سخنگوی وزارت امور خارجه در گفت و گو با پرسون:

ترس آمریکا از بازگشت ایران به بازار سلاح/ مذاکرات هسته‌ای روایتی خواندنی از شکوه دیپلمات های ایران است

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: ترس آمریکا و متحدانش از بازگشت ایران به بازار بسیار گسترده فناوری و صادرات اقلام نظامی است.

«سعید خطیب‌زاده» روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه و در پاسخ به سوال خبرنگار پرسون با اشاره به اینکه لغو تحریم تسلیحاتی یک پیروزی بزرگ برای مقاومت و ملت ایران بود، درباره احتمال وجود موانع تازه برای ایران با وجود لغو تحریم ها بیان داشت: پس از 13 سال تحریم تسلیحاتی ایران بصورت خودکار از بین رفت، لغو قطعنامه هایی که متاسفانه حتی روسیه و چین نیز در تحریم تسلیحاتی ایران به آن رای مثبت داده بودند. روایت مذاکرات هسته‌ای یک روایت بسیار خواندنی از شکوه دیپلمات های جمهوری اسلامی ایران است و فراموش نکنید که دیپلمات ها در چارچوب حاکمیت حرکت می‌کنند.

وی ادامه داد: در خصوص تحریم‌های تسلیحاتی اساساً طرف های غربی و آمریکایی حاضر نبودند درباره این موضوع صحبت کنند و استدلال نیز این بود که تحریم های تسلیحاتی خارج از موضوعات هسته‌ای است؛ جمهوری اسلامی گفت حاضر به مذاکره نیست مگر اینکه تحریم های موشکی و تحریم های تسلیحاتی نیز در آن گنجانده شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به مذاکرات فشرده در این خصوص، افزود: ایالات متحده بزرگترین دستاورد خود را تحریم‌های نامحدود تسلیحات ایران می دانست؛ آخرین موضوعی که در شب توافق حاصل شد، نتیجه ساعت ها گفتگوی ظریف با طرف‌های دیگر بود چنانکه در خاطرات منتشره از طرف های غربی و ایرانی نیز نوشته شده است که خانم شرمن به دلیل شدت و حدت مذاکرات، از تمام اعضا مذاکراتی می خواهد تا جلسه را ترک کند.

خطیب زاده با تاکید بر جدیت ظریف در مذاکرات بیان داشت: نتیجه این مذاکرات تبدیل شدن تحریم به یک محدودیت بود؛ "نظام خودکار لغو" خود یک مکانیسم ماشه بود که جمهوری اسلامی ایران در آن گنجاند و دیگر "نظام داوطلبانه درخواست مجوز" بود که تحریم و محدویت نیست. باید به یاد داشت که در مذاکرات اگر طرف مقابل چیزی را به شما تقدیم کرد، جای سوال دارد.

وی ادامه تاکید کرد: ایالات متحده آمریکا تحریم های تسلیحاتی نامحدود را از بزرگترین دستاوردهای خود را می دانست اما طی 5 سال گذشته جمهوری اسلامی ایران بر اساس نیاز، سیاست های دفاعی، توسعه برنامه موشکی و اهداف منطقه ای خود را تغییر نداده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با بیان اینکه محدودیت های تسلیحاتی برای همیشه لغو شد، تاکید کرد: این شکوه و عظمت جز دست افشانی برای ملت ایران چیز دیگری ندارد هر چند فشارهای ایالات متحده در جای خود باقی است. ایالات متحده نه تنها در موضوع تسلیحاتی بلکه در خصوص دارو، غذا و نیازهای اولیه ملت سعی بر اعمال فشار حداکثری ادعای خود را دارد. در این خصوص نیز عهد دولت و حاکمیت برجاست چراکه حاکمیت باید نیازهای اولیه ملت را تامین کند.

خطیب زاده یادآور شد: ترس آمریکا و متحدانش از بازگشت ایران به بازار بسیار گسترده فناوری و صادرات اقلام نظامی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ۹۰ درصد نیازهای جمهوری اسلامی ایران را نیازهای دفاعی دانست و گفت: به گفته وزیر دفاع، نیازهای دفاعی کشور در داخل تولید می شود و ایران بیش از آن که به بازار خرید نیاز داشته باشد، پتانسیل تامین دارد و بر خلاف آمریکا که رئیس جمهورش در جلوی دوربین‌ها به دنبال نمایش و فروش سلاح های کشنده برای کشتار مردم یمن است، ایران مسئولانه و طبق محاسبات و صلاحدید خود سلاح خواهد فروخت.

208331