کارشناس سیاسی غرب آسیا و جهان عرب در گفت و گو با پرسون؛

عادی سازی روابط خیانت به آرمان فلسطین است

کارشناس سیاسی غرب آسیا و جهان عرب امریکا درباره عادی سازی روابط و ماهیت دقیق این سازش خیانتکارانه همچنین سرانجام چنین سازشی برای دو کشور امارات و بحرین در منطقه، گفت: در این رخداد، خیانت به آرمان فلسطین انجام گرفت اما مسئله مهم تاثیرگذار بودن یا نبودن این خیانت است.

دکتر مهدی رحمتی کارشناس سیاسی غرب آسیا و جهان عرب در گفت و گو با پرسون درباره واکنش ها به قرارداد ننگین بحرین و امارات در راستای عادی سازی روابط با اسرائیل، بیان داشت: در خصوص نوع اعتراضات در کشوری مثل بحرین و کشورهای مشابه که نمونه آن را می توان در میان سایر کشورهای عرب ملاحظه کنیم درباره نوع اعتراض مردم و تغییر در تصمیم حکام باید توجه داشت که نوع و مشروعیت حکام از جنس مردم نیست و یک دوگانگی میان خواسته مردم و تصمیم حکام را در این کشورها از جمله بحرین مشاهده می‌کنیم.

وی ادامه داد: نوع اعتراض در کشورهایی همانند بحرین که با انسداد سیاسی مواجه هستند، ممکن است اعتراض انفجاری صورت بگیرد بدین معنا که اعتراضات در سطوح مختلف شکل بگیرد و این اعتراضات توسط پلیس داخلی یا با دخالت های خارجی سکوب شود.

این کارشناس سیاسی غرب آسیا و جهان عرب با اشاره به اعتراضات مردمی در سال ۲۰۱۱ و 2012 نسبت به انسداد سیاسی بر نوع و شیوه حکومت آل خلیفه و دخالت های بیگانگان از جمله عربستان سعودی، افزود: این نوع اعتراضات ممکن است در لایه‌های مختلف وجود داشته باشد اما با سرکوب پلیس مواجه شود اما به معنای بی تاثیری یا خاموش شدن آنها نیست.

رحمتی با بیان اینکه ممکن است این اعتراضات در برهه های دیگر و با دلایلی متفاوت دوباره شکل بگیرد و رژیم آل خلیفه را از مشروعیتی که توسط کشورهای خارجی یا حکومت پلیسی به آن رنگ و لعاب بخشیده شده است را تضعیف کند، اظهار کرد: این امر در دراز مدت، فرسایشی را برای خلیفه ایجاد و وی را با مشکلات اساسی در این کشور مواجه خواهد کرد و تاثیر این تصمیم‌ها و آن چیزی که امروز در بحرین در حال گذر است را باید در گذر زمان ببینیم چراکه تجربه نشان داده اعتراضات مردمی کنشی به عملکرد غیر واقع بینانه و غیر همسوی آل خلیفه با رخداد امروز است.

وی افزود: این واکنش در دراز مدت تاثیرهای بسیاری دارد. در طول 8 سال اخیر از جایگاه نفاق ملی در این کشور کاسته نشده زیراکه اعتراضات و انتقادات وجود داشته است و تنها عاملی که تاحدودی باعث شده این مسئله سرکوب شود، حکومت پلیسی آل خلیفه با کمک بیگانگان است.

این کارشناس سیاسی غرب آسیا و جهان عرب تاکید کرد: این حرکت ها در بازه زمانی میان مدت آثار بسیاری را در کشور بحرین به جا خواهد گذاشت حتی ممکن است این کشور را با حرکت های انفجاری و انقلاب نیز مواجه کند. در آن زمان است که می توانیم تغییر در تصمیم ها را مشاهده کنیم.

رحمتی درباره عادی سازی روابط و ماهیت دقیق این سازش خیانتکارانه همچنین سرانجام چنین سازشی برای دو کشور امارات و بحرین در منطقه، گفت: در این رخداد، خیانت به آرمان فلسطین انجام گرفت اما مسئله مهم تاثیرگذار بودن یا نبودن این خیانت است. با توجه به بافت جمعیتی و ساختارهایی که در کشورهای منطقه از جمله امارات و بحرین وجود دارد، این اعلامیه خودساخته می تواند آثار و تبعات زیادی را برای این دوکشور در پی داشته باشد.

وی ادامه داد: اولین و مهمترین این آثار این است که امنیت این کشورها را از بعد وسیع به مضیق، تنزل می دهد و به نوعی امنیت نظامی را برای این کشورها در پی خواهد داشت. در چند دهه اخیر این کشورها سعی کردند تا امنیت خود را در قالب مسائل اقتصادی مطرح کنند و ابعاد بسیاری را برای آن شکل بدهند.

این کارشناس سیاسی غرب آسیا و جهان عرب با بیان اینکه ورود به مسائلی که برای مردم اهمیت دارند و حساسیت زا هستند، امنیت کشورهایی همچون امارات و بحرین را شکننده می کند و مشکلات بسیاری را رقم می زند، اظهار داشت: ایجاد فاصله میان مردم و حکام یا افزایش شکاف‌هایی که در این خصوص وجود دارد، می‌تواند نقطه بعدی باشد چراکه بر این اساس فاصله بین مردم و حکام افزایش پیدا می‌کند و به چالش‌های مشروعیت نیز در این دو کشور افزوده می شود.

رحمتی با اشاره به اعتراضات مردمی در مقطع کنونی، افزود: امروز آثار آن را به صورت اعتراض‌های مردمی می بینیم اما در بلندمدت آثار پایداری را در کشورهایی مانند امارات و بحرین ایجاد می‌کند و این اقدام باعث افزایش میزان نفوذ کشورهای فرامنطقه ای از جمله آمریکا در این کشور می شود.

وی ادامه داد: در سال ۱۹۸۷ دخالتهای بیگانگان در کشور مصر گسترش پیدا کرد و پس از آن حکام این کشور به صورت غیر مستقیم توسط آمریکا تعیین می‌شد؛ این کشور رنگ آسایش و صلح را به خودش ندید و هنوز درگیر مسائل داخلی است. اقدامی که این کشورها انجام دادند دارای آثار امنیتی زیادی است و در بازه کوتاه مدت و میان مدت باعث شکننده شدن ساختارهای قدرت در این کشور می شود و تبعات بسیاری برای این دو کشور در پی خواهد داشت چراکه نوعی مشروعیت خودساخته برای آنان ایجاد می کند، مشروعیتی که باعث شده با هرگونه تلنگری و با هر گونه فشاری از بین برود.

رحمتی، افزود: چندی پیش شاهد بودیم امنیتی که آمریکا برای عربستان ایجاد کرد، با یک جمله فرو ریخت. دونالد ترامپ به ملک سلمان اعلام کرد " ای پادشاه تو بدون من نمی توانی دو هفته دوام بیاوری"، و این بزرگترین توهین برای کشورهایی است که امنیت خود را به امنیتی وصل می کنند که مردمشان در آن جایگاهی ندارند.

این کارشناس سیاسی غرب آسیا و جهان عرب در پایان تاکید کرد: کشورهای دیگری نیز در این مسیر گام بر می‌دارند و امنیت، مشروعیت و جایگاه خود را از مردم محور بودن جدا می کنند و به سمت بیگانه محور بودن سوق می دهند که این امر در آینده تبعات بسیاری را برای این کشورها به همراه خواهد داشت.

206125

مطالب مرتبط