فشار تندروها به دولت بایدن

جمهوری خواهان در تلاشند که این توافق ها انجام نشود و یکی از مسائلی که می توانند روی آن دست گذاشته و اجازه ندهند بایدن از آن استفاده کند این است که طرحی را آماده کنند که تحریم های ایران حتی در صورت خواست آمریکایی ها کاهش نیابد. از سوی دیگر بایدن هم متوجه این موضوع است که جمهوری خواهان با هرگونه کاهش تحریم ایران مخالفت خواهند کرد از این منظر نام توافق با ایران را تفاهم گذاشته اند تا به صورت موقتی اقداماتی را در ارتباط با تهران پیش ببرد که بر اساس آن ایران غنی سازی خود را زیر نظر آژانس در حد 6۰درصد نگاه دارد و در برابر زندانیان آمریکایی آزاد شود.
تصویر فشار تندروها به دولت بایدن

به گزارش سایت خبری پرسون، عبدالرضا فرجی راد کارشناس روابط بین الملل در یادداشتی نوشت: برخی از نمایندگان تندروی جناح دموکرات در ایالات متحده آمریکا درکنار جمهوری خواهان اعتقادی به بازگشت آمریکا به توافق وین و اجرای مفاد برجام ندارند. از این منظر در تلاشند در برابر تحرکات دولت جو بایدن به منظور احیای برجام ایستادگی کنند. اخیرا نیز کار به جایی رسیده است که در کمیته خارجی کنگره آمریکا قانونی را به تصویب رساندند که هر گونه تصمیم گیری در ارتباط با کاهش تحریم های ایالات متحده آمریکا باید به تصویب کنگره برسد.

پیداست که مراحل تبدیل این مصوبه به قانون در آمریکا از پیچیدگی برخوردار است و تا زمانی که این مصوبه به قانون تبدیل نشود، کنگره نمی تواند در برابر تصمیم احتمالی رئیس جمهور آمریکا در برابر ایران مقاومت و ایستادگی کند. البته این مساله بستگی به تعداد نمایندگان دارد. اگر تعداد نمایندگان جمهوری خواه در مجالس آمریکا زیاد باشد می توانند در برابر رئیس جمهور آمریکا ایستادگی کنند. یک بارهم در دوره اوباما کنگره در برابر لغو تحریم های ایران ایستاد و در نهایت رئیس جمهور آمریکا موظف شد هر چند ماه یک بار در این ارتباط با کنگره توضیحاتی ارائه دهد و برجام اجرایی شد.

لابی اسرائیل و برخی مخالفان برجام علاقه ندارند امتیازی به ایران داده شود و از هیچ اقدامی در این ارتباط کوتاه نمی آیند. از سوی دیگر فصل انتخابات آمریکا در حال نزدیک شدن است و جمهوری خواهان می دانند که برخی اقدامات جو بایدن در عرصه سیاست خارجی انتخاباتی است. برای نمونه آنها انعقاد یک تفاهم با تهران در زمینه کاهش تحریم ها را اقدامی انتخاباتی از سوی بایدن و دولت کنونی دموکرات ها تلقی می کنند حتی ارتباط بین عربستان و رژیم اسرائیل نیز از منظر آنها برای جو بایدن امتیازات انتخاباتی است تا بتواند با دستی پر در عرصه انتخابات حاضر شده و در برابر ایران اعلام کنند که با توافق با تهران عملا اجازه ندادیم ایران به سمت ساخت سلاح هسته ای حرکت کند و میانجیگری بین اسرائیل و عربستان اقدامی کردند که به نفع منافع آمریکاست.

از این منظر جمهوری خواهان در تلاشند که این توافق ها انجام نشود و یکی از مسائلی که می توانند روی آن دست گذاشته و اجازه ندهند بایدن از آن استفاده کند این است که طرحی را آماده کنند که تحریم های ایران حتی در صورت خواست آمریکایی ها کاهش نیابد. از سوی دیگر بایدن هم متوجه این موضوع است که جمهوری خواهان با هرگونه کاهش تحریم ایران مخالفت خواهند کرد از این منظر نام توافق با ایران را تفاهم گذاشته اند تا به صورت موقتی اقداماتی را در ارتباط با تهران پیش ببرد که بر اساس آن ایران غنی سازی خود را زیر نظر آژانس در حد 6۰درصد نگاه دارد و در برابر زندانیان آمریکایی آزاد شود.

از این منظر مسائل مربوط به ایران به چالش بین جمهوری خواهان و دموکرات ها تبدل خواهد شد و به هر میزان که به انتخابات نزدیک تر شویم این درگیری ها افزایش خواهد یافت. البته بسیاری از امورات در آمریکا سیاسی است و برای اینکه طرف مقابل نتواند از یک اقدام امتیاز بگیرد، دست به مقابله به مثل می زنند. از این منظر باید هر گونه تحرک در آمریکا از سوی مقامات وزارت خارجه مورد ارزیابی دقیق قرار گیرد.

منبع: آرمان ملی

505069