گلمرادی در گفت و گو با پرسون مطرح کرد؛

بورس کالا مکانیزمی مناسب برای قیمت گذاری خودرو

یک کارشناس اقتصادی گفت: فرآیند قیمت گذاری باید طوری باشد که در شرایط افزایش تقاضا و کاهش عرضه و در نتیجه افزایش قیمت کالا، حاشیه سود تنها نصیب شرکت های تولیدی ومصرف کنندگان نهایی قرار گیرد.

حسن گلمرادی کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی پرسون در خصوص ارزیابی عرضه خودرو در بورس کالا اظهار داشت: بورس کالا یکی از بهترین مکانیزم ها برای تجمیع تقاضا و عرضه و کشف قیمت رقابتی است.

گلمرادی بیان کرد: بورس کالا یکی از مکانیزم های مناسب قیمت گذاری است که با وجود فناوری های نوین به راحتی قابل اجرا است.

وی مطرح کرد: متاسفانه در کشور ما قیمت گذاری برخی کالاها به درستی صورت نمی گیرد و بعضا در جاهایی نظیر شورای رقابت پیگیری می‌شود که کارایی آن به دلیل لحاظ نکردن شرایط بازار و خیلی مواقع نگاه صرف حمایتی درست نیست و با قیمت بازار فاصله زیادی دارد

این کارشناس اقتصادی افزود: موضوع مطرحه حاشیه سود بالایی حتی بیشتر از قیمت خودرو ایجاد می کند که تولید کننده و مصرف کننده واقعی از آن بی بهره است و این حاشیه سود تنها نصیب دلالان و واسطه هایی می شود که در حقیقت نقشی در فرایند تولید ندارند.


بیشتر بخوانید؛

کلاه گشاد خودرو سازان بر سر شورای رقابت/ پیشنهاد عرضه خودرو در بازار بورس کالا

از عرضه املاک در بورس کالا حمایت می‌شود


گلمرادی ادامه داد: فرآیند قیمت گذاری باید طوری باشد که در شرایط افزایش تقاضا و کاهش عرضه و در نتیجه افزایش قیمت کالا، حاشیه سود تنها نصیب شرکت های تولیدی ومصرف کنندگان نهایی قرار گیرد. به عبارت دیگر عایدی سرمایه ایجاد شده در بازار به نفع تولید کننده و مصرف کننده نهایی تعلق گیرد تا هم ادامه تولید میسر شود و هم مصرف کننده رضایت نسبی داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی در پایان تصریح کرد:طرح مذکور این امکان را فراهم می‌کند که ضمن افزایش رقابت و کاهش واسطه ها مستقیما تولید کننده را به مصرف کننده نهایی متصل نماید و هر دو گروه از آن سود ببرند. البته این موضوع برای بازار دست اول خوردرو و خودروهای صفر کیلومتر است. بازار خودرو دست دوم همچنان می تواند توسط بنگاه ها صورت گیرد و از طریق کشف قیمت در بورس کالا، قیمت بازار دست دوم خودرو نیز از آن تبعیت خواهد کرد و در مجموع قیمت های رقابتی تر در بازار حکمفرما خواهد شد.

گفت و گو از نسترن نعمتی

221567