زرگر در گفت و گو با پرسون؛

ایران در خاورمیانه نقش کلیدی دارد

یک کارشناس اقتصاد سیاسی گفت: تاثیر انتخاب بایدن در اقتصاد کشور کوتاه مدت نیست. یعنی نباید انتظار داشته باشیم اقتصاد کشور در مدت کوتاهی شکوفا شود و همه تحریم ها برداشته شود.

علی اصغر زرگر کارشناس اقتصاد سیاسی در گفت و گو با پرسون در خصوص منتخب شدن بایدن به عنوان رییس جمهوری آمریکا و تاثیر انتخاب بایدن بر اقتصاد کشور بیان کرد: نمی‌توان از اثر مثبت خبر پیروزی بایدن بر اقتصاد کشور چشم پوشی کرد، اما در میان‌مدت و بلندمدت انتخاب بایدن تاثیر مثبت زیادی بر وضعیت فعلی اقتصاد ایران ندارد. زیرا مشکلات میان ایران و آمریکا تنها در دوران ترامپ ایجاد نشده که با رفتن او حل شود.

زرگر در ادامه به نقش پذیرفتن FATF در بازگشت به برجام اشاره کرد و گفت: ایران باید مسئله FATF را برای بازگشت به برجام بپذیرد. زیرا با پذیرفتن این معاهده نشان می‌دهد کشور عضو هیچ گروه تروریسم مالی و پولشویی نمی باشد.

وی افزود: در حال حاضر مسئله هسته ای ایران نیز برای آمریکا جز مشکلات اصلی است و قصد توافق بر این موضوع را دارد. از طرفی دیگر آمریکا سپاه را به عنوان گروه تروریستی قلمداد می کند که برای بازگشت به برجام باید این موضوع نیز حل شود.

این کارشناس اقتصاد سیاسی مطرح کرد: بایدن به خوبی آگاه است ایران در خاورمیانه نقش کلیدی دارد و باید با ایران به توافق برسد. بایدن از طریق برجام قصد دارد امنیت اسراییل را تضمین کند و از عدم ساخت موشک توسط ایران اطمینان حاصل کند که ایران نباید به هیچ عنوان این موضوعات را قبول و توافق کند. زیرا در صورت قبول شروط بایدن تبدیل به لیبی و عراق و دیگر کشورهای عربی می شویم.


بیشتر بخوانید؛

قطعی شدن انتخاب بایدن چه تاثیری در بازارهای مالی خواهد داشت؟

اتصال اقتصاد ایران به انتخابات آمریکا کد دهی به غرب‌زده‌هاست


زرگر تصریح کرد: در طول تاریخ خاورمیانه محلی برای نفوذ آمریکا و اروپا برای استعمار بوده است. اما هیچوقت نمی توانند دشمنان به ایران نفوذ کنند. بنابر این در تلاش هستند با ایران به توافق برسند.

وی در ادامه به تاثیر انتخاب بایدن در اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: تاثیر انتخاب بایدن در اقتصاد کشور کوتاه مدت نیست. یعنی نباید انتظار داشته باشیم اقتصاد کشور در مدت کوتاهی شکوفا شود و همه تحریم ها برداشته شود.

این کارشناس اقتصاد سیاسی در پایان تأکید کرد: با انتخاب بایدن امکان دارد از فشار تحریم ها کاسته شود و ثبات نسبی در قیمت های کشور ایجاد شود و طبق گمانه زنی ها امکان دارد ایران راحت تر نفت بفروشد.

225398