عضو سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی در گفتگو با پرسون:

درخشش نظام دارویی ایران در اوج تحریم‌ها

امروز با افتخار می‌توانیم ۹۷ درصد داروی تمام شده کشور را تولید و تأمین کنیم که افتخار بسیار بزرگی است و افتخارآمیزتر این‌که تقریباً ۱۰۰ درصد حوزه بسته‌بندی دارویی که حوزه فناوری پیچیده‌ای است  و 70 درصد ماده مؤثره مورد نیاز کشور را در ایران تولید می‌کنیم.

میثم کریمی عضو سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص تولید 97 درصدی دارو در داخل کشور عنوان کرد: بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی و آغاز جنگ تحمیلی در ایران نظام دارویی ایران یک تغییر اساسی داشت و آن نظام دارویی ژنریک است. به همین دلیل امروز در اوج تحریم‌های ظالمانه بین المللی، نظام دارویی همچنان در مسیر توسعه قرار دارد.

میثم کریمی تشریح کرد: در آن سال‌ها اساتید و بزرگانی که بر مناصب دولتی و خصوصی بودند تصمیم بزرگی برای کشور گرفتند و آن تأمین داروهایی کشور از نظام ژنریک بود و با این چرخش و پس از خروج شرکت‌های چند ملیتی از کشور، مسیر توسعه نظام دارویی ایران هموار شد.

وی ادادمه داد: در گذشته حدود ۲۵ درصد داروهای تمام شده در ایران تولید می‌شد و امروز با افتخار می‌توانیم ۹۷ درصد داروی تمام شده کشور را تولید و تأمین کنیم که افتخار بسیار بزرگی است و افتخارآمیزتر این‌که تقریباً ۱۰۰ درصد حوزه بسته‌بندی دارویی که حوزه فناوری پیچیده‌ای است و 70 درصد ماده مؤثره مورد نیاز کشور را در ایران تولید می‌کنیم.

این عضو سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی با بیان این‌که تولید 70 درصد ماده مؤثره بسیار حائز اهمیت است، گفت: کشورهای اطراف و منطقه در حوزه خاورمیانه و حتی در حوزه آفریقا امکان تولید ماده مؤثره را ندارند و عمدتاً شرکت‌های بزرگ دنیا مواد مؤثره مورد نیاز خود را از چین و هند تأمین می‌کنند.

کریمی همچنین بیان کرد: صنعت داروسازی ایران با سرعت بسیار بالایی در حال رشد و توسعه است و این موضوع از ارز بری بسیار بالای دارو جلوگیری کرده است.

وی تصریح کرد: 3 درصد دارویی که در ایران تولید نمی‌شود حدود یک میلیارد دلار مصرف ارزی دارد که خوشبختانه برنامه‌های تولید آن نیز آغاز شده است، این در حالی است که 97 درصدی که در کشور تولید می‌شود تنها با ۷۵۰ میلیون دلار تأمین می‌شود و از آن مهم‌تر این‌که ۷۰ درصد ماده مؤثره‌ای که در کشور تولید می‌شود تنها 140 میلیون دلار ارز بری دارد. این نشان‌دهنده استراتژیک بودن نظام دارویی در کشور و مهم بودن جایگاه صنعت داروسازی در کشور است.

این عضو سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی اظهار داشت: خوشبختانه زنجیره دارویی در حال کامل‌تر شدن است و صنعت در حال حرکت به سمت تولید اینترمدیت‌های دارویی است که بتوانیم در این زمینه هم صرفه جویی ارزی کنیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه در ایران حدود 110 کارخانه فعال تولید دارو وجود دارد که حداکثر با یک یا دو شیفت کاری در حال فعالیت هستند و ظرفیت‌های خالی بسیاری در صنعت داروسازی ایران وجود دارد در حالیکه صنعت ماده اولیه هم در حال توسعه است.

میثم کریمی در پایان با اشاره به این‌که هم وجود دارد، عنوان کرد: این تحریم‌ها تا حدی است که به شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه‌های معتبر بین المللی غرفه نمی‌دهند و FDA و MDA به محصولات ایرانی مجوز صادرات نمی‌دهد. به محض این‌که بتوانیم این گواهی‌ها را بگیریم، می‌توانیم در حوزه صادرات دارو بسیار خوب عمل کنیم چرا که ظرفیت‌های صنعت داروسازی بسیار بالاست.

222529

مطالب مرتبط