مشکلات ذخایر خون در روزهای کرونایی

یادداشت/ اهدای خون و فرآورده های خونی در این روزها که همه‌گیری کرونا جوامع را تهدید می کند با وجود شرایط خاص یکی از نشانه های انسان دوستی است که خوشبختانه با رعایت پروتکل های بهداشتی در مراکز سازمان انتقال خون این اطمینان خاطر را بوجود آورده که اهدای خون موجب آلودگی به ویروس کووید ۱۹ نخواهد شد.

به گزارش سایت خبری پرسون از فارس، فقط تالاسمی‌ها و هموفیلی‌ها نیستند که به خون و فرآورده های آن نیاز دارند، بیماران بسیار دیگری وجود دارند که نجات جان‌شان تنها با اهدای خون امکان‌پذیر است در واقع به خاطر اهمیت این موضوع هرساله سازمان‌های بین‌المللی شامل سازمان جهانی بهداشت، فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر ، انجمن بین المللی سازمان های اهداکنندگان خون و انجمن بین‌المللی انتقال خون روز جهانی اهداکنندگان را جشن می گیرند.

اولین بار در سال ۱۹۲۵ ، دکتر کولی آمریکایی متوجه کودکانی با تغییرات استخوانی و کم‌خونی شدید در میان مهاجران ایتالیایی و مدیترانه ای شد. او این بیماری را تالاسمی نامید که از تلفیق دو کلمه « تالاس » به معنای دریا و می » به معنای خون تشکیل شده است.


بیشتر بخوانید:

بیماران تالاسمی و جراحی‌های قلب به خون تازه زیر ۱۰ روز نیاز دارند


تالاسمی یک بیماری ژنتیکی است که ژن های معیوب از والدین به کودک می رسد. تالاسمی زمانی به وجود می آید که بدن توانایی کافی برای ساختن پروتئین های سازنده هموگلبین نداشته باشد. به این ترتیب، سلول های خونی به طور کامل شکل نمی گیرد و توانایی انتقال اکسیژن کافی را ندارد. تزریق خون رکن اساسی درمان بیماران تالاسمی بوده و تهیه خون سالم و کافی برای این بیماران وظیفه‌ای مهم بردوش نهادهای مسئول است.

بیماران تالاسمی در ایران سالانه ۴۰۰ هزار واحد خونی دریافت می کنند. یعنی سازمان انتقال خون ایران سالانه ۲۵ درصد از خون خود را به مصرف بیماران تالاسمی اختصاص می‌دهد که در این زمینه هم ایران برای خودش نمونه است. تالاسمی در گذشته جان کودکان را قبل از رسیدن به سن نوجوانی می گرفت اما امروزه بالا رفتن سطح دانش خانواده ها، ابداع فناوری های نوین پیشرفت های به عمل آمده در اقدامات بالینی و ظهور روش‌های جدید درمانی تاثیر عمده بر سلامتی بیماران و افزایش طول عمر آنها داشته است.

بسیاری از مبتلایان به این بیماری در جامعه امروز در قامت پزشک، پرستار، مدیران دولتی، معلم، کارمند، کارگر، هنرمند و پابه پای افراد سالم به فعالیت خویش ادامه می‌دهند و تشکیل خانواده و حتی پدر یا مادر شدن برای این بیماران دیگر یک رویانیست. طبق گزارش سازمان های جهانی حدود ۷ درصد از مردم دنیایعنی ۱۸۰ میلیون نفر مبتلا به تالاسمی هستند و سالانه ۳۰۰ هزار کودک با یکی از اختلالات هوگلوبینوپاتی به دنیا می آیند.

کشور ما هم روی کمربند تالاسمی قرار گرفته است. طبق آمار، گسترش ژن تالاسمی در ایران از متوسط جهانی بیشتر است و در قسمتهای مختلف کشور شیوع متفاوتی دارد. این آمار به طور متوسط در کشور ۴ درصد است اما برخی مناطق به ۱۰ درصد هم می رسد.

اهدای خون و فرآورده های خونی در این روزها که همه‌گیری کرونا جوامع را تهدید می کند با وجود شرایط خاص یکی از نشانه های انسان دوستی است که خوشبختانه با رعایت پروتکل های بهداشتی در مراکز سازمان انتقال خون این اطمینان خاطر را بوجود آورده که اهدای خون موجب آلودگی به ویروس کووید ۱۹ نخواهد شد.

چندی پیش، با همه‌گیری بیماری کرونا، ذخایر خون در شیراز و دیگر شهرهای کشور با مشکلات جدی روبه‌رو شده بود. از یک سو ترس مردم برای اهدای خون به دلیل ابتلا به ویروس کووید ۱۹ افزون شده بود و از سوی دیگر بیماران تالاسمی نیز در آن شرایط بیش از هر چیز به خون نیاز داشتند. خوشبختانه با کمپینی که در برخی از خبرگزاری‌ها و فضای مجازی برپا کردم، موفق شدیم این مشکلات را تا حد زیادی برطرف کنیم.

«محمدحسین نیکو پور»

222906