اسفنانی در گفتگو با پرسون:

دقت و سرعت رسیدگی به پرونده ها الزامی است/ تاخیر در احقاق حق نوعی اجحاف در حق است

قاضی و دادیار دادسرای دیوان عالی کشور گفت: اهمیت دادرسی ها و پیشگیری از وقوع جرم و تسریع در اطاله دادرسی پرونده های قضایی در اولویت کار قوه قضاییه است

محمد علی اسفنانی، قاضی و دادیار دادسرای دیوان عالی کشور در گفتگو با خبرنگار پرسون، با توجه به اهمیت دادرسی ها و پیشگیری از وقوع جرم و تسریع در اطاله دادرسی پرونده های قضایی گفت: سرعت در رسیدگی به پرونده ها نباید خللی در دقت ایجاد کند.

محمد علی اسفنانی افزود: در پرونده های قضایی گاهی احقاق حق افراد می شود، اما تاخیر در احقاق حق نوعی اجحاف در حق خواهان پرونده است.

قاضی و دادیار دادسرای دیوان عالی کشور گفت: اهمیت دادرسی ها و پیشگیری از وقوع جرم و تسریع در اطاله دادرسی پرونده های قضایی در اولویت کار قوه قضاییه است.

وی اظهار داشت: گاهی بی عدالتی در حقی که باید با سرعت احقاق شود با مدت زمان چند ماهه انجام می شود، البته قضات و همکاران قضایی تمام توان خود را به کار گرفته تا پرونده ها در کوتاه ترین زمان ممکن رسیدگی و به سرانجام برسد.

قاضی و دادیار دادسرای دیوان عالی کشور افزود: اما عمده تاخیر ها بر می گردد به عدم هماهنگی سازمان ها و نهادهایی که با قوه قضائیه همکاری دارند، که با تاخیر به استعلام و جوابیه ها پاسخ داده می شود و باعث می شود اطاله دادرسی زمان بر شود.

وی خطاب به ضابتین و کارشناسان رسمی دادگستری گفت: اگر دولت الکترونیک مطلوب عمل کند و بر خط انجام شود، کارشناسان سریع کار را انجام می دهند و پرونده ها زودتر به نتیجه می رسد، «تاخیر در احقاق حق نباید موجب بی عدالتی شود.»

اسفنانی به وصول چک های بی محل اشاره کرد و افزود: وقتی چکی دریافت می شود و در حساب صادر کننده موجودی کافی نیست گاهی ماهها و شاید سال ها طول می کشد تا خواهان پرونده به حقش برسد، درست است که طرف به پولش می رسد، اما تاخیر در وصول چک اجحاف در حق مردم است.

208148