مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان:

احداث اسکله های نفتی جهشی عظیم در بندر شهید رجایی ایجاد می کند

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با توجه به راه اندازی فاز سوم توسعه بندر شهید رجایی و احداث سه پست اسکله نفتی در این بندر، گفت: دو مگا پروژه توسعه‌ای است که جهشی عظیم در بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران ایجاد می‌کند.

به گزارش سایت خبری پرسون از هرمزگان، علیرضا محمدی کرجی ران مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان اظهار داشت: علیرغم مشکلات و موانع متاثر از اپیدمی ویروس کرونا و تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان، کلیه پروژه‌ها با همت والای بخش خصوصی، هم افزایی و هماهنگی مجموعه‌های مرتبط و حمایت‌های مسئولین استانی،کشوری و سازمان مرکزی در حال انجام و از روند مطلوبی برخوردار است.

این مسئول تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین و بزرگترین طرح‌های توسعه‌ای بندری در کشور، فاز سوم بندر شهید رجایی و پایانه کانتینری است که ما را به ظرفیت ۸,۵ میلیون TEU در سال خواهد رساند.

وی ادامه داد: برخی از این پروژه‌ها در حوزه‌های عمرانی و زیرساختی به منظور ارتقاء و تقویت توانمندی بنادر برای شناورهای خاص، بسته به نیاز و جغرافیای هر منطقه در استان درحال انجام است و بخش دیگر نیز در راستای تقویت بخش تجارت، گردشکری و جذب گردشگر دریایی با هدف رونق معیشت ساحل نشینان در جزایر و مناطق مختلف استان برنامه ریزی شده است.

دو مگاپروژه توسعه‌ای در بندرشهید رجایی در حال اجراست

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان افزود: فاز سوم طرح توسعه بندر شهیدرجایی و سه پست اسکله نفتی، دو مگا پروژه توسعه ای در بزرگترین بندر تجاری کشور (بندر شهید رجایی ) به شمار می‌آید که در قالب پروژه‌های سال جهش تولید برای سازمان بنادر و دریانوردی تعریف شده است.

وی ادامه داد: این دو پروژه چه به لحاظ طراحی و چه از منظر اجرا و ساخت از پیچیدگی‌های خاص و مهندسی منحصر به فردی برخوردار است و بر اساس پیش بینی‌ها مقرر شده بخشی‌هایی از این دو پروژه مهم بندر سازی تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد.

حضور پررنگ شرکت های دانش بنیان داخلی

این مسئول تاکید کرد: شرکت های دنش بنیان داخلی حضور پررنگی دراین پروژه ها دارند و در مجموع ۸ پروژه تحت عنوان پروژه های سال جهش تولید برای سازمان بنادر و دریانوردی تعریف شده که احداث سه پست اسکله نفتی و فاز سوم طرح توسعه بندر شهید رجایی جزء پروژه هایی بشمار می آید که از پیچیدگی فنی خاصی برخوردار هستند.

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: برخی از این پروژه ها در حوزهای عمرانی و زیرساختی بنادر به منظور افزایش توانمندی بنادر برای پذیرش شناور خاص یا با ظرفیت بیشتر درحال انجام است و تعداد دیگر جهت تامین شناورهای مورد نیاز درحوزهای خدمات دریایی و همچنین رعایت قوانین و الزامات ایمنی و زیست محیطی به انجام برساند.


بیشتر بخوانید؛

ترخیص محموله ۶ هزار و پانصد تنی برنج از بندر شهید رجایی با ورود دستگاه قضایی

فعالیت ۱۰ هزار شناور قایق صیادی غیر مجاز در هرمزگان/ صید مخرب به نوار ساحلی رسیده است



حضور شرکای داخلی و خارجی در پروژه ها

کرجی ران افزود: احتمالاً تأمین تجهیزات را در قالب قراردادهای سرمایه‌گذاری BOT بلندمدت در دستور کار قرار می دهیم، چنانچه اپراتورهای داخلی یا شرکای داخلی - خارجی متقاضی باشند، در اولویت است که به این روش، تجهیز آن پایانه را انجام دهیم، در غیر این صورت مشابه فاز دوم بندر شهید رجایی، سازمان بنادر و دریانوردی خود برای تجهیز پایانه ۳ اقدام می‌کنند.

شرکت های داخلی طرف قرار داد جهت طراحی

طرح توسعه بندر شهید رجایی چه در بحث طراحی و چه در حوزه ساخت کاملا به شکل بومی و با تکیه بر توان داخلی در حال انجام است.

وی گفت: قرارداد ساخت ۱۱ فروند شناور با شرکت های داخلی تاکنون منعقد شده که فرایند ساخت این شناورها آغاز و تعدادی از آنها با ۳۰

درصد پیشرفت در حال ساخت می باشد .

از این تعداد بخش اعظمی در مرحله فرایند انجام مناقصه و بخش دیگر در مرحله طراحی هستند، مفتخریم که اعلام نماییم چه در بعد طراحی و چه از منظر فرایند ساخت این تجهیزات در داخل کشور و با اتکاء به توان متخصصان مبرز ایرانی در حال انجام است.

بندرگاه چند منظوره بندرخمیر

محمدی کرجی ران یکی دیگر از پروژه‌های توسعه ای در حوزه بندرسازی را بندرگاه چند منظوره خمیر عنوان کرد و گفت: این پروژه بندر سازی با هدف ایجاد کانون مهم برای صادرات مواد معدنی و افزایش راندمان تجارت محلی و منطقه ای احداث شده و این اقدام مهم سازمان بنادر و دریانوردی در جهت گسترش تجارت دریایی در شهر تاریخی و تالابی بندر خمیر و ایجاد بستر مناسب جهت سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال برای ساحل نشینان منطقه بوده است.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی شهید رجایی الحاق ۲۷۰۰هکتار اراضی پسکرانه بندر شهیدرجایی را بعنوان اقدامی مهم توسعه ای قلمداد نمود و گفت: تاکنون بخشی از این اراضی اقدامات تملکی آن به انجام رسیده و بخش‌های دیگر نیز در حال پیگیری است.

ارتقا سهم ایران در بازارهای خارجی

وی در پایان تصریح کرد: با تکمیل فاز سوم بندر شهید‌ رجایی؛ امکان پهلوگیری همزمان ۳ کشتی نسل هفتم اقیانوس‌پیما با آبخور ۱۷,۵ متر و طول ۴۰۰ متر با بیش از ۱۸ هزار و ۴۰۰ TEU کانتینر فراهم می‌شود و قدرت رقابتی بنادر کشور با بنادر رقیب در منطقه افزایش بسزایی دارد و سهم ایران در بازار تجارت جهانی ارتقا می‌یابد همچنین این فاز موجب ارتقای جایگاه بندر شهید رجایی در میان ۱۰۰ بندر برتر دنیا خواهد شد.

منبع: علم و فناوری

222930