بایدن از بازگشت به برجام سخن گفت

جو بایدن رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا بار دیگر بر موضع خود در مورد بازگشت به برجام تاکید کرد و در عین حال آن را کاری دشوار دانست.

به گزارش سایت خبری پرسون، بایدن در مصاحبه ای که توماس فریدمن ستون نویس روزنامه نیویورک تایمز با وی انجام داد، در مورد مقاله ای که ۱۳ سپتامبر (۲۳ شهریور) در تارنمای سی ان ان در ارتباط با به بازگشت به برجام نوشته بود، سخن گفت.

بایدن در آن مقاله نوشته بود: اگر ایران به تعهدات برجامی اش بازگردد، آمریکا بار دیگر به این توافق می پیوندد و تحریم های ضد ایرانی را لغو می کند.

جمهوری اسلامی ایران نیز همواره اعلام کرده است در صورت بازگشت آمریکا به برجام و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف های این توافق بین المللی، گام های برداشته شده در مسیر کاهش تعهدات برجامی از سوی تهران به سرعت برگشت پذیر خواهد بود.


بیشتر بخوانید؛

ترامپ برای فرار از محاکمه انتقال قدرت را پذیرفت


به نوشته نیویورک تایمز، دیدگاه بایدن و تیم امنیت ملی اش این است که به محض اینکه توافق هسته ای از سوی هر دو طرف (تهران و واشنگتن) به اجرا گذاشته شود، باید به صورت خیلی کوتاه، دور مذاکراتی برای طولانی کردن مدت محدودیت تولید مواد قابل شکافت در ایران و بررسی فعالیت های منطقه ای تهران، انجام شود.

بایدن در بخشی از این مصاحبه ، به موضوع موشکی ایران اشاره کرد و با طرح برخی ادعاها در این باره، در عین حال اذعان کرد: واقعیت این است که بهترین راه برای دستیابی به ثبات در منطقه، پرداختن به برنامه هسته ای(ایران) است.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در سال 2018 به طور یکجانبه از برجام خارج شد و تحریم های ظالمانه ای را علیه ایران اعمال کرد.

222601