معاون فنی صدا و سیمای مرکز لرستان در گفتگو با پرسون مطرح کرد:

کانال‌های با کیفیت اچ‌دی در دسترس مخاطبان تلوزیونی

معاون فنی صدا و سیمای مرکز لرستان عنوان کرد: برابر اعلام صداوسیما، از ۹ آذرماه، ۱۲ شبکه ملی و یک شبکه برون‌مرزی، فعالیت خود را با کیفیت اچ‌دی ادامه دادند.

نصیر جوکارمعاون فنی صدا و سیمای مرکز لرستان در گفتگو با سایت خبری پرسون، گفت: در این راستا، مخاطبان لازم است برای دریافت تصاویر با وضوح و قدرت تفکیک بالا یا همان تماشای شبکه‌های تلویزیونی به‌صورت HD شبکه‌های موردنظر را بار دیگر در گیرنده خود جست‌وجو کنید.

وی افزود: از روز گذشته و یا آغاز فعالیت برخی شبکه‌ها با کیفیت اچ‌دی در کشور، تعدادی از مخاطبان با قطع برنامه‌ها مواجه و به‌نوعی دسترسی آن‌ها با برخی کانال‌های تلویزیونی قطع شده است.

معاون فنی صدا و سیمای مرکز لرستان در این خصوص به پرسون گفت: تاکنون پخش شبکه‌های تلویزیونی با استاندارد MPEG4 بوده و اکنون علاوه بر سیستم قبلی فرمت پخش ارتقاء پیدا کرده و به شکل HEVC-T2-MPEG4 تغییر یافته است.

نصیر جوکار افزود: در این راستا، مردم محترم شهرهای خرم‌آباد و بروجرد (۸ شبکه) برای دریافت شبکه‌ها با تصاویر با وضوح و قدرت تفکیک بالا یا همان HD، گیرنده‌های خود را که داری فرمت HEVC-T2 و یا 4K-T2 هستند مجدداً تنظیم نمایند روژم ۴ که‌های اول، سوم، خبر، مستند، ورزش، پویا، نسیم، I Film، نمایش، تماشا، افق و ایران کالا را به‌صورت HD دریافت نمایند.

قابلیت پخش HD این امکان را به مخاطب می‌دهد تا تصاویر را باقدرت تفکیک بالا دریافت کرده و مشاهده کند.

جوکار در خصوص دسترسی مخاطبان رسانه ملی در لرستان به این کانال‌ها اظهار داشت: کسانی که گیرنده آن‌ها 4K-T2 و یا فرمت HEVC-T2 را پخش نمی‌کند برای دریافت شبکه‌های HD بایستی گیرنده دیجیتال با فرمت ذکرشده تهیه کنند و با توجه به اینکه بعضی از تلویزیون‌های جدید قابلیت ارتقاء را دارند با نمایندگی مجاز آن تلویزیون برای ارتقاء سیستم تماس بگیرند.

وی ادامه داد: در شهرستان‌های دیگر، بخش‌ها و روستاهایی که دیجیتال دارند با تنظیم مجدد گیرنده 4 شبکه تماشا، شما، امید و ایران کالا به 18 شبکه قبلی اضافه می‌شود.

معاون فنی صدا و سیمای مرکز لرستان تأکید کرد: امکان دریافت شبکه‌های HD فعلاً در این مناطق وجود ندارد، ضمن این‌که با گیرنده‌های قدیمی شبکه‌های HD دریافت نمی‌شوند ولی همه‌ شبکه‌ها به‌صورت SD با جستجو جدید قابل دریافت هستند.

بر اساس این گزارش، بینندگانی که تمایل دارند تمام شبکه‌های جدید را داشته باشند باید فرمت دریافت گیرنده‌هایشان به فرمت HEVC-MPEG- T2 ارتقاء پیدا کند.

مهدی بیرانوند روژمان- استان لرستان

222357