وزیر بهداشت:

سالانه ۹۷ هزار مورد مرگ ناشی از فشارخون رخ می‌دهد

نمکی گفت: سالانه ۹۷ هزار مرگ بر اثر پرفشاری خون در کشور اتفاق می‌افتد که یک فاجعه است.

به گزارش سایت خبری پرسون، سعید نمکی، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در حاشیه نشست مشترک با وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: سرمایه‌های ملی روی نیمکت مدارس نشسته اند. اگر مبلغی برای آموزش و پرورش خرج شود، هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری پربازده ملی است.

او افزود: مقابله با آسیب اجتماعی را باید از مدرسه شروع کرد؛ به همین دلیل طرح پیشگیری از آسیب اجتماعی مدرسه محور را با کار بین بخشی آن شروع کردیم.

نمکی ادامه داد: ما باید در سنین رشد فرزندانمان به آنها رسیدگی کنیم و از تربیت به موقع آنها غافل نشویم. وقتی فرزند ما در دوران جوانی گرفتار اعتیاد می‌شود به این دلیل است که در زمان مناسب از رسیدگی به او غفلت کرده ایم.

وزیر بهداشت گفت: ما نیازمند بازنگری در ابعاد آموزشی و پرورشی و تربیتی در مدرسه هستیم؛ در این زمینه آموزش و پرورش، گام‌های بلندی برداشته است. توسعه زیرساخت‌ها برای دسترسی عادلانه دانش آموزان به تعلیم و تربیت کار بزرگی است و برخی در دولت این بستر را ظرفیت نمی‌دانستند، اما من همواره حامی این حرکت بزرگ بودم.

او بیان کرد: باید تحول بنیادین در عرصه آموزش ابتدایی را دنبال کنیم. اینکه دانش آموزان با مسائل اجتماعی آشنا شوند یکی از رسالت‌های ما است به ویژه اینکه اکنون سبک زندگی شهری، اعضای خانواده را از هم دور کرده است، به طوریکه افراد جامعه را منزوی کرده است. امروز روزی است که به تربیت جامعه محور نیازمندیم و این انزوا در جامعه خطر جدی است و به ویژه کودکان را تهدید می‌کند.

نمکی گفت: اگر قرار است تحول بنیادین رخ دهد باید در نظام توسعه، سرمایه گذاری بازتاب داشته باشد.

او ادامه داد: آمار مرگ بر اثر پرفشاری خون به عنوان قاتل خاموش در کشور بسیار نگران کننده است. سالانه ۹۷ هزار مرگ بر اثر پرفشاری خون در کشور اتفاق می‌افتد که یک فاجعه است.

نمکی تصریح کرد: امروز، عوامل مرگ و میر با گذشته تفاوت دارد؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد فشارخون بالا، دیابت و ... عامل بسیاری از مرگ و میرهاست. طبق آمار سالی ۳۸۰ هزار مرگ داریم که از این تعداد ۳۱۳ هزار نفر به علت بیماری‌های غیرواگیر جان خود را از دست می‌دهند.

وزیر بهداشت با اشاره به تحریم‌ها گفت: تا یک ماه پیش از یک میلیارد یورو صندوق ذخیره ارزی، تنها ۳۰ درصد آن را اخذ کردیم که بعد از عنایت رهبری و مداخله رئیس جمهور باقی آن را دریافت خواهیم کرد. ما در شرایط سخت تحریم بودیم و هستیم؛ واردات ماسک و لباس مشکل بود. اکنون هم ۵ میلیون واکسن آنفلوانزا را که از فرانسه آمده در یکی از فرودگاه‌ها بلوکه کرده‌اند. در این شرایط ما توانستیم تعداد مرگ‌ها را به ۳۰ نفر در روز برسانیم.

نمکی تصریح کرد: طرحی را از بیستم آبان کلید خواهیم زد که یکی از محور‌های آن وزارت آموزش و پرورش خواهد بود. برای مقابله با کرونا، معلمان می‌توانند به صورت مستقیم به ما کمک کنند، زیرا کلام آن‌ها تاثیر مثبتی در فرزندان ما خواهد داشت. آموزش و پرورش می‌تواند در اشاعه فرهنگ فاصله‌گذاری و قطع زنجیره انتقال بیماری به ما کمک کند.

او افزود: بحران کرونا بر روند زندگی اجتماعی بشر تاثیرگذار بوده است. عدم رفت و آمد‌های خانوادگی و عدم بازی با همسالان بر تمام جنبه‌های زندگی کودکان از سلامت روان و موفقیت تحصیلی گرفته تا روابطش در آینده تاثیر‌ می‌گذارد. در این دوران کرونا ما همه این ریشه‌ها را قطع کردیم. باید برای تامین این کاستی‌ها و ترمیم آن چاره اندیشی کنیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: در تلاشیم تا مدارس تک کلاس یا دو کلاس به مجتمع تبدیل شود. باید به مجتمع‌های آموزشی فکر کنیم؛ اگر مجتمع کوچکی بسازیم و بخش خصوصی آن را ایجاد کند، موفق‌تر خواهیم بود. ما ده‌ها مدرسه یک کلاسه داریم و صد‌ها مدرسه زیر ۱۰ دانش‌آموز داریم، باید بررسی کنیم که چگونه مدارس با استاندارد‌های بهداشتی ایجاد کنیم و فضا‌ها از نظر سلامت روان با روح بچه‌ها سازگار باشد.

209950