کارشناس منطقه غرب آسیا در گفتگو با پرسون:

رفتار سازمان ملل متحد درمورد یمن یک رفتار تشریفاتی است

رفتار سازمان ملل متحد، شورای امنیت، یونیسف و سازمان‌های حقوق بشری در مورد یمن یک رفتار بسیار تشریفاتی و بیش‌تر رفع تکلیف بوده است. البته تاریخ سازمان‌های بین‌المللی مدعی حقوق بشر، شورای امنیت، سازمان ملل، اتحادیه عرب، سازمان رهبران عربی و سازمان همکاری اسلامی تاریخ‌های پر از بیانیه‌های تکراری و بدون ضمانت اجرایی و بی خاصیت است.

مهدی عزیزی کارشناس منطقه غرب آسیا در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص واکنش سازمان ملل به وضعیت کشور یمن، بیان کرد: جنگ کشوری را که ساختارها و زیرساخت‌های قوی و قدرتمندی دارد، نابود می‌کند چه برسد به کشوری مثل یمن که به دلیل سیاست‌های تبعیض نژادیِ کشورهای غربی و ساختار وابسته به عربستان با وجود تمام منابع و ثروت‌هایی که دارد، یک کشور فقیر است و آثار جنگ در آن بیشتر است.

عزیزی در ادمه اظهار داشت: بررسی‌های نشان می‌دهد که بیش از نیم میلیون کودک یمنی زیر 5 سال از سوء تغذیه شدید رنج می‌برند، بیش از یک میلیون کودک دچار سوء تغذیه هستند و بیش از 18 میلیون نفر در شرایط بسیار سخت معیشتی زندگی می‌کنند.

وی با اشاره به شرایط بسیار وخیمی که در یمن حاکم است، گفت: وضعیت یمن یک فاجعه انسانی است که سازمان‌های بین‌المللی هم هشدار داده‌اند و البته این تنها کاری است که در قبال یمن انجام داده‌اند.

این کارشناس منطقه غرب آسیا افزود: رفتار سازمان ملل متحد، شورای امنیت، یونیسف و سازمان‌های حقوق بشری در مورد یمن یک رفتار بسیار تشریفاتی و بیش‌تر رفع تکلیف بوده است. البته تاریخ سازمان‌های بین‌المللی مدعی حقوق بشر، شورای امنیت، سازمان ملل، اتحادیه عرب، سازمان رهبران عربی و سازمان همکاری اسلامی تاریخ‌های پر از بیانیه‌های تکراری و بدون ضمانت اجرایی و بی خاصیت است.

مهدی عزیزی ادامه داد: تاریخ فعالیت سازمان ملل متحد با بیش از حدود ده‌ها صندوق، نهاد، شورا، کمیسیون و سازمان‎های مختلف نشان می‌دهد که به هیچ وجه شایسته واژه و پسوند ملل متحد نیست که بخشی از این عدم شایستگی به تأسیس کنندگان آن یعنی آمریکایی‌ها و برخی قدرت‌های اروپایی مربوط می‌شود چرا که این سازمان را برای منافع خود تأسیس کردند تا یک مشروعیت سازی برای رسیدن به اهداف خود ایجاد نمایند و این مسئله منجر به بی‌نتیجه بودن رویکرد این سازمان نسبت به تحولات و رویدادهای جهانی شده است.

وی در ادامه تشریح کرد: از طرفی تسلط سعودی‌ها و تأثیر دلارهای سعودی بر تصمیم‌های سازمان ملل بر کسی پوشیده نیست و مواضع این سازمان نسبت به موضوع یمن و نداشتن استقلال سیاسی در تصمیم‌گیری تأیید کننده این ادعاست چرا که براساس نقش‌ها و وظایف سازمان ملل متحد، این سازمان باید در یمن درباره کودکان، بمباران مدارس و بمباران بیمارستان‌ها و... نقش مهمی را ایفا می‌کرد.

این کارشناس منطقه غرب آسیا گفت: از وظایف سازمان ملل متحد آگاه کردن افکار عمومی، تحت فشار قراردادن دولت‌ها و کشورهایی که در این فاجعه انسانی مشارکت دارند و ایجاد یک ضمانت اجرایی برای ممانعت از ادامه چنین روندی است.

وی ادامه داد: نکته مهم که تمام منشورها و مفاد حقوقی بر آن تأکید می‌کنند این است که فعالیت امدادرسانی که شامل امدادهای پزشکی، تجهیزات پزشکی، زیرساخت‌هایی مانند آب، برق و عدم حمله به بیمارستان‌ها و مراکز غیرنظامی است باید اجرایی شود.

مهدی عزیزی در پایان بیان کرد: کم‌ترین کاری که سازمان ملل می‌تواند انجام دهد برداشتن محاصره یمن در عرصه امدادهای پزشکی، غذایی، زیرساخت‌ها، رسیدگی به وضعیت معیشتی و وضعیت مردم یمن به ویژه کودکان و زنان، ارسال مواد غذایی و پزشکی است و از کشورهایی که آمادگی لازم برای کمک‌رسانی به یمن را دارند دعوت نماید و زمینه حضور آن‌ها را فراهم کند.

220891