کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با پرسون:

ترامپ برای فرار از محاکمه انتقال قدرت را پذیرفت

مسیر انتقال قدرت یک مسیر پیش‌بینی شده قانونی است که در صورت تخطی پیامدهای قانونی خواهد داشت. ترامپ از این جهت ‌که بعداً با او برخورد قانونی نشود، تمکین کرده است و پذیرفته که همکاری لازم را انجام دهد و اسناد، مدارک و بودجه لازم در دوره انتقال را در اختیار بایدن قرار دهد.

ابوالفضل زهره‌وند کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص موافقت ترامپ برای انتقال قدرت بیان کرد: نکته قابل توجه بحث آماده بودن ترامپ برای انتقال قدرت در صورت قطعی شدن شکست او در انتخابات است و نکته دوم مسئله پذیرش نتیجه انتخابات است. ترامپ کماکان نتایج انتخابات را نپذیرفته و معتقد است که آرای او ربوده شده است و امیدوار است که با کشاندن موضوع به دیوان عالی آمریکا ادعای خود را اثبات کند و در کاخ سفید بماند.

زهره‌وند افزود: در فاصله کم‌تر از دو ماه تا ۲۱ ژانویه باید زمینه انتقال قدرت فراهم شود و ترامپ به نوعی کارشکنی کرده بود و ساختار از جمله دوستان ترامپ در حزب جمهوری خواه به ترامپ فشار آوردند که اجازه دهد مسئله انتقال قدرت روند طبیعی خود را طی کند چرا که به امنیت ملی ایالات متحده آسیب می‌زند.

وی ادامه داد: ترامپ در این موضع تلاش می‌کند خود را از پیامدهای این عدم همکاری مبرا کند چرا که چنانچه ترامپ در نهایت مجبور به ترک کاخ سفید شود، به دادگاه کشیده می‎شود چون کار او بر خلاف قوانین ایالات متحده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: پذیرش نتیجه انتخابات و همکاری رئیس جمهور فعلی با رئیس جمهور منتخب برای انتقال قدرت در دوره زمانی باقی‌مانده دو موضوع متفاوت است و اگر ترامپ به نتیجه انتخابات اعتراض دارد باید منتظر شود که موضوع در دیوان عالی آمریکا رسیدگی شود.

وی با اشاره به این‌که مسیر انتقال قدرت یک مسیر پیش‌بینی شده قانونی است که در صورت تخطی پیامدهای قانونی خواهد داشت، عنوان کرد: ترامپ از این جهت ‌که بعداً با او برخورد قانونی نشود، تمکین کرده است و پذیرفته که همکاری لازم را انجام دهد و اسناد، مدارک و بودجه لازم در دوره انتقال را در اختیار بایدن قرار دهد.

ابوالفضل زهره‌وند در پایان اظهار داشت: چنانچه در دیوان عالی رأی بر این شد که تقلب صورت گرفته و ترامپ باید بماند، مسئله انتقال قدرت منتفی است و اگر هم رأی را به نفع بایدن دادند، کار به صورت طبیعی مسیر انتقال را طی کرده است.

222233