ابوالقاسم دلفی در گفتگو با پرسون مطرح کرد:

ضربه بزرگ اقتصادی در انتظار فرانسوی ها

سفیر سابق ایران در فرانسه گفت: حرکت به سمت تحریم کالاهای پاشنه آشیل فرانسه و با اقتصادی که شکنندگی آن اخیرا به خوبی نشان داده شده است؛ در حال اوج گرفتن بوده و اگر پیگیری شود ضربه بزرگی به اقتصاد فرانسوی ها زده خواهد شد.

ابوالقاسم دلفی، سفیر سابق ایران در فرانسه در گفتگو با خبرنگار سیاسی پرسون، در خصوص هتک حرمت مجله فرانسوی و حمایت مکرون رئیس جمهور فرانسه از این هتک حرمت به پیامبر(ص) گفت: فرانسوی های که مدعی آزادی بیان و دفاع از دین جز کشورهای خیلی قدیمی و با سنت های دیرینه هستند؛ آنچه در بحث انتشار کاریکاتور و دفاع رئیس جمهور فرانسه از آن اتفاق افتاده است به موضوع سیاسی داخلی فرانسه ارتباط دارد.

سفیر سابق ایران در فرانسه با عنوان اینکه وضعیت داخلی فرانسه به هیچ عنوان خوب نیست افزود: شرایط به هم ریخته ای از نظر اقتصادی در طی این دو سه سال ریاست مکرون علی رغم همه ی وعده هایی که برای بهبود، توسعه، و پیشرفت منطقه اسرائیل دو داده بود تحقق پیدا نکرده است.

ابوالقاسم دلفی اظهار کرد: اوج گیری به شدت کرونا و آمار مبتلایان فرانسه در این روزها به بالای 50 هزار نفر می رسد که به شدت وضعیت داخلی فرانسه را به هم ریخته است.

سفیر سابق ایران در فرانسه با اشاره به وضعیت نا مطلوب آینده ماکرون را برای حضور در انتخابات بعدی دچار مشکل می کند، گفت: به همین جهت رئیس جمهور فرانسه به دنبال اهدافی میگردد که بتواند از آن برای خود امتیازاتی را به وجود آورد.

وی همچنین در ادامه تشریح کرد: در داخل فرانسه جناح های راست تندرو، ضد مهاجرین و گرایشات دینی به شدت قوی و در حال اوج گیری هستند که مخالف حضور خارجی و مسلمانان در این کشور هستند.

سفیر سابق ایران در فرانسه اظهار داشت: آنچه که مکرون در این وضعیت در موضوع کاریکاتور تصمیم گیری کرده است؛ یک موضوع نسنجیده و بی منطق در چارچوب منافع شخصی خود بوده است.

ابوالقاسم دلفی افزود: به هر صورت فرانسوی ها می دانند اهانت به یک و نیم میلیارد مسلمان و مقدسات آنها به خصوص پیامبر(ص) گرامی اسلام چیزی نیست که در دنیای اسلام بتوان بدون عکس العمل باشد؛ آنها با علم این مسیر رو طی می کنند.

وی بیان کرد: فرانسوی ها این مسیری را که برای آینده مکرون پیش بینی می کنند؛ به دنبال محبوبیت وی و کمتر کردن فشارها هستند و اتفاقاتی که رخ داده است هیچ ارتباطی به آزادی بیان ندارد.

دلفی افزود: توهین جز آزادی بیان نیست و در خود فرانسه مکروه بوده و کسی از ان استقبال نمی کند؛ این جز سیاست های کاری الیزه و شخص مکرون است که هجمه دنیای اسلام و غیراسلام را علیه رییس جمهور فرانسه بوجود آورده است.

علت تقابل رفتاری مقامات فرانسه چیست؟

سفیر سابق ایران در فرانسه تشریح کرد: این موضع گیری فرانسوی ها و مکرون به دنبال حرکت یکی از اسلام گراهای تندرو در ترور و سربریدن یک معلم مدرسه در کلاس درس به دفاع از کاریکاتور و حمله به اسلام انجام داده بود؛ براساس ارزیابی ها گرایش زیادی علیه این خشونت و افراط گرایی که در دنیای اسلام و نه غیر اسلام کسی از این خشونت دفاع نمی کند در داخل فرانسه این شرایط را ایجاد کرده است.

دلفی افزود: فرانسوی ها از این خشونت برای اهداف داخلی خود استفاده می کنند؛ به نوعی سیاست استاندارد دوگانه ای که فرانسوی ها و غربی ها بیشتر از همه دنبال می کنند تا جایی که منافع آنها ایجاب کند برای کم کردن فشار داخلی از آن استفاده می کنند.

ابوالقاسم دلفی با عنوان اینکه در کشورهای مختلف اسلامی تظاهرات و اعتراضات شروع شده و در حال پیگیری است گفت: مواضع رسمی کشورهای دنیا و کشور ما علیه اظهارات مکرون و آنچه که اتفاق می افتد به سمت تحریم کالاهای فرانسوی پیش می رود.

سفیر سابق ایران در فرانسه گفت: حرکت به سمت تحریم کالاهای پاشنه آشیل فرانسه و با اقتصادی که شکنندگی آن اخیرا به خوبی نشان داده شده است؛ در حال اوج گرفتن بوده و اگر پیگیری شود ضربه بزرگی به اقتصاد فرانسوی ها زده خواهد شد.

وی ادامه داد: تیم مکرون و مقامات فرانسوی زمانی که شنیدند موج اعتراضات برای تحریم کالاهای فرانسوی در پیش است؛ رئیس جمهور فرانسه و دوستداران وی بیانیه ای تنظیم و از کشورهای مختلف درخواست کردند به سمت تحریم کالا نروند.

وی تصریح کرد: مقامات فرانسوی از ابتدا فهمیدند که تحریم کالاها یکی از نکات بسیار حساس فرانسه است؛ اگر به شکل جدی کشورهای اسلامی و مسلمانان از آن پیروی کنند و تحریم انجام بگیرد درس عبرتی برای کسانی که بعدها بخواهند تصور آن را داشته که به بهانه آزادی بیان بتوانند به مقدسات مسلمانان توهین و اهانت کنند خواهد بود.

209222