فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا در گفتگو با پرسون:

ترامپ بر سر دو راهی بعد از شکست

در شرایط فعلی ترامپ دو گزینه دارد. یک گزینه ترامپ این است که در سیستم قضایی آمریکا دعوی خود را مطرح کند و در نهایت هر تصمیمی که سیستم قضایی آمریکا گرفت به آن تمکین کند و برای انتخابات بعدی آمریکا برنامه ریزی کند. گزینه دوم ترامپ این است که به سیم آخر بزند و لشکرکشی‌های خیابانی بکند و سعی کند به هر سبکی که شده در همین دوره خودش را به دوره دوم تحمیل کند و در کاخ سفید باقی بماند.

فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص ادعای تقلب در انتخابات آمریکا تشریح کرد: بخشی از جمهوری‌خواهان عموم مردم هستند که به ترامپ رأی دادند و ترامپ در این دوره حدود ۸ میلیون رأی بیش‌تر از دوره قبل آورد. بخش دیگر، نخبگان حزب جمهوری خواه هستند، افرادی که سناتورند و در مجلس نمایندگان هستند که دل خوشی از ترامپ ندارند و به خاطر محبوبیت ترامپ به نوعی او را تحمل می‌کردند و یک خوفی نسبت به ترامپ داشتند از این جهت که در انتخابات با آن‌ها درگیر شود و در نهایت رقیبی برای آن‌ها مشخص کند.

وی در ادامه تشریح کرد: ترس نخبگان حزب جمهوری خواه الان از بین رفته است چرا که انتخابات تمام شده است. به همین جهت زمانی که در روزهای گذشته ترامپ ادعای تقلب کرد تعداد محدودی از نخبگان حزب جمهوری خواه از او حمایت کردند اما اکثریت قریب به اتفاق سکوت کردند و تعدادی هم با ترامپ مخالفت کردند.

فواد ایزدی با عنوان این که در شرایط فعلی ترامپ دو گزینه دارد، گفت: در حال حاضر ترامپ شش پرونده حقوقی در قوه قضایی آمریکا باز کرده است و یک گزینه ترامپ این است که در سیستم قضایی آمریکا دعوی خود را مطرح کند و در نهایت هر تصمیمی که سیستم قضایی آمریکا گرفت به آن تمکین کند و برای انتخابات بعدی آمریکا برنامه ریزی کند چرا که می‌تواند برای یک دوره دیگر اقدام کند منتها اگر ترامپ بخواهد در درون حزب جمهوری خواه جایگاهی داشته باشد باید ذیل این قوانین موجود کار کند

وی افزود: گزینه دوم ترامپ این است که به سیم آخر بزند و لشکرکشی‌های خیابانی بکند و درگیری‌ها را افزایش بدهد و سعی کند به هر سبکی که شده در همین دوره خودش را به دوره دوم تحمیل کند و در کاخ سفید باقی بماند. برای عملی کردن گزینه دوم به مجموعه نخبگان حزب جمهوری خواه نیاز دارد و اگر گزینه دوم را انتخاب کند نخبگان از او حمایت نخواهند کرد و به مشکل بر می‌خورد و از این جهت ترامپ وضعیت خیلی خوبی ندارد.

ایزدی همچنین در ادامه عنوان کرد: در طرف مقابل دموکرات‌ها با هوشمندی به سرعت اعلام پیروزی نکردند و می‌خواهند به تدریج و به صورت قطره چکانی بحث شکست ترامپ و پیروزی بایدن را در ذهن افکار عمومی جا بیندازند تا در بازه زمانی آبان‌ماه تا اول بهمن ماه که رئیس جمهور جدید باید در کاخ سفید مستقر شود، این تغییر قدرت با یک سبک آرامی محقق شود.

ایزدی در پایان اظهار داشت: اگر ترامپ گزینه دوم را انتخاب کند یعنی بخواهد از هر وسیله‌ای برای رسیدن به اهدافش و ماندن در کاخ سفید استفاده کند، درگیری‌های خیابانی در آمریکا شکل خواهد گرفت. البته جنگ داخلی بحث جدی‌تری است و فعلاً مطرح نیست و در حال حاضر درگیری و نزاع خیابانی مطرح است.

209915

مطالب مرتبط