دیپلمات سابق و کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با پرسون:

عادی سازی روابط با کشورهای اسلامی آخرین تلاش اسرائیل برای خروج از انزوا

از آن‌جا که رژیم صهیونیستی طی 20 سال گذشته هیچ پیروزی چه در عرصه سیاسی و چه در عرصه نظامی در منطقه نداشته است، احساس می‌کند که باید یک حالت تهاجمی به خود بگیرد و به صهیونیست‌های داخل امید دهد که فروپاشی اسرائیل طی 25 سال، قرار نیست اتفاق بیفتد. در حقیقت بحث عادی سازی روابط را پیش کشید تا ادعا کند از حالت گذشته خارج شده و مشروعیت و تثبیت پیدا کرده‌ است و یک جنبه تبلیغاتی برای صهیونیست‌ها دارد.

جعفر قنادباشی دیپلمات سابق و کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص پشت پرده روند عادی‌سازی روابط بین کشورهای خودفروخته اسلامی با اسرائیل، عنوان کرد: شهرک‌سازی در واقع نام جعلی مصادره یا رسمیت بخشیدن به مصادره است. از ابتدای تاریخ فلسطین، اسرائیل بخش‌هایی از فلسطین را با زور و جنگ مصادره کرد و در حال حاضر نیز برای رسمیت بخشیدن به بخش‌های اشغالی آن هم در کرانه باختری که طبق مصوبات سازمان ملل اشغالی محسوب می‌شود، شهرک سازی می‌کند.

قنادباشی اظهار داشت: اهداف مختلفی در پس پرده عادی سازی روابط وجود دارد. از آن‌جا که رژیم صهیونیستی طی 20 سال گذشته هیچ پیروزی چه در عرصه سیاسی و چه در عرصه نظامی در منطقه نداشته است، احساس می‌کند که باید یک حالت تهاجمی به خود بگیرد و به صهیونیست‌های داخل امید دهد که فروپاشی اسرائیل طی 25 سال، قرار نیست اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: اسرائیل برای خروج از حالت انزوا و شکست در جنگ‌هایی که طی 20 سال شروع کرد و شکست خورد، عادی سازی روابط را پیش کشید تا ادعا کند از حالت گذشته خارج شده و مشروعیت و تثبیت پیدا کرده‌ است و یک جنبه تبلیغاتی برای صهیونیست‌ها دارد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا بیان کرد: نکته قابل توجه این است که عادی سازی روابط با امارات که یک کشور کوچک و چندپاره است یا بحرین که کوچک‌ترین کشور خاورمیانه است، نمی‌تواند نتیجه مثبتی برای اسرائیل داشته باشد و آن‌ها را آسیب‌پذیرتر می‌کند همانطور که بحرین و امارات نیز آسیب‌پذیرتر می‌شوند.

جعفر قنادباشی اشاره کرد: مسئله دیگر این است که ترامپ درست در فاصله یک ماه مانده به انتخابات امارات و بحرین را مجبور کرد که با اسرائیل رابطه برقرار کنند چرا که می‌خواست از کمک محافل صهیونیستی و ثروتمندان یهود در سراسر دنیا در انتخابات استفاده کند.

وی افزود: هدف امارات و بحرین نیز از برقراری ارتباط با اسرائیل هدف ملی نیست و منافع شخصی است. در امارات 7 امیرنشین ابوظبی با هم متحد شده‌اند و امارات متحده عربی شکل گرفته است. دلال‌های صهیونیست و آمریکا به آ‌ن‌ها وعده دادند که اگر با اسرائیل رابطه برقرار کنند در دنیا از آن‌ها حمایت خواهند کرد و سال‌های سال می‌توانند بر امارات حکمرانی کنند.

قنادباشی در ادامه گفت: در حکومت پادشاهی بحرین نیز مردم در حال قیام هستند لذا به وعده آمریکا و اسرائیل برای حمایت و کمک به تثبیت حکومت پادشاهی بحرین اعتماد کرده و با اسرائیل رابطه برقرار کردند.

وظیفه دولت‌های اسلامی تحریم کشورهای خود فروخته است

این کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: بهترین اقدام کشورهای اسلامی تحریم و در انزوا قرار دادن کشورهایی است که با اسرائیل ارتباط برقرار کرده‌اند چرا که مردم کشورهای اسلامی از دولت‌های خود می‌خواهند روابط‌شان را با دوستان اسرائیل کاهش داده و قطع کنند و دولت‌هایی که روابط خود را با امارات و بحرین ادامه دهند مورد تنفر مردم قرار می‌گیرند و این خود به خود کنترل کننده است.

وی عنوان کرد: در خصوص خود اسرائیل بهترین کار این است که کشورهای عربی که ادعا می‌کنند نسبت به سرزمین‌های عربی حساس بوده و مدافع کشورهای عربی هستند اگر به شعار خود پایبند هستند به فلسطین کمک کنند تا اشغال فلسطین پایان یابد. در طول تاریخ 70 سال گذشته برخی از دولت‌های عربی به فلسظین کمک کردند اما برخی هم به فلسطین از پشت خنجر زدند.

جعفر قناد باشی در پایان اشاره کرد: بهترین کار این است که کشورهای سازش کار چه در عرصه فلسطین چه در عرصه دولت‌ها تحریم شوند و کشورهایی که علاقه‌مند به کمک کردن هستند به فلسطینی‌ها کمک کنند تا مسلح شوند و اگر کشورهای اسلامی کمک کنند مسلماً پیروز فلسطینی‌ها خواهند بود.

221268

مطالب مرتبط