بیماران خراسان شمالی منتظر اهدا خون

شیوع کرونا در خراسان شمالی نیاز به پلاسمای خون بهبود یافتگان کرونایی را بیش از گذشته کرده اما تعداد مراجعه به مراکز اهدای خون هر روز کمتر می شود.

به گزارش پرسون؛ با شیوع کرونا مردم از بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی، بهداشت ها، مطب‌ها و … ترس خاصی پیدا کردند. این ترس باعث شد میزان مراجعه کنندگان به سازمان انتقال خون برای اهدا خون کاهش یابد. از سوی دیگر کرونا روز به روز می‌تازد و می‌تازد و این یعنی بیماران بیشتری به پلاسمای خون احتیاج فوری دارند.

با این حال کاهش مراجعه به سازمان انتقال خون باعث شده این مسئله به یک مشکل جدی تبدیل شود. مشکلی که حل آن این بار نه به دست مسئولان، بلکه با همت مردم رقم خواهد خورد.

جان بیماران وابسته به اهدا خون است

در این خصوص با علی مرادمند، یکی از اهدا کنندگان خون گفتگو کردیم که در پاسخ گفت: حدود ۴ ماه قبل دچار بیماری کرونا بودم و پس از بهبود تصمیم گرفتم برای کمک به هم نوعان خون اهدا کنم.

وی افزود: اکنون برای سومین ماه متوالی است که در مرکز انتقال خون حاضر شده و خون می‌دهم.

مرادمند اهدا پلاسما خون در این شرایط خاص را واجب دانست و گفت: کمک به بهبود بیماران بدحال مبتلا به کووید ۱۹ اصلی‌ترین هدفم می‌باشد.

این شهروند بجنوردی در انتها از دیگر مردم استان خواست تا با اهدا خون نقش مهمی را در سلامت دیگر بیماران استان ایفا کنند.

کاهش ۱۹ درصدی مراجعه کنندگان به اهدا خون

اما مشکل را مسئولان استانی نیز جویا شدیم. مهدی زارع، مدیرکل انتقال خون خراسان شمالی در این باره بیان داشت: با شروع فصل سرد سال معمولاً میزان مراجعه کنندگان برای انتقال خون کاهش می‌یابد در حالی که نیاز بیماران به خون امری همیشگی است.

وی افزود: علاوه بر تأمین نیاز بیماران استان یک سهمیه در کشور نیز داریم که باید آن را تأمین کنیم و تا کنون بیش از ۵۰ درصد سهمیه را تأمین و ارسال کرده‌ایم.

زارع عمر فرآورده‌های خونی را ۳ تا ۵ روز عنوان کرد و گفت: طی ۷ ماه گذشته ۱۳ هزار و ۳۱۳ نفر برای اهدا خون در استان اقدام کرده‌اند که این عدد در قیاس با مدت مشابه سال گذشته ۱۹ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل انتقال خون خراسان شمالی تصریح کرد: با این حال شاهد رشد ۱۴ درصدی اهدا خون بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه همه‌گیری بیماری کرونا تأثیر منفی بر مراجعه اهداکنندگان خون گذاشته شده است اظهار داشت: تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی در مراکز خون‌گیری به صورت سختگیرانه انجام می‌شود و با غربالگری تنها افراد سالم وارد مجموعه می‌شوند.

بیماران کرونایی نیازمند پلاسما بهبودیافتگان

سید احمد هاشمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز اظهار کرد: اهدای خون پس از بحران کرونا کاهش داشته و برای رفع این مشکل، همکاری بیشتر افراد جامعه نیاز است.

وی افزود: با توجه به شرایط بحرانی کرونا، مراکز درمانی به صورت مستمر و روزانه به خون و فرآورده‌های خونی نیاز دارند که اگر اهدای خون روند کاهشی داشته باشد، با وضعیت بحرانی برای ذخیره خون در استان مواجه خواهیم شد.

هاشمی در خصوص پلاسم درمانی عنوان کرد: چون کرونا درمان قطعی ندارد، پلاسمای بهبود یافتگان کرونا اکنون به عنوان یک درمان در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد و بهبودیافتگان، ۲۸ روز بعد از بهبودی می‌توانند پلاسمای خون خود را به هموطنان مبتلا به کرونا که در بیمارستان‌ها بستری هستند، اهدا کنند.

فقط ۵۷ بیمار بهبود یافته پلاسما اهدا کرده‌اند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تاکید کرد: از زمان آغاز اهدای پلاسما در استان تا کنون تنها ۵۷ نفر از بهبودیافتگان کرونا، پلاسما اهدا کردند و میزان اهدای پلاسما توسط بهبودیافتگان کرونا در مقایسه با آمار مبتلایان بسیار کم است.

وی افزود: اهدای خون موجب ضعیف شدن بدن و یا کاسته شدن از سطح ایمنی آن نمی‌شود همچنین افرادی که اهدای پلاسما داشته‌اند برای بار دوم و سوم بعد از گذشت یک ماه از اهدای اولیه می‌توانند مجدد پلاسما اهدا کنند.

هاشمی در انتها گفت: برخی بر این باورند که احتمال خطر ابتلاء به کرونا در مراکز انتقال خون زیاد است و بر این اساس هم از اهدای خون استقبال نمی‌کنند اما اهداکنندگان خون و همین طور پلاسما اطمینان داشته باشند که در سازمان انتقال خون استان همه نکات ایمنی و بهداشتی رعایت و تمام تجهیزات این مراکز ضد عفونی و استریل می‌شوند بنابراین اهدا کنندگان با اطمینان خاطر خون و پلاسما اهدا کنند.

اینک مردم خراسان شمالی باید با یک همت جمعی بخشی از مشکلات بیماران نیازمند به خون را کاهش دهند. حقیقت آن است افرادی که بر روی تخت بیمارستان هستند نباید جز خود بیماری دغدغه‌های دیگری داشته باشند که اهدا خون ما مردم می‌تواند دغدغه مهمی را رفع کند.

منبع: مهر

210126

مطالب مرتبط