و فنونی برای اقناع مخاطب که در تبلیغ « بایا» هویداست.

بایا در چند وقت اخیر واکنش مخاطبان را در پی داشته است، چراکه آنچه در تبلیغات بیان می شود با حقیقت تناقض دارد. سیامک انصاری از تبلیغ کسب و کار بصورت رایگان در قالب حمایت صحبت می کند اما برای ثبت نام در« بایا» و برسی مدارک باید مبلغ « ۱۵۰هزارتومان » پرداخت کنیم. جالب تر این است که دیگر رسانه های مشابه هزینه ای برای ثبت نام و بررسی مدارک دریافت نمی کنند. در « بایا» اگر فروشی داشته باشید « ۶٪» پورسانت باید به « بایا» بدهید.

آنچه که می دانیم این است که نباید رسالت « رسانه ملی » را خدشه دار کرد و اعتماد مردم را کم نمود.


بیشتر بخوانید؛

از دوغ عالیس تا «بایا و سیامک انصاری»/ آب میوه 10 میلیاردی


سیاست نامفهوم «بایا»
بایا هنوز شروع به کارنکرده و هیچ توضیحی برای فرایند لجستیکی آن نداده است، اما از کسب و کارهایی که قرار است در آن نام نویسی کنند، مبلغی را می گیرد و هنوز معلوم نیست که سیاست این پلتفرم از تولید به دست مشتری رساندن محصولات چیست؟! گویا صدا و سیما می خواهد تجربه روبیکا را تکرار کند!

بایا هرچه هست دوای درد اقتصاد و تورم و گرانی نیست و نخواهد بود.

بایا قرار نیست باری از دوش مردم بردارد یا به تولید ملی و یا صادرات کمک کند. « بایا» تنها راهی برای کسب درآمد صدا و سیما است نه برای مردم. همه می دانیم که صدا و سیما ردیف بودجه دارد و از تبلیغات گسترده ای که از شرکت های بازرگانی کشوری، ورزشی و سینمایی دریافت می کند درآمد هنگفتی را کسب می کند پس دیگر نیازی به تشکیل هدلینگ و این گونه کسب و کارها در شرایط فعلی اقتصادی ندارد. همه و همه باید برای رفاه قشر کم درآمد و آسیب پذیر جامعه کارکنیم نه اتلاف سرمایه و وقت.

اینگونه کسب کارها تنها برای هدر دادن بیت المال و سرمایه است شاید بتوان با سرمایه یک پلتفرم مثل « بایا» به فریاد کودکان کار رسید.

نویسنده: مهدی بیرانوند روژمان

223517