تحلیلگر مسائل آمریکا در گفتگو با پرسون:

سایه شوم ترامپ بر سر دموکراسی آمریکا

وضعیت فعلی آمریکا به یک دو راهی کشیده شده است و اگر ترامپ بتواند با شیطنت‌های خود رقیب را کنار بزند، ضربه بسیار خطرناکی به دموکراسی آمریکا زده است حتی اگر جامعه آمریکا موفق به کنار گذاشتن ترامپ شود، جریان ترامپیست ادامه خواهد داشت. چرا که ترامپ در تلاش است برنامه‌های رئیس جمهور جدید را با مانع روبرو کند و از طرفی در حال بازسازی برای انتخابات سال 2024 است. بنابراین وضعیت دو دستگی و شکاف در جامعه آمریکا همچنان استمرار پیدا خواهد کرد و این امر ساختارهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را ضعیف‌تر می‌کند.

محمدعلی بصیری تحلیلگر مسائل آمریکا در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص التهاب حاکم بر فضای سیاسی آمریکا، تشریح کرد: جریان ترامپ یا ترامپیست یک جریان جدید و معضل‌زا برای دموکراسی آمریکایی است و ناشی از ضعف‌ها، مشکلات و شکست‌هایی بوده است که در دوره‌های قبل به صورت ساختاری و نهادی در آمریکا به وجود آمده است.

بصیری افزود: با فروپاشی شوروی و نظم دو قطبی، حرکتهای افراطی رؤسای جمهور در هر دوره در مسائل جهانی و منطقه‌ای و سیاست خارجی آمریکا که در رقابت‌های اقتصادی، جنگ‌های منطقه‌ای و تقابل با نهادها و سازمان‌های بین المللی به صورت تقابلی و سلطه‌گرانه و به تعبیری یک جانبه‌گرایانه بوده است، این وضعیت را در آمریکا ایجاد کرد.

وی اظهار کرد: در دوره قبل با این‌که عملاً کلینتون انتخابات را برده بود، ترامپ و طرفدارانش با شعارهای نژادپرستانه و نئوفاشیسم، بازیگری، بحران‌زایی، اعتراض و شکایت کاخ سفید را اشغال کردند و در این چهار سال نیز با همان سیاست تهاجمی و تفرقه‌اندازانه، تهدید و ارعاب امور را در حوزه‌های داخلی و خارجی پیش بردند.

این تحلیلگر مسائل آمریکا ادامه داد: تصور ترامپ و طرافدارانش این است که نتیجه این دوره از انتخابات را نیز می‌توانند با همان روند قبلی به نفع خود رقم بزنند.

محمدعلی بصیری با اشاره به این‌که در حال حاضر جامعه آمریکا، نخبگان و نهادهای دموکراسی در یک امتحان بزرگ در برابر افکار عمومی مردم آمریکا و جهان قرار دارند، بیان کرد: اگر بتوانند ترامپ زیاده‌خواه را با ادعاهای بی سند و مدرکش برای پیروزی در انتخابات مهار کنند و قانونمند او را از اریکه قدرت کنار بگذارند، می‌توانند ادعا کنند دموکراسی آن‌ها همچنان جوابگو، قانونمند و دارای ساختارهای محکمی است.

وی ادامه داد: در صورتی که نتوانند ترامپ را کنار بگذارند، این مسئله شکست بزرگی برای کارآمدی دموکراسی آمریکایی خواهد بود و افول دیگری را برای این کشور رقم خواهد زد.

بصیری تصریح کرد: وضعیت فعلی آمریکا به یک دو راهی کشیده شده است و اگر ترامپ بتواند با شیطنت‌های خود رقیب را کنار بزند، ضربه بسیار خطرناکی به دموکراسی آمریکا زده و هزینه‌های بلند مدتی را برای این کشور در بُعد سیاسی، حقوقی و بین المللی رقم خواهد زد.

این تحلیلگر مسائل آمریکا با بیان این‌که حتی اگر ساختار موفق به کنار گذاشتن ترامپ شود، جریان ترامپیست ادامه خواهد داشت، عنوان کرد: با توجه به نفوذی که ترامپ و طرفدارانش در نهادهای آمریکا دارند، در تلاش هستند که برنامه‌های رئیس جمهور جدید را با مانع روبرو کنند. از طرفی در حال بازسازی برای انتخابات سال 2024 هستند. بنابراین وضعیت دو دستگی و شکاف در جامعه آمریکا همچنان استمرار پیدا خواهد کرد و این امر ساختارهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را ضعیف‌تر می‌کند.

محمدعلی بصیری در پایان گفت: در جامعه‌ای که دو قطبی شود، در واقع یک قطب، قطب دیگر را تضغیف کرده و منجر به لطمه‌های اقتصادی، اجتماعی و حقوقی می‌شود و توان یک قدرت را کاهش می‌دهد. توانی که باید صرف کاهش مشکلات اقتصادی و اجتماعی و توسعه در حوزه بین‌المللی شود، صرف خنثی کردن یکدیگر می‌شود و نتیجه آن عقب ماندن از رقبا در رقابت‌های اقتصادی، سیاسی، علمی و فرهنگی در حوزه بین‌الملل خواهد شد.

221231