کارشناس بین‌الملل و تحلیلگر مسائل افغانستان در گفتگو با پرسون:

تداوم ناامنی افغانستان در دولت بایدن

راهبرد ایالات متحده آمریکا در افغانستان بعد از ۱۱ سپتامبر، راهبرد ثابتی بوده است و با جابجایی رؤسای جمهور فقط نام راهبردها عوض می‌شود ولی در عمل هدف تداوم سلطه آمریکا و تداوم حضور آمریکا در افغانستان است. پیش‌بینی می‌شود که در دولت بایدن وضعیت امنیتی افغانستان، متشنج‌تر شود. آمریکا و مخصوصاً سازمان سیا به سمت رشد تروریست و رشد مواد مخدر در افغانستان حرکت خواهد کرد تا بتوانند نفوذ و سلطه خود و ناامنی را در افغانستان تداوم ببخشند.

رضا عابدی گناباد کارشناس بین‌الملل و تحلیلگر مسائل افغانستان در گفتگو با سایت خبری پرسون، در تحلیل دیدار پمپئو با هیئت‌های مذاکره کننده افغانستان و طالبان در جریان سفر خود به قطر، اظهار کرد: افغانستان به جهت هم‌مرز بودن با آسیای مرکزی و منطقه خارج نزدیک روسیه، هم‌مرز بودن از طریق گذرگاه واخان با جمهوری خلق چین و هم‌مرز بودن با پاکستان و ایران، موقعیت راهبردی و استراتژیکی در سیاست‌های ایالات متحده آمریکا در حوزه غرب آسیا دارد.

عابدی گناباد افزود: آمریکا در دهه‌های اخیر برای داشتن موقعیت برتر در افغانستان به منظور مهار و ضربه زدن به رقبای خود به ویژه ایران، چین، روسیه و پاکستان، تمام تلاش خود را انجام داده است.

وی ادامه داد: راهبرد ایالات متحده آمریکا در افغانستان بعد از ۱۱ سپتامبر، راهبرد ثابتی بوده است و با جابجایی رؤسای جمهور فقط نام راهبردها عوض می‌شود ولی در عمل هدف تداوم سلطه آمریکا و تداوم حضور آمریکا در افغانستان است.

این کارشناس بین‌الملل و تحلیلگر مسائل افغانستان عنوان کرد: این‌که آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند، می‌خواهند بین طالبان و دولت مرکزی افغانستان صلح ایجاد کنند بیش‌تر بحث‌های رسانه‌ای است. در واقع آمریکایی‌ها به دنبال تداوم نفوذ خود و تداوم ناامنی در افغانستان هستند.

پیش‌بینی می‌شود که در دولت بایدن وضعیت امنیتی افغانستان، متشنج‌تر شود. آمریکا و مخصوصاً سازمان سیا به سمت رشد تروریست و رشد مواد مخدر در افغانستان حرکت خواهد کرد تا بتوانند نفوذ و سلطه خود و ناامنی را در افغانستان تداوم ببخشند.

رضا عابدی گناباد در ادامه با بیان این‌که بحث مواد مخدر، تروریست و فساد سه مسئله مهم در افغانستان است، تصریح کرد: هر چه این مسائل در افغانستان به صورت جدی تر و بیش‌تر مطرح باشد، نفوذ آمریکایی‌ها در افغانستان بیش‌تر خواهد بود و در دولت بایدن نیز شاهد گسترش فعالیت‌های این چنینی از طریق نهادهای امنیتی به ویژه سازمان سیا در افغانستان خواهیم بود.

وی همچنین افزود: یکی از اهداف آمریکایی‌ها پیش بردن بحث عادی‌سازی روابط کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی است و در ماه‌های آخر دولت ترامپ نیز شاهد این وضعیت بودیم هرچند فضای افکار عمومی در کشورهای منطقه مناسب نیست. آمریکاییها به دنبال این هستند که به نوعی پای شرکت‌های وابسته به رژیم صهیونیستی را از طریق محافل غرب گرایی که در افغانستان حضور دارند، به افغانستان باز بکنند.

عابدی گناباد در پایان با اشاره به این‌که در دوران ریاست جمهوری بایدن نیز شاهد ادامه این روند هستیم، تشریح کرد: آمریکا به دنبال این نیست که در افغانستان آرامشی ایجاد شود چرا که اگر در افغانستان آرامش ایجاد شود، فضای صلح حاکم شود و دولت مرکزی تقویت شود به مرور افکار عمومی خواستار خروج نظامی‌های امریکایی از افغانستان خواهند شد و اهداف بلند مدت و راهبردی آمریکا در منطقه دچار مشکل خواهد شد.

221929