کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با پرسون:

بایدن به دنبال برجامی دیگر

بایدن و تیم جدیدش اذعان کردند که مسئله موشکی و منطقه‌ای را در برجام مدنظر دارند. بنابراین ایران هر اقدامی در قالب برجام انجام دهد همانند اقدامات و تعهداتی که در سال‌های قبل انجام دادند، مطمئناً آمریکایی‌ها با شرایط قبلی به برجام برنمی‌گردند  و طرح و برنامه جدیدی دارند.

علی سروش کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص آینده برجام اظهار داشت: همه تحلیلگران مسائل سیاسی و بین الملل به خروج آمریکا از برجام اذعان دارند و حتی در داخل کشور این اجماع وجود دارد که نه تنها آمریکایی‌ها خصوصاً ترامپ از برجام خارج شد که به تعبیر آقای رئیس جمهور حتی یک جنگ اقتصادی را علیه ما شروع کردند. بنابراین طبیعی و منطقی است که آمریکایی‌ها به برجام برگردند چرا که به اذعان خودشان ایران در برجام فراتر از تعهدات خود عمل کرد و این آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بودند که به برجام پایبند نبودند.

سروش در ادامه تشریح کرد: اگر مطالعه دقیق‌تری روی اندیشکده‌های آمریکایی داشته باشیم، درمی‌یابیم که این یک بازی سیاسی و ناظر بر مصوبه جدید مجلس است چرا که به دنبال اجرایی نشدن مصوبه مجلس هستند وگرنه همه می‌دانند که بعید است آمریکا حداقل تا قبل از انتخابات ایران به برجام برگردد چرا که اندیشکده‌ها و مشاوران‌شان به بایدن پیشنهاد داده‌اند که صرفاً تخفیف‌هایی را در برخی از تحریم‌ها اعمال کند و مذاکرات جدی را با دولت بعد انجام دهد.

وی در ادامه بیان کرد: نکته قابل توجه دیگر این است که بایدن و تیم جدیدش اذعان کردند که مسئله موشکی و منطقه‌ای را در برجام مدنظر دارند. بنابراین ایران هر اقدامی در قالب برجام انجام دهد همانند اقدامات و تعهداتی که در سال‌های قبل انجام دادند، مطمئناً آمریکایی‌ها با شرایط قبلی به برجام برنمی‌گردند و طرح و برنامه جدیدی دارند.

این کارشناس مسائل بین الملل در بخش دیگری از سخنان با اشاره به این‌که پیشنهاد حضور عربستان بیش‌تر به مضحکه و شوخی شبیه است، عنوان کرد: یکی از علل درخواست مکرون برای حضور قدرت‌های منطقه خصوصاً عربستان در گفتگوهای آینده ایران با کشورهای اروپایی و آمریکا این است که غربی‌ها به دنبال وارد کردن بحث‌های موشکی و منطقه‌ای به برجام یا به تعبیری رقم زدن برجام 2 هستند.

وی افزود: غربی‌ها قصد دارند که به واسطه این‌که جمهوری اسلامی ایران می‌گوید امنیت منطقه ای است و کشورهای منطقه باید این امنیت را تأمین کنند پای قدرت‌های جهانی را به امنیت منطقه و خلیج فارس باز کنند.

علی سروش در پایان گفت: دیپلمات‌های ما پیشنهاد حضور عربستان در مذاکرات بعدی را رد کردند و مردم نیز قطعاً به این سطح از تنزل مذاکرات راضی نخواهند بود که در خصوص بحث‌های هسته‌ای خود با کشوری مثل عربستان که منازعات جدی با آن داشته‌ایم، مذاکره‌ای انجام دهیم و در حقیقت علت اصلی طرح این مسئله از سوی غربی‌ها خطای محاسباتی است.

231846